Har en gammal Klippo där drivningen havererat men för att kunna beställa rätt delar måste jag ju veta vilken det är. Etiketten med modellnummer är sedan länge oläslig och den enda andra identifikationen är att det står "Compact" på kåpan. Det verkar dock inte finnas någon sådan modellserie när jag kikar på husqvarna.se.

Någon som kan se vilken det är? Kanske den sålts under ett annat namn?

Gammal röd Klippo gräsklippare på trädäck med oläslig etikett och texten "Compact" på kåpan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en röd Klippo gräsklippare med texten "Compact" och synliga slitage- och rosttecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade en Klippo compact 1994 årsmodell.
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
A
M mhacker skrev:
Har en gammal Klippo där drivningen havererat men för att kunna beställa rätt delar måste jag ju veta vilken det är. Etiketten med modellnummer är sedan länge oläslig och den enda andra identifikationen är att det står "Compact" på kåpan. Det verkar dock inte finnas någon sådan modellserie när jag kikar på husqvarna.se.

Någon som kan se vilken det är? Kanske den sålts under ett annat namn?

[bild] [bild]
Det är en Klippo original compact..
Hva har inga delar till dessa.
utan man måste kolla på äldre..

Vad behövs?
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
Kolla hos någon återförsäljare.Som har funnits i många år.Eller annons efter komplett chassi.
 
Maskintok skrev:
Det är en Klippo original compact..
Hva har inga delar till dessa.
utan man måste kolla på äldre..

Vad behövs?
Det är kilremmen till drivningen samt båda fjädrarna som sitter inne i växellådan (d.v.s nr 23 och 24 på sprängskissen här, som är från en annan Klippo-modell) som har gått.

Sprängskiss för en Klippo gräsklippare som visar delar inklusive numrerade kilrem och fjädrar 23 och 24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mäta hur lång remmen är och ring en gammal klippo åf?

Typ lindarn kan säkert ha delar
 
A
M mhacker skrev:
Det är kilremmen till drivningen samt båda fjädrarna som sitter inne i växellådan (d.v.s nr 23 och 24 på sprängskissen här, som är från en annan Klippo-modell) som har gått.

[bild]
19" 21" är remmarna.
fjädrar ska jag glo..
För jag har haft..
 
A
Hand som håller en metallisk fjäderringsspännare med en fjäder på en otydlig mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

första sökningen...
hittade fjäder nr 1..
 
Maskintok skrev:
19" 21" är remmarna.
fjädrar ska jag glo..
För jag har haft..
Fick det till att remmen är c:a 81-82 cm (lite svårt att se p.g.a brottet) så då borde det kanske vara en 32" rem?
 
A
M mhacker skrev:
Fick det till att remmen är c:a 81-82 cm (lite svårt att se p.g.a brottet) så då borde det kanske vara en 32" rem?
De är antingen 19 eller 21 " inte tum utan den siffra som står på chassiet.
din ser ut som en 21...
 
A
5033237-01 moment fjäder.
5028803-01 kontroll fjäder.
5033307-01 kontroll fjäder comet.
1454 klippo rem compact.. 19"
 
Maskintok skrev:
De är antingen 19 eller 21 " inte tum utan den siffra som står på chassiet.
din ser ut som en 21...
Aha, trodde du menade längden på remmen. Hittar som sagt ingen identifikation någonstans förutom "Compact" på kåpan. Inga siffror nånstans.

Hittade den här: https://www.reservdelaronline.se/dr...-comet-s-cobra-s-pro-19-s-mfl-5895710-01.html som de säger ska passa till Compact också. Kan det stämma? Ser ingenstans hur lång den remmen är.
 
A
M mhacker skrev:
Aha, trodde du menade längden på remmen. Hittar som sagt ingen identifikation någonstans förutom "Compact" på kåpan. Inga siffror nånstans.

Hittade den här: [länk] som de säger ska passa till Compact också. Kan det stämma? Ser ingenstans hur lång den remmen är.
Kolla mitt inlägg jag gjorde nyss där bör allt finnas åt dig(y)
 
  • Gilla
Hemmamekaren och 1 till
  • Laddar…
A
21" klippo 9021..
1762...original.
53 cm lång.
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
Yes, med hjälp av Maskintoks uppgifter lyckades jag till slut beställa rätt rem och fjädrar!

I mina ändlösa googlingar ramlade jag dessutom över en reservdelslista på min gamla klippare. Den i kombination med en översättningstabell gjorde det ännu lättare att hitta rätt artikelnummer att söka på (den kom väl till pass när det visade sig att jag först köpt en spegelvänd momentfjäder).

Så snart det slutar regna ska vi ut och klippa gräset, min Klippo och jag :)
 
  • Älska
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.