Hej,
Hoppas ni kan hjälpa mig med vart jag kan vända mig för (juridisk?) hjälp och ev anmälan av mäklare. Vart mkt intresserad av ett ’kommande’ objekt. Skrev till mäklaren som bara hänvisade till intresseanmälan då ingen visning planerad. Flera veckor senare får meddelande att objekt sålt innan visning planerad. Blev inte kontaktad av mäklare öht. Vad kan jag göra i detta läge?
 
Se glad ut, det kan komma bud utan visning eller någon bekant som ville köpa, tyvärr
 
  • Gilla
TSkoogh och 6 till
  • Laddar…
Ingenting, säljaren säljer till vem de vill. Jag har själv köpt ett hus utan att lägga högst bud tex. Och på flertalet objekt jag vart intresserad av och vart bokad på visning så har det sålts innan. Tråkigt, men inget konstigt eller olagligt utan fullt normalt.
 
  • Gilla
Citrona och 5 till
  • Laddar…
Totte_S
Känner igen frustrationen, varit med om liknande. Om man lägger bud skall mäklaren förmedla budet till säljaren, men det är ungefär allt.
 
  • Gilla
Liselott129
  • Laddar…
Säljaren får sälja till vem den vill även när mäklare är inblandad.

Även om det hade blivit budgivning och ni hade vunnit budgivningen så kunde säljaren sälja till den som la lägsta budet.


När mina föräldrar sålde huset för ca 20 år sedan så såldes det till ett par som hoppade av budgivningen, den som vann budgivningen blev rasande och skulle stämma både mina föräldrar samt mäklare, blev inget med det.
Anledningen till att paret som hoppade av fick köpa var att de hade en bostadsrätt som jag kunde köpa. Jag bodde ensam i huset och behövde ett boende när huset skulle säljas.
 
  • Gilla
Citrona och 3 till
  • Laddar…
Ska du anmäla mäklaren för hen har sålt ett hus? Att det inte blev till dig är ju tråkigt för din del men knappast nåt att börja processa om.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

I detta läget kan du - som du redan fått veta - inte göra någonting. I nästa läge däremot, när du hittat ett annat högintressant objekt, då kan du ge mäklaren ett bud med en gång. Självklart blir det svårt att räkna ut vad det budet ska ligga på utan att ha sett objektet så summan blir lite av en chansning, men det är ju heller inte bindande. Att sen ändra det budet kan ju iofs få andra negativa konsekvenser. Mäklaren brukar vara skyldig att överlämna alla bud till säljaren, vet inte om det gäller innan säljprocessen är påbörjad dock. Sen har säljaren mig veterligen fortfarande rätt att sälja till någon annan utan att meddela dig.
Så kort sagt; som köpare har du egentligen inga som helst rättigheter förrän du har ett avtal med säljaren.
 
  • Gilla
yalazy och 4 till
  • Laddar…
C
Liselott129 Liselott129 skrev:
Vad kan jag göra i detta läge?
Tyvärr... Man får vara glad över att man inte behövt lägga ner en massa jobb förgäves.
Gick igenom både visning och budgivning på ett objekt som visade sig redan vara sålt (säljaren ville väl bara ha ett "riktigt" marknadspris). Ett annat hus blev sålt under tiden vi var på väg till visningen (40 mil bilresa förgäves).
 
  • Gilla
Liselott129
  • Laddar…
När jag köpte mitt lilla ställe så fanns det tre bättre bud. Skillnaden var att jag och dåvarande sambon sa till mäklaren att "vi har lånen klara och vi tar det precis som det står". Så blev det också.
Första sommaren körde vi ett tiotal släpkärror till återvinningen med hushållssopor som vi samlat på tomten. Då hade vi inte börjat röja i huset än...

Så som det sagts, säljaren säljer till den den vill.
 
Det kan ju också ha legat ett s.k. dolt bud på huset redan när du hörde av dig. Något som verkar bli vanligare och vanligare, iaf i storstäderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.