Hej,
Jag undrar om någon kan svara på detta. Det gäller ett hus med källar plan och en våning ovan på källaren, Om man river ner hela huset ovan på källar plan och bygger nya väggar, nya stora fönster och ett nytt platt tak (tidigare lutande tak), kallas det för renovering som INTE är bygglovs pliktig? Kan detta vara sant? Huset har nya väggar, nytt tak och nytt utseende som ett funkis hus. Behövs det inte bygglov då till detta stort projekt? Tacksam för ett svar.
 
Nja, jag skulle nog inte tro att det går att få till att vara en renovering, definitivt inte om man byter utseende på fönster och tak.
 
Har de först rivit hela huset så räknas det inte som renovering, oavsett om de skulle bygga upp ett likadant hus igen. Och har de ändrat utseende så lär de behöva bygglov, åtminstone om de ligger inom detaljplanerat område.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Dessutom gränsar det till idioti att lägga platt tak. Enda materialet som möjligtvis kan hålla tätt på ett platt tak är tremillimeters helsvetsad rostfri plåt och det har du inte råd med.
Ett ständigt läckande tak är ingenting som man vill ha.
 
  • Gilla
  • Ledsen
perror och 2 till
  • Laddar…
förändring av fasaden i den omfattningen kräver bygglov.
 
Bygglov, ingen tvekan. Har du fått information om att det inte skulle behövas? Isf var?
 
Det är så här det går till på ett hus med källar plan. Först man söker tillbyggnads bygglov för 4 yttre väggar på övre våning. Du behöver bara flytta väggar med några cm utåt på ritningen. Då har du möjlighet att bygga nya stora fönstrar på de nya väggar. Sedan du får medgivande från grannar. Efter detta är det fritt fram att riva först en del av huset (riva en del av vägg och tak) och bygga väggar runt den och sedan fortsätta att riva sista delen av huset och bygga väggar runt den sista delen. Slutligen kommer byggandet av platt tak ovan på. Innanför 4 väggar räknas det som renovering, inklusiv ny tak. Det är klart. Du har fått ett nytt hus utan att söka för rivning och bygglov för ny byggnation. Då har du sparat pengar och avgift till kommunen. Kommuntjänsteman som har godkänt detta kanske bryr sig inte om förlorade inkomst till kommunen.
 
Redigerat:
R raj skrev:
Det är så här det går till på ett hus med källar plan. Först man söker tillbyggnads bygglov för 4 yttre väggar på övre våning. Du behöver bara flytta väggar med några cm utåt på ritningen. Då har du möjlighet att bygga nya stora fönstrar på de nya väggar. Sedan du får medgivande från grannar. Efter detta är det fritt fram att riva först en del av huset (riva en del av vägg och tak) och bygga väggar runt den och sedan fortsätta att riva sista delen av huset och bygga väggar runt den sista delen. Slutligen kommer byggandet av platt tak ovan på. Innanför 4 väggar räknas det som renovering, inklusiv ny tak. Det är klart. Du har fått ett nytt hus utan att söka för rivning och bygglov för ny byggnation. Då har du sparat pengar och avgift till kommunen. Kommuntjänsteman som har godkänt detta kanske bryr sig inte om förlorade inkomst till kommunen.
Om du desutom har ett sjötomt och det kan vara krånglikt att få rivnings beslut och ny bygglov då är det bästa sättet att agera och vissa kommuner tillåter detta konstigt nog.
 
Svarar du på dina egna inlägg nu?
Vad är det du vill ha sagt egentligen? Vill du ha svar på en fråga eller bara raljera?
 
R raj skrev:
Om du desutom har ett sjötomt och det kan vara krånglikt att få rivnings beslut och ny bygglov då är det bästa sättet att agera och vissa kommuner tillåter detta konstigt nog.
Då förstår jag. Det är inte bygglovet i sig som är bekymret, det är dispensen från strandskyddet. Då brukar kommunens rekommendation vara att ”renovera varsamt”.
Då blir handläggarens svar logiskt, först förstod jag inte vad du försökte få fram då du hoppade över det med sjötomt i första inlägget. Jag tror du blandat ihop begreppen lite.
 
Redigerat:
Riva allt och bygga upp annorlunda utan bygglov ? Lycka till
 
P PatrikJo skrev:
Svarar du på dina egna inlägg nu?
Vad är det du vill ha sagt egentligen? Vill du ha svar på en fråga eller bara raljera?
Jag visste inte heller att man kunde kring gå regler på det här sättet. Det var ett överraskning för mig också och jag undrade om ngn hade varit med ngt liknande.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Riva allt och bygga upp annorlunda utan bygglov ? Lycka till
Det är precis det som har hänt men det kallas för renovering. Jag är väldigt överraskad själv. Jag bara undrade om ngn annan hade hört om detta tidigare.
 
R raj skrev:
Det är precis det som har hänt men det kallas för renovering. Jag är väldigt överraskad själv. Jag bara undrade om ngn annan hade hört om detta tidigare.
fst du skriver ju att du söker bygglov. Men att du söker bygglov för renovering (fasad ändring, nytt tak etc) och inte för ett helt nybygge. Vilket det inte är. Så vad är det som är märkligt ?
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
R raj skrev:
Det är så här det går till på ett hus med källar plan. Först man söker tillbyggnads bygglov för 4 yttre väggar på övre våning. Du behöver bara flytta väggar med några cm utåt på ritningen.
Jag tror knappast du får bygglov för en tillbyggnad som är några cm större än nuvarande hus. Däremot kan man mycket väl få bygglov för att sätta in stora glaspartier och i samband med det behöver väggen troligen göras om för att klara taklasten med den ökade spännvidden.
Vad är det som är konstigt med det?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.