Hej!

Vi tittar på att eventuellt byta varmvattenberedare. Den nuvarande har suttit där sedan 80-talet och vi letar efter ett modernare alternativ.

Huset är ett tvåplanshus, vi är två vuxna och två barn. Vintertid värmer vi element med vattenburen värme som tas från varmvattenberedaren.

Jag har kikat runt och det är ju - som så mycket annat - en djungel. Hur många liter, med eller utan värmepump, osv. Värmepump lät ju väldigt bra, men räcker det eller behövs en krallig elpatron också för att det skall fungera året runt?

Detta är helt nytt, så rekommendera gärna någon vettig modell!
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Värmer ni huset med varmvattenberedaren på vinterhalvåret? Någon slags VVC varmvattencirkulation? Bättre att skaffa en komplett värmelösning med värmepump. Vattenburna radiatorer i hela huset eller är de elektriska radiatorer också? Hur stort är huset och vilken total elförbrukning har ni per år?
 
Det finns inte så många tillverkare av varmvattenberedare/värmepumpar.
Frågan är om du vill bibehålla bef. lösning eller byta till någon värmepumpslösning?
Kostar mer, men ger en besparing på kanske 20-40% på elkostnaden. En mer komplicerad lösning med rörliga delar som till viss del begränsar livslängden på pump/panna till ca 15-20 år.
 
Tack för svaren!

Jag vet i princip ingenting om varmvattenberedaren som vi har idag. Den står "inmurad" i ett hörn, bakom gips och ett hav av isolering. Därför har jag ingen koll på storlek eller något annat alls. Men den drar rejält med ström i alla fall, och har suttit där i runt 35 år, därför funderar jag på ett byte.

Vi har en vedpanna som jag tycker är horribel och hemsk att använda. Om jag slår igång cirkulationen så pumpas vattnet runt i ett vattenburet system som varmvattenberedaren värmer upp. Det använder vi bara under de kallaste vintermånaderna, i övrigt använder vi vår luft/luftpump som duger fint.
Huset är ett suterränghus på ca 110 m2. Årsförbrukningen har varierat, men omkring 22 000 kWh vilket jag gärna hade fått ned en bit.

Vi kommer att flytta om 4 år, så en luft/vatten känns som en lite överflödig lösning. Däremot har jag tittat på Nibe F110 (https://www.polarpumpen.se/varme-vvs/varmvattenberedare/typ/varmvattenvarmepump/nibe-f110 eller https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmvattenberedare/f110) som har någon slags inbyggd värmepumplösning som använder den befintliga luften i rummet för att värma vattnet. Det verkade ju rackarns smidigt, och priset för utrustningen var inte blodigt farlig jämfört med en motsvarande med elpatron.
 
Är det inte så att ni i själva verket har en elpanna som gör både varmvatten och ger värme till radiatorerna på vintern? Inte bara en varmvattenberedare alltså? Särskilt om det är 35 år gammalt. NIBE F110 är bara en varmvattenberedare, har inget värmesystem om man jämför med F370 och F730 etc. Satsar ni på en lämplig värmepump borde ni komma ner till en total elförbrukning mellan 10 - 15 MWh/år. Men det tar säkert mer än 4 år att spara igen investeringen. Beroende på var huset är beläget så kan det öka värdet på huset om energideklarationen är bra och driftskostnaderna låga.
 
Ahhh. Just det ja. Det låter rimligare. Som sagt, jag har lite för dålig koll men man lär sig… :seenoevil:

Det ställde ju saken i lite annan dager. Det är inga problem att lägga 30k på en färdig installerad lösning, men vi vill inte slänga upp 100k på detta just nu.

Intressant, första steget blir nog att öppna upp det mystiska gipsbygget och kika på vad som lurar där bak!

J Josth skrev:
Är det inte så att ni i själva verket har en elpanna som gör både varmvatten och ger värme till radiatorerna på vintern? Inte bara en varmvattenberedare alltså? Särskilt om det är 35 år gammalt. NIBE F110 är bara en varmvattenberedare, har inget värmesystem om man jämför med F370 och F730 etc. Satsar ni på en lämplig värmepump borde ni komma ner till en total elförbrukning mellan 10 - 15 MWh/år. Men det tar säkert mer än 4 år att spara igen investeringen. Beroende på var huset är beläget så kan det öka värdet på huset om energideklarationen är bra och driftskostnaderna låga.
 
T
CTC ecoair 406 + CTC EcoLogic är en kombination som ni gör att ni bör kunna behålla er Elpanna.
Beroende på hur det ser ut hemma hos er som ligger den lösningen på 50-60.000kr installerat och klart efter rot.
Ni bör kunna få ner er elförbrukning ganska rejält med den lösningen ;)



C ConnyN skrev:
Ahhh. Just det ja. Det låter rimligare. Som sagt, jag har lite för dålig koll men man lär sig… :seenoevil:

Det ställde ju saken i lite annan dager. Det är inga problem att lägga 30k på en färdig installerad lösning, men vi vill inte slänga upp 100k på detta just nu.

Intressant, första steget blir nog att öppna upp det mystiska gipsbygget och kika på vad som lurar där bak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.