Hej,

Till en stallbyggnad finns en befintlig frånluftsfläkt enligt bild. Den är Y-kopplad. Önskemål är att kunna reglera fläkten manuellt. Här i forumet läste jag om att Invertek har modeller som både är kapslade (IP66) och har säkerhetsbrytare, manöver och potentiometer "inbyggt" för smidig lokal styrning. (Finns andra, motsvarande, produkter från andra tillverkare?)

Med avseende på aktuellt motor har jag hittat en modell som heter ODE-3-140012-3F1B (3 faser in, tre faser ut, 0.37 kW, https://www.invertekdrives.com/variable-frequency-drives/datasheets/ODE-3-140012-3F1B). En svensk leverantör har en modell ODE-3-120023-1F1B (1 fas in, 3 fas ut, 0.37 kW, https://www.invertekdrives.com/variable-frequency-drives/datasheets/ODE-3-120023-1F1B) på hyllan.

  • Är det genomförbart att reglera aktuell motor/fläkt med en frekvensomformare ? Finns andra alternativ (smidig installation och handhavande, rätt kapsling etc)?
  • Är någon av ovan produkt lämplig för aktuell motor?
  • Spelar det någon roll om det är en eller tre faser in i frekvensomriktaren?
  • Bör kabel mellan frekvensomriktare och motor bytas ut till skärmad (ca 6 m kabellängd)? Förslag på kabel (EKKJ)?

Mvh Andreas
 
  • Bild på en dammig och smutsig motorplåt med tekniska specifikationer för en frånluftsfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad elektrisk kopplingsschema för en Y-kopplad frånluftsfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldosa med flera anslutna kablar och Y-kopplade trådar synligt inuti, indikerar elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invertek Drives frekvensomriktare med reglage och digital display, IP66-klassificering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar:
Ja
Nej
Nej
Ja

Utvikning:

Det är en gammal motor, och även om de frekvensomriktarna som du har tagit fram tekniskt sett kommer att fungera så är risken ganska hög att motorn går sönder eftersom lindningarna sannolikt inte är isolerade för tillräckligt hög spänning. Vill du använda befintlig motor och vill du vara säker på att det ska funka (längre än med andra) är det bara frekvensomriktare från NFO-Sinus som kan användas. I detta fall behöver du inte heller byta kabeln fram.

Nackdelen är att dessa sannolikt är dyrare än de du visat på, så är det en standardmotor vilket det ser ut att vara, kan det kanske vara läge att prova men att också ha en utbytesmotor färdig hemma. Eller byta redan innan du installerar omriktaren.

Det är inte heller säkert att elektrikern har koll på det, beroende på erfarenhet och bakgrund, så ställ frågan explicit så han inte åker på att byta mer än nödvändigt eller på felavhjälpningar som beror av gammal utrustning. Se också till att han gör fasledarna fram till motorn exakt lika långa (inom under en centimeter) istället för snygg installation, för den typen av motor tål inte lagerströmmar på samma sätt som nyare.
 
  • Gilla
ImseVimse och 1 till
  • Laddar…
Min uppfattning skiljer sig en aning från @Millox i fråga om hållbarhet. Min erfarenhet är att det oftast fungerar utmärkt att frekvensstyra gamla motorer. Men om den skulle vara skadad i lindningarna så kanske det inte märks när man kör den direkt i från nätet men det blir problem när man försöker frekvensstyra den. Alltså en en dålig motor går sämre med frekvensstyrning, men det är inte frekvensstyrningen som gör den dålig.

Det går att använda valfri av dem som matas med tre respektive en fas. Men om du använder en enfasvariant måste du koppla om motorn till D-koppling.

Skärmade motorkablar är en egen kategori som är mer lämpade för ändamålet än EKKJ.
 
  • Gilla
ImseVimse och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Som det är nu drar fläkten för mycket så att testa frekvensstyrning känns vettigt, oavsett och motor ger upp eller inte. Om motor havererar, vad är det för motor man skall ersätta befintlig med? Vad behöver man tänka på? Varvtal och dimension på axel?

NFO-sinus verkar vettig. Har inte kollat pris och den kommer kräva bygge av lokal styrning (kostnad i tid och pengar).

Jag vill gärna ha lokal styrning på kapsling out-of-the-box så omformare från Invertek känns vettig. Jag hittade en motsvarande hos Beijer Electronics, BFI-E3-14-0022-3F1B. Den ser väldigt lik ut Inverteks om man bortser från färgerna.

Gällande skärmad mororkabel. Har ni förslag på lämplig typ?
 
Redigerat:
Motorn byter du ut mot en i samma storlek, 71. Fästen, axeldiameter med mera bör vara samma, den standarden har inte ändrats på många år.

Skärmad kabel bör funka med en EKKJ eller dess moderna ersättare EQQJ, alternativt EQLQ kanske. Se bara till att det är 3-ledaren och inte en 4-ledare...
 
Det ska naturligtvis vara en 4-ledare, tre faser samt skyddsjord = 4 ledare.
 
Ja, såklart. Det innebär ju också att en EQLQ inte är ok utan kompletterande jordledare, tänkte inte så långt. Det bästa är att ta en EQQJ 3-fasledare med koncentrisk ledare som utgör skärm.

Alltså, det viktiga är att kabeln är symmetrisk, dvs det är samma avstånd mellan alla fasledare, vilket man bara får i en 3-ledarkabel... (3x2,5/2,5 eller likvärdig area, 1,5 kanske räcker)
 
M Millox skrev:
Alltså, det viktiga är att kabeln är symmetrisk, dvs det är samma avstånd mellan alla fasledare, vilket man bara får i en 3-ledarkabel... (3x2,5/2,5 eller likvärdig area, 1,5 kanske räcker)
Skärmade motorkablar brukar alltid vara med fyra ledare och alltså inte samma avstånd mellan faserna.
 
Um, jag har bara sett det för servoapplikationer, inte för frekvensomriktardrifter. Jag vill nog ändå hävda att du ska ha symmetrisk kabel vid användning av frekvensomriktare. Att det finns 4-ledarkabel är inte samma som att det är lämpligt att använda den. Den har ju andra användningsområden än bara motorapplikationer.

Edit: Och i det aktuella fallet är det definitivt överambitiöst att använda annat än en standard EQQJ 3x2,5/2,5 eller likvärdig med lägre area om det finns.
 
M Millox skrev:
Jag vill nog ändå hävda att du ska ha symmetrisk kabel vid användning av frekvensomriktare. Att det finns 4-ledarkabel är inte samma som att det är lämpligt att använda den.
M Millox skrev:
Och i det aktuella fallet är det definitivt överambitiöst att använda annat än en standard EQQJ 3x2,5/2,5 eller likvärdig med lägre area om det finns.
För det första är vi helt överens om att det inte är så kinkigt med vilken kabel man använder i denna tillämpning. Men om det ursäktas att jag frågar om något som är vid sidan av ämnet så undrar jag varför du vill ha symmetriskt placerade ledare. I de installationer som jag sett så är skyddsjorden separat från skärmen. Både motor och frekvensomriktare är förberedda för att ansluta både jordledare och skärm. Och anslutningen av skärmen lär inte tåla några kortslutningsströmmar att tala om. Tittar man i manualen för omriktaren som TS föreslår så kan man hitta en exempelbild på inkoppling där det syns att det är en skärmad fyrledare där både skärm och jord är anslutna.
 
Med obalans mellan den ömsesidiga induktansen mellan fasledarna fås en viss inducerad spänning som avviker från noll i axialled i rotorn, vilket leder till rotorströmmar och därtillhörande lagerströmmar. Det behöver inte vara ett problem, men kan vara det och därför är det alltid bra att ta det säkra före det osäkra.

Men visst, med låga driftströmmar är nog problemet inte jättestor, dock skulle jag inte välja annat än symmetrisk kabel ändå, för den är ju billigare... (Givet kabel med koncentrisk ledare)
 
M Millox skrev:
Men visst, med låga driftströmmar är nog problemet inte jättestor,
Ett annat tecken på att inte problemet är jättestort är att tillverkare av såväl motorer som frekvensomriktare tillhandahåller kopplingsplintar och instruktioner som föreskriver en kabel med jordledare och separat skärm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.