Jag behöver en ny klinga till min kap och gersåg, men behöver hjälp med vad jag skall välja.
Hur många tänder, positiv eller negativ tandning, skärbredd m.m.
Diametern skall vara 250mm med centrumhål 30mm.
Tacksam för tips och råd.
 
E
En av varje. Nej, men det beror ju helt och hållet på vad du ska såga. Ju fler tänder desto finare snitt. Positiv tandning till de allra flesta träslag och negativ tandning till aluminium/koppar/mässing och plast.
 
Vad tror ni om 40T för sågning av taklister, reglar, panelbräder m.m?
 
Tack för länkarna, det är mycket intressant och precis vad jag behöver.
Nu skall jag titta närmare på vad som finns och se vad som kan vara lämpligt att köpa.
Har ni konkreta tips på bra klingor och inköpsställen tar jag tacksamt emot dem.
 
Ofta brukar du kunna spara en bra peng genom att handla från utlandet på just klingor.
Bestäm vilken klinga du ska köpa, sök sedan på artikelnummer eller beteckning på Google och Idealo.de
Proshop.se har haft bra pris på klingor från Bosch har jag sett.
 
E Emil_K skrev:
En av varje. Nej, men det beror ju helt och hållet på vad du ska såga. Ju fler tänder desto finare snitt. Positiv tandning till de allra flesta träslag och negativ tandning till aluminium/koppar/mässing och plast.
Jag vet inte vilken typ av såg som klingan skall monteras i, men om det är en med utdragsfunktion, vilket de flesta på marknaden har, skall du aldrig montera en klinga med positiv skärvinkel i sågen. Det är stor risk att klingan börjar klättra och självmata. Använd en klinga med 5° negativ vinkel. Vill man ha fina snitt kan man antingen använda en klinga med många tänder eller mata långsamt med en klinga med normaltandning, t.ex. 24 tänder. Det viktiga är att använda en vass klinga av hög kvalitet. Ska du bara kapa reglar eller trallvirke kan du använda en enklare klinga och spara finklingan till listarbeten och liknande.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag vet inte vilken typ av såg som klingan skall monteras i, men om det är en med utdragsfunktion, vilket de flesta på marknaden har, skall du aldrig montera en klinga med positiv skärvinkel i sågen.
Tack för informationen, då förstår jag varför det ibland står att det måste vara negativ tandning på klingor till kap och gersågar. Dock har jag en såg utan dragfunktion och jag tror att den befintliga klingan har positiv tandning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.