Hej!
Vänligen se min enkla skiss! Den försöker beskriva en i övrigt ouppvärmd, fristående källarlokal, ca 10x8 meter, med 3 meter takhöjd. I dagsläget står det en byggfläkt på 1kW igång 24/7/365 i ett försök att hålla fukten borta. Ventil i dörr samt i ett före detta fönster står öppna året om. Detta är varken ekonomiskt eller effektivt - det är mycket saltutfällningar och luktar lite fuktigt. Dock inget problem med mögel vad jag kan se.

Jag inbillar mig att det vore en god idé att byta fläkten mot en avfuktare. Det finns redan ett avlopp i lokalen, så man slipper tömma tanken. Tänker jag rätt att jag vill sätta igen befintliga ventiler och köra avfuktaren året om? Klarar en vanlig avfuktare sig i lokalen tror ni eller blir det för kallt på vintern? Lokalen är nedgrävd till stor del.

Något att tänka på?
Tack på förhand!
 
  • Skiss av en källarlokal med måttangivelser, dörr, ventil, byggfläkt och avlopp markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En avfuktare av kompressortyp, t.ex. Woods, bör absolut klara det då det dessutom är i Skåne. Lokalen blir ungefär lika varm som marken och avfuktaren ger ett visst värmetillskott. Ventilationen bör dock vara minimal när man kör avfuktare annars får den arbeta onödigt mycket. Särskilt senare delen av sommaren är kritisk för höga fuktnivåer om det finns något organiskt som kan mögla.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Uppdatering i tråden:
Det står en Woods 38-nånting och jobbar dygnet runt med hygrostaten ställd på "torrast möjliga" i utrymmet. Än så länge är luftfuktigheten oförändrad - 18 grader och 85% råder. Ser dock att det börjar torka - golvet har bytt färg från "mättat blött" till "torrt grått", så gissar (naivt?) att luftfuktigheten börjar falla snart.
 
Ja det tar tid i början om det är mycket fukt i materialen. Minska ventilationen till ett minimum när det står en avfuktare där. Hygrostaten kan stå på runt RF 60% så har man marginal tills det blir kritiskt vid långa perioder över RF 70%.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.