Hejsan!

I månadsskiftet får vi äntligen tillträde till vårt nya hus! Huset är tyvärr ganska misskött utvändigt och likaså räcket som sträcker sig längs hela övre altandelen på baksidan. Överliggaren är helt genomrutten och likaså endel av stolparna.

Då vi har småbarn och hund så är det prio att fixa när vi tillträder så ingen råkar illa ut!

MEN den stora frågan är hur vi ska utforma nytt räcke? Så svårt att välja stil som kan passa till huset.

Tänkt att köra tryckat virke nu som kan målas om vi känner för det om något år. När även hela huet får ny kulör.

Någon som kan ge lite tips och inspiration?

Mvh
Robin
 
  • Ett tvåvåningshus med en övre träaltan och skadat räcke, en nedre terrass och pool på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis till huset! (y)

Mitt tips är att tänka på vad för stil ni kommer ha på huset så småningom. Du skriver att hela huset kommer få ny kulör, vilken då? Kommer ni "bara" måla om trädelarna eller även teglet? Kommer ni göra några andra stora ändringar som förändrar stilen? Tänker att det är ju lika bra att göra ett räcke som passar in med hur hela huset kommer bli, så slipper ni göra om det igen.
Har ni redan en vision så presentera den så blir det lättare att ge tips om räcke. (y)
 
  • Gilla
Gnomeboy och 1 till
  • Laddar…
Om det finns en fin utsikt så är räcke i glas något att fundera på?
 
BirgitS
Stilen som passar till huset är ju den som det är nu eftersom det är en fortsättning på väggen runt den inglasade delen, samma som panelen mellan fönstren på övre planet och toppen av gaveln.
 
Trä är ett alternativ, men fult nu och fult sen.
Fult som i att det döljer ert fina hus och raderar linjerna och konturen på huset.
Glas är ett alternativ, genomskinligt ett tag, sen blir det smutsigt och när solen lyser på sämre att se igenom.
Mitt förslag är plattjärn uppe och nere med rundstång i mellan som man målar svart.
Då försvinner staketet både när man tittar ut och in, vilket kan vara en nackdel förståss.
 
T ToRy skrev:
Grattis till huset! (y)

Mitt tips är att tänka på vad för stil ni kommer ha på huset så småningom. Du skriver att hela huset kommer få ny kulör, vilken då? Kommer ni "bara" måla om trädelarna eller även teglet? Kommer ni göra några andra stora ändringar som förändrar stilen? Tänker att det är ju lika bra att göra ett räcke som passar in med hur hela huset kommer bli, så slipper ni göra om det igen.
Har ni redan en vision så presentera den så blir det lättare att ge tips om räcke. (y)
Tack! Kommer bli så jäkla bra efter lite jobb !

Jag är helt med på vad du menar där och vi har väl någon slags vision!
Vi tänker måla allt, även tegel i någon mörkare grå nyans, vita fönster med svarta dörrar, kanske någon helglasad altandörr och glasparti Vid utgången till nedre trädäcket mitt på så att säga.

Jag gillar mycket belysning så det kommer att bli en hel del på utsidan.

Så som det är utformat nu ser så himla tråkigt ut på något sätt.. Just räcket hr vi väldigt svårt för att komma fram till utformning på. Vi har skog bakom oss så inget direkt fint att se på, ingen insyn från grannar heller, kvällssolen ligger på där

Hopps det gav lite mer inblick för dig hur vi tänker oss.
 
P Plutus skrev:
Om det finns en fin utsikt så är räcke i glas något att fundera på?
Skog bakom oss och sedan en större väg, så inte värst mycket att se på Sen kostade ett ordentligt glasräcke en fin slant också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Stilen som passar till huset är ju den som det är nu eftersom det är en fortsättning på väggen runt den inglasade delen, samma som panelen mellan fönstren på övre planet och toppen av gaveln.
Ja det har du rätt i, men det är en tråkig stil. Haha

skymmer så mycket av huset på något sätt..
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Trä är ett alternativ, men fult nu och fult sen.
Fult som i att det döljer ert fina hus och raderar linjerna och konturen på huset.
Glas är ett alternativ, genomskinligt ett tag, sen blir det smutsigt och när solen lyser på sämre att se igenom.
Mitt förslag är plattjärn uppe och nere med rundstång i mellan som man målar svart.
Då försvinner staketet både när man tittar ut och in, vilket kan vara en nackdel förståss.
Tack för ett grymt inlägg ! Som det ser ut nu så är det verkligen jättefult, men man borde väl kunna få till något snyggt med trä? Glas är jag inget fan av, dels att det blir smutsigt som du säger (speciellt med småbarn) sen kostar det skjortan också. Ditt sista alternativ blev jag helt såld på nu måste jag säga! Vi har ingen insyn från baksidan då det är skog och hörntomt, så ett smidesräcke ska jag kolla på!

Mvh Robin
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
Gnomeboy Robin Berg skrev:
Vi tänker måla allt, även tegel i någon mörkare grå nyans, vita fönster med svarta dörrar, kanske någon helglasad altandörr och glasparti Vid utgången till nedre trädäcket mitt på så att säga.
Kolla upp vad du behöver bygglov för och hur kommunen ställer sig till stora fasadändringar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kolla upp vad du behöver bygglov för och hur kommunen ställer sig till stora fasadändringar.
Absolut det är jag medveten om, och det ska inte vara några bekymmer i den kommunen Självklart ska det kollas upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.