Hej!

Ny på forumet men ger detta ett försök då jag misslyckats med något så simpelt som att hitta svar på google.

Jag äger sen några år ett putshus som på ena sidan har (förmodligen pga frostsprängning) börjat släppa kakor. När man väl uppdagade och undersökte det så insåg vi att putsen lossnat undertill så pass att det inte var sprickor det var frågan om.... utan stora kakor som släppt.

Jag har tänkt (med lekmans hjälp) ge mig på att försöka försöka rädda detta själv, åtminstone tills det är dags att klä om fasaden i trä.

Till frågan, hur tar jag reda på vilken puts det är som sitter på huset? Det är byggt 1941 men fasaden kan vara ändrad senare. Köpepapper gav inget mer än "Hustyp - puts" tyvärr och inga ritningar eller liknande finns att tillgå.

Tagit lite bilder, hade hoppats på att kunna lösa det, eller åtminstone försöka utan att ta in proffs.
hoppas det finns någon som kan peka mig i rätt riktning.

Mvh Björn
 
  • Närbild av en blå putsad vägg med synliga sprickor som tyder på skador eller frostsprängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på husvägg där stora delar har lossnat, med synlig underliggande yta, i ett trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vitputsad husvägg med stor avflagning som avslöjar underliggande material nära ett fönster och ovanför ett luftkonditioneringssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Putsfasad med del som lossnat, exponerat underliggande lager med små stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en husfasad där blå puts har lossnat och avslöjar den underliggande gråa betongstrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer. Har samma problem med puts som ser ut som på bilderna.
 
Har själv ett hus från samma tid, och utan att vara expert kan jag säga att kalkputs är det mest troliga. KC-puts ska inte ha kommit förrän på 50-talet och att någon ska ha satt upp ny puts efter huset byggts verkar osannolikt.

Men kolla strukturen på putsen, tar du en liten bit mellan fingrarna känns kalkputs lite smulig, medan KC är hårdare.

Att putsen släppt beror antagligen på att den målats med fel färg som inte andas och hållit fukt kvar och låtit den frostsprängas. Jag tror inte att det går att rädda sådan puts, den dåliga färgen måste bort och att göra det utan att förstöra putsen har jag svårt att se hur det ska gå till.

Det kanske går att tillfälligt rädda det som är kvar av putsen under de sjok som ramlat ner genom att spruta med kalkvatten och ev måla med kalkfärg. Men de ytorna som är målade med dålig färg är det stor stor risk att det blir värre om du gör det med dessa. Prata med någon expert, gärna på byggnadsvård.

Ska du byta till träfasad och det är inom detaljplanerat område brukar det krävas bygglov vilket inte alltid är lätt att få.
 
N
Ni har stänkputs med plastfärg, svårt att reparera om man inte lagar hela väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.