Hej!

Vi har köpt vårt första hus och vi har ingen kunskap när det gäller trädgård så Jag undrar vad det kan vara för sjukdom och går det att behandla?

Tacksam för svar.
 
  • Grenar med lavenbeläggning mot suddig trädgårdsbakgrund, tecken på trädgårdssjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gren med lav och möjligt angrepp av sjukdom eller skadedjur i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Ser ut som lavar som växer ytligt och inte skadar trädet. Jag tycker att det ser mysigt ut, vill du bli av med det kan du prova att glesa ut grenarna så mer luft och sol kommer åt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Ser ut som lavar som växer ytligt och inte skadar trädet. Jag tycker att det ser mysigt ut, vill du bli av med det kan du prova att glesa ut grenarna så mer luft och sol kommer åt.
Aha om det skadar inte trädet så kommer absolut göra inget. Som jag sagt jag kan ingenting om växter och träd. Tusen tack för ditt svar.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Våra gamla äppelträd på landet ser ut så, som jag sade så tycker jag att det är fint. De kommer inte leva för evigt men det är inte laven som kommer ta död på dem:)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Under förutsättning att översta bilden är tagen på sommaren:
Ta bort alla döda grenar. Lavarna är ingen fara men att det är kvar så mycket död ved är i längden inte bra. Luften kan inte cirkulara ordentligt genom kronan och det gör att risken för sjukdomar ökar.

Ni kan börja ta bort döda grenar nu i sommar när de syns bra. Ibland är det så mycket döda grenar att man får ta det över flera år för att man helt enkelt inte hinner allt och det är ingen fara.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Under förutsättning att översta bilden är tagen på sommaren:
Ta bort alla döda grenar. Lavarna är ingen fara men att det är kvar så mycket död ved är i längden inte bra. Luften kan inte cirkulara ordentligt genom kronan och det gör att risken för sjukdomar ökar.

Ni kan börja ta bort döda grenar nu i sommar när de syns bra. Ibland är det så mycket döda grenar att man får ta det över flera år för att man helt enkelt inte hinner allt och det är ingen fara.
Det ska vi göra! Tack för tipset.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.