Ska sätta plåttak på ett litet "skjul". Inget avancerat men vill ändå att det ska bli snyggt. Skjulet är Bredd 3,5m - djup 1m - Höjd 1,45m, taket skall alltså täcka 3,5m brett, 1m djup.

Den enda butik som säljer plåttak på orten där jag bor säljer i längder där jag kommer behöva dela den i 3-4 delar för att få rätt mått för mitt ändamål.

1) Hur kapar jag bäst plåttak (TP 20)? Läser mig till MÄNGDER olika metoder, vad är senaste budet? Skulle föredra en "billig" lösning. Det är ju inga mängder jag ska kapa, 3-4 meter totalt. Plåten jag ska kapa liknar den som kapas i denna video
förriutom att en jag ska ha heter TP20 och den som kapas i videon heter TRP20. Skillnad? Ser även att han använder 2 olika saxar?

2) Vad förslagsvis kan man sätta längst ner/längst ut på plåttak? Vill ju inte att det bara ska bli en vass kant som man skär sig på varje gång man ska hämta prylar i skjulet.

3) Jag har ingen skiva under taket, jag har enbart tänkt sätta i reglar om ca 60cm mellanrum. Kan det orsaka problem?
 
K Kraken3333 skrev:
Ska sätta plåttak på ett litet "skjul". Inget avancerat men vill ändå att det ska bli snyggt. Skjulet är Bredd 3,5m - djup 1m - Höjd 1,45m, taket skall alltså täcka 3,5m brett, 1m djup.

Den enda butik som säljer plåttak på orten där jag bor säljer i längder där jag kommer behöva dela den i 3-4 delar för att få rätt mått för mitt ändamål.

1) Hur kapar jag bäst plåttak (TP 20)? Läser mig till MÄNGDER olika metoder, vad är senaste budet? Skulle föredra en "billig" lösning. Det är ju inga mängder jag ska kapa, 3-4 meter totalt. Plåten jag ska kapa liknar den som kapas i denna video [media] förriutom att en jag ska ha heter TP20 och den som kapas i videon heter TRP20. Skillnad? Ser även att han använder 2 olika saxar?

2) Vad förslagsvis kan man sätta längst ner/längst ut på plåttak? Vill ju inte att det bara ska bli en vass kant som man skär sig på varje gång man ska hämta prylar i skjulet.

3) Jag har ingen skiva under taket, jag har enbart tänkt sätta i reglar om ca 60cm mellanrum. Kan det orsaka problem?
Ingen expert men kan svara hur jag gjorde när jag la plåttak på vårt vedskul. Hade samma problem, behövde 1.5 meter långa plåtar men Byggmax hade endast 3 meters. Använde tigersågen med metallblad för att kapa plåtarna på hälften. Gick hyfsat smärtfritt om det såklart låter en hel del. Vad du än gör, använd inte vinkelslip, gnistorna kan sabba lacken på resten av plåten, samt blir det rostfläckar efter "gnistorna".

På fråga två, du kan ju alltid sätta en hängränna, då leder du även bort vattnet. I mitt fall så är fallet på skulet åt baksidan så att det är högre i framkant, det gör att plåten ligger på ca 2.1 meter i framkant, så ingen risk att slå huvudet i det.

Fråga tre, jag har bara två reglar som håller uppe mitt tak, de sitter CC 1 meter skulle jag tro. såhär i efterhand hade det nog inte skadat med en till på mitten för ytterligare stadga. Nu bor jag förvisso i Skåne, så några större snölaster behöver man inte oroa sig för här. Ditt fall kan vara annorlunda. Vad jag kan läsa online så ska det vara ca 50cm CC på reglarna/bärläkten.
 
En plåtnibbler skulle vara mitt förstaval för att kapa plåtarna. Men det går ju såklart med plåtsax om du har en höger och en vänster.
 
Redigerat:
  • Gilla
bHANS
  • Laddar…
Jag tog plåtarna till en plåtslagare som nibblade av dem åt mig.
Skulle jag gjort det själv hade vinkelslipen fått rycka in. Bara skydda plåten från stänk.
 
Rickard.
raveper raveper skrev:
Skulle jag gjort det själv hade vinkelslipen fått rycka in. Bara skydda plåten från stänk.
Det är inte bara stänk som förstör, vinkelslipen gör plåten så varm att galvningen går ur plåten och rostskyddet blir riktigt dåligt just där. Ska snittet bara ligga under en nockplåt är det kanske ingen fara men det är inte en bra metod.

En sticksåg med bra blad fungerar förvånansvärt bra och många har en hemma, oscillerande multiverktyg blir ännu bättre. Det är faktiskt mitt favoritverktyg när jag jobbar med stuprör och hängrännor som ändå är rätt likt.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ja man får ju såklart använda en riktigt tunn kapskiva.
 
Rickard.
raveper raveper skrev:
Ja man får ju såklart använda en riktigt tunn kapskiva.
Det gör ingen skillnad överhuvudtaget. Galvaniseringen börjar förstöras redan vid ett par hundra grader och gnistorna som lämnar slipen tyder på betydligt högre temperaturer precis vid snittet. Det rör sig alltså om en väldigt liten skada precis vid snittet men det ger rosten en plats att starta.

Det gör skillnad i verkligheten också, det har jag tydligt sett så det är inte bara något teoretiskt påhitt. Det blir väldigt tydligt på snörasskydd och annan taksäkerhet där man tydligt kan se vilket verktyg som använts.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Ett tips, använd inte plåtsax
Jag gjorde det igår. Resultatet blev lika fult som arbetet var jobbigt. Som tur var behövde jag blott göra det en gång. Kunde dölja den fula skarven underst och klä den med eltejp för att slippa ytterligare håravfall.
 
H
Plåt nibbler är bästa sättet att kapa plåt på.
Sen har man en någon som säljer plåt och tillverkar i närheten så gör dom plåt i den längden du vill ha.
Där jag köper plåt lagerför dom plåt med halvmeters längder emellan, vill jag ha något annat så tillverkar dom.
Köpte plåt i våras innan pris steg och då kosta det 82 kr kvadraten inklusive moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.