har en oisolerad platta i källaren och undrar om detta går bra att göra ,kan jag lägga frigolit ca 5 cm rakt på plattan och sedan flyspackla ca 4 cm och gjuta in elslingor i spacklet.tänkte armera med typ hönsnät ,själva ytan som badrummet är ca 6 kvm
mvh kristian
 
5 cm är för lite.
15 cm börjar likna något.
Golvvärme läcker tyvärr väldigt mycket energi neråt. Jag har sett bekanta som installerat golvvärme och fått dubblerad faktura från el-bolaget.
 
Detta kanske kan vara något. Du behöver ju något som reflekterar värmen uppåt.

Detta är ju Tycos fabrikat, Ebeco har något liknande och det finns säkert fler
värmekabeltillverkare som har liknande system.


http://www.kerma.se/v_golv/bilder/folder_T2Rod_se.pdf
 
4 cm flytspackel är väldigt mycket, och det kommer blir dyrt. Gjut en platta av betong eller snabbetong istället.
 
Hönsnät som armering?? Låter i mina öron inte nåt vidare.
Jon_h kanske kan komentera detta.
 
Oj, jag missade att det stod hönsnät. Ska man armera mot krympspänning så ska man använda ett punktsvetsat stålnät. Hönsnät är odugligt.
 
Jag bilade bort den gamla betongen och lade in EPS-betong som är isolerande i sig. Innan jag installerade golvvärme.
Efter lite rundfrågningar så kom jag fram att det var den bästa lösningen och jag fuktspärrade dessutom inte heller hela golvet så nu kan markfukten vandra genom EPS:en och vädras ut i badrummet. Fanns med kapilärbrytande lösningar som t.ex. frigolit risk för att markfukten istället skulle belasta intilliggande rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.