Vi har för 1-2 dagar sedan nyss gjutit 10cm betong, lagt cellplast, värmegolv & flytspackel på en befintlig betonggolv.

Jag undrar man kan lägga parkettgolv redan nu eller hur länge måste betongen torkas?
 
du har alldeles förmycket fukt i plattan för att kunna lägga det direkt på.
Är det bara en minimal yta där fukten kan försvinna ändå så kan det fungera att lägga plast först och sen golv. men inte att rekommendera, varför så bråttom
 
MrJay
Varför brådska? Betong behöver tid för att brinna, under tiden den brinner måste den vattnas, annars riskerar ni stora sprickor och andra problem. Att ni gjutit en 10cm platta två dagar sedan som ni nu vill lägga golv på tycker jag ärligt talat låter som ren idioti.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Det gäller en större yta på 80 kvm. Hur många dagar behöver den torkas ut ungefär?

ÅF rekommenderade att limma parkettgolvet direkt mot betong med ex bostik maxi bond parquette. Behövs det ingen ångspärr?
 
MrJay MrJay skrev:
Varför brådska? Betong behöver tid för att brinna, under tiden den brinner måste den vattnas, annars riskerar ni stora sprickor och andra problem. Att ni gjutit en 10cm platta två dagar sedan som ni nu vill lägga golv på tycker jag ärligt talat låter som ren idioti.
Är det samma principer om vi lägger klinker? Hur många dagar behöver det brännas?
 
MrJay
B babyem91 skrev:
Är det samma principer om vi lägger klinker?
Principen gäller betong, oavsett vad du har för ytskikt ovanpå.
 
Klinker har du månader i väntetid för att lägga på nygjuten betong.
 
MrJay MrJay skrev:
Principen gäller betong, oavsett vad du har för ytskikt ovanpå.
Nu har hantverkaren redan flytspacklat på betongen. Hur illa är detta? Ska det fortfarande vattnas om det redan ligger flytspackel ovanpå betongen?
 
MrJay
B babyem91 skrev:
Nu har hantverkaren redan flytspacklat på betongen. Hur illa är detta? Ska det fortfarande vattnas om det redan ligger flytspackel ovanpå betongen?
Svårt att svara på, jag har då aldrig någonsin hört talas om någon som gjort som ni. Magkänslan säger att ”det är kört”, jag ser ingen mening i att vattna flytspackel. Jag hade nog personligen bilat bort flytspacklet fort som satan och låtit betongen brinna i minst 1 månad. Man undrar vad det är för hantverkare du anlitat..
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
En vanliga platta på 10cm brukar behöva 3-4 månader för att komma ner i fukthalt så man kan lägga golv eller klinker på det. Parkett skall limmas eller läggas med ångspärr. Kolla vad tillverkaren av golvet anger i sina anvisningar.
 
Vad är funtionen av den betong ni gjutit, ni hade väl en betongplatta under?
 
När det gäller klinkers på betong så är det som sagts lååång tid som gäller. Tillverkarna av fix som man fäster klinkers med brukar säga 6 månader. Det beror inte bara på torkning. Betong krymper under lång tid. Egentligen flera år. Men under första tiden krymper det för mycket för plattläggning. Klinkerplattorna håller emot krympningen. Spänningarna blir så stora att fixet slits sönder.

Det är oroande med flytspackel på så ny betong. Tillverkarna brukar ha en gräns för Max fuktighet i underlaget. Låter inte fackmannamässigt.

flytspackel finns i många varianter. De flesta av dem tål inte långvarig fukt (som det blir nu från den torkande betongen). De blir porösa. Flytspackel innehåller ofta komponenter som ”äter” fukt, för att de skall torka och härda snabbt. Om de då får för mycket fukt så går den kemiska reaktionen för långt.

Du borde ta kontakt med tekniska supporten hos spackeltillverkaren. De brukar vara bra att prata med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.