Hej,

Jag vet att samma fråga varit uppe, men det här är svårt så jag måste dubbelkolla

Inkommande rör är 10 mm
Rörinstallation bakom vägg med 10 mm synliga rör och kopplingar i trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall byta blandare (med 60cc täckbricka och ny håltagning), denna har pexslangar med 3/8 lekande mutter på ändarna.

Jag vill kapa rören något och sätta minikulventiler. Fungerar det att köpa:
https://www.vvsobygg.se/sortiment/v...lventiler/vatette-minikulventil-med-vred.html
VATETTE MINIKULVENTIL MED VRED Rak Kulventil med Cu-koppling 10x10 Krom
ARTNR: VB-50025330 , RSK: 8546953 rsk_small.png , TILLV. ARTNR: FG071030005

Och sedan använda medföljande mutter och klämring på inkommande rör, i andra ändan slänga mutter och klämring och montera blandarens lekande muttrar rakt på vattete-ändan? Är det ett godkänt montage? Hur hårt skall man dra en sådan lekande mutter?

Vill inte hålla på med för många övergångar, lin, gängtejp o dyl då jag är för inkompetent + att det är mycket trångt.
 
tommib
Nej, du måste ha en planadapter för att konvertera den koniska klämringsanslutningen på minikulventilen till en anslutning för planpackning. Eller så köper du en kulventil 10xR10.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Hej

Tack för svar. Jag har en liten fundering på om just vatette har en planände på på strl 10, och om det kan fundera ändå utan planadapter:

Anledningen till detta är ett inlägg av Krilleman som jag försöker citera här:

https://www.byggahus.se/forum/threa...mt-inkoppling-diskmaskin.364383/#post-3574458

Kalasbra tips och förfarande ovan! (y)

Här är skillnaden på en klämringskoppling och en 10mm vatette-ända:

[länk]

[bild]
Där antyds det att det funkar för just 10-ändor av vattete-typ att skruva på dylik "lekande mutter"

Någon som vet om det skulle funka även för mig?
 
tommib
Om Krilleman säger att det funkar så funkar det.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Ha, ja det känns lite så. Det är bara det att det finns så förbaskat mycket kopplingar och varianter så men blir osäker bara man tittar på grejjerna.
 

Bästa svaret

Krilleman
Ingen regel utan undantag! Och det är här erfarenhet av rörmokeri kommer in i bilden. Detta är ingen självklarhet och jag förstår att det är lite snurrigt ibland! (y)(y)

Den grejjen med plan yta på 10mm-ända gäller bara på "färdiga" kopplingar 10mm.

Vatette kulventil 10mm är egentligen en 12mm med förminskning i.

Så du kan således köpa en 12x10 ballofix (10mm änden är inte förminskad i denna ventil). Använd 10mm änden mot kopparröret. Komplettera med planadapter 12mm för att få slät ända att ansluta blandaren på!

Det skulle jag ha gjort!

Se stjärnan i produktkatalogen på 10mm varianten.
https://www.vatette.se/fileadmin/up...rochures/Vatette_Katalog_2021_web_uppslag.pdf

* = förminskning
** = förstoring

Produktblad med olika storlekar av Vatette kulventiler, markering vid 10mm varianten med förminskning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Hm det är lurigt. Behövs lin på dylik planadapter?
 
Krilleman
Nej absolut inte. Det är bara trycka i den i en "naken" 12mm ände (utan klämring och mutter).

Superenkelt!

(y)(y)(y)

12mm har RSK: 1945644.

Planadapter för 12mm röranslutning, gyllene ring med svart tätning. RSK-nr 1945644.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Tack Krilleman och Tommib för bra svar! Ovärderligt när man skall köpa rätt prylar till rör. Tack för att ni tog er tid.

Det var nära att jag gått på en nit där. Jag fattar hur jag skall göra nu, en 10-12 vatette minikulventil, sätta klämring+stödhylsa på 10-sidan och skruva fast i inkommande rör, stoppa i planadaptern på 12 sidan och ansluta blandarens 3/8 lekande mutter på den.

Jag har inte stött på dessa lekande muttrar förut, känns som att nästa gång får det bli en blandare med rörändar, då fattar man ju själv hur det funkar med klämringar och vanlig kulventil.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.