Hej!

Jag har rivit bort linoleummatta från vår trapp och är nu väldigt orolig att jag blivit exponerad mot asbest och svartlim.

Vad ska jag göra, ringa 1177?

Trappa där linoleummatta rivits bort och visar gammalt svartlim och exponerat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resterna efter borttagen linoleummatta med synligt svartlim på trätrapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sluta röka, deponera skräpet på rätt ställe, våttorka.
Och sluta läsa på internet om hur farlig asbest är. De som fått problem är främst de som arbetade med det dagligen under många många år (och då främst i samband med rökning).
 
H
Med den lilla exponeringen om det nu skulle av asbest i.
Så kan du sova lugnt.
Folk har lite för stor hysteri när det gäller så liten exponering.
Du får i dig mer skit av att gå till Ica ute med alla föroreningar.

de som har problem är dom som jobbat med det oftast.
 
Det är ju bra att skicka det på analys innan du slipar/skrapar bort mer av det. Asbest i svartlim är inte farligt så länge det bara "ligger" det är när man arbetar med det (bryter/slipar) det lossnar fibrer.
Asbestfibrer är väldigt, väldigt små och kan flyga omkring länge (flera dagar/veckor) i huset så man ska ha respekt för det, MEN du behöver inte vara oroad för en korttidsexponering, precis som de säger ovanför!

Allt svartlim (eller gammalt lim som blivit svart) innehåller inte asbest heller så det kan också vara helt ofarligt!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det var för ca 3 veckor sen jag rev bort linoleumet från trappan, och har även tagit bort motsvara i två sovrum. Har sedan dess arbetat ovetandes om att det innehållit asbest ca 10h effektiv tid utspritt i huset, dock med öppna fönster och oftast med mask.

Har alltså inte slipat eller på annat sätt skapat damm utan endast rivit bort själva mattan. Har nu skickat prover på de olika mattorna och limmet. Utgår från att det sannolikt finns asbestfibrer i luften inomhus. Ska invänta svar först men tänker att jag kommer behöva vädra ordentligt. Finns det något mer jag ska göra för att vara säker?
 
Vädra och våttorka. När fibren blöts upp i en trasa fastnar de men lägg sen trasan i en plastpåse och kasta den. Låt den inte torka!
 
H
Skadan är redan där.
Istället för att kosta på ett test skyller jag bara strunta i det.
Det är så kort tid så varför bry sig.
Folk ska inte googla så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.