Hej på er alla.
Jag håller på att hjälpa grabben med deras nya hus och vi har kommit till trallgolv. Min fråga är nu om man måste sätta reglarna diagonalt om trallgolvet skall monteras diagonalt eller kan man regla som när man lägger det rakt men med cc 450mm istället för cc 600mm? Likt den på bilden.

Tack på förhand.
 
  • Illustration av diagonalt lagt trallgolv med reglar ordnade vertikalt, markerat numret 3 för alternativ installationsmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Om vinkeln är 45 i förhållande till åsarna och det intressanta är ju avståndet mellan upplagen, så borde du köra med ett c-c mått som är ~70% av vad du skulle gjort om vinkeln var 0, ty 1/sqrt(2)=0,707… för att få samma längd mellan upplagen :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om vinkeln är 45 i förhållande till åsarna och det intressanta är ju avståndet mellan upplagen, så borde du köra med ett c-c mått som är ~70% av vad du skulle gjort om vinkeln var 0, ty 1/sqrt(2)=0,707… för att få samma längd mellan upplagen :)
Det där va rena franskan för mig . Om jag räknat ut att cc600mm om vinkeln är 0 så 70% av 600mm då? Har jag fattat ditt svar rätt då?
 
richardtenggren
Ritning av en liksidig rätvinklig triangel med sidor markerade som '1' och hypotenusan som '√2'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du tänker dig en liksidig triangel med sidorna 1, så blir hypotenusan =sqrt(2) ~1,4
Sqrt=roten ur

Du verkar ha insett att avståndet mellan upplagspunkterna ökar om du lägger trallen diagonalt, typ 45 grader i förhållande mot reglarna som det ser ut i bilden. Det normala c-c måttet är ju 600 mm. Om du då kikar på triangeln igen och nu sätter vi hypotenusan till 600, så kommer sidorna bli 600*1/sqrt(2) ~ 600*0,7 ~ 420 mm.

Vill du ha en annan vinkel på trallen så förändras ”korrigeringsfaktorn” du ska använda.
 
  • Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
Eller vrid och snedkapa stommen.
Gjorde precis så med vår altan runt vår pool.
Altan under konstruktion med snedkapade trästommar runt en pool, byggmaterial och kablar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med asymmetrisk utformning runt en inbyggd pool med uppblåsbara leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med trägolv och snedkapning runt en blå pool, uppblåsbar tukanflotte till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zingonr1 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om vinkeln är 45 i förhållande till åsarna och det intressanta är ju avståndet mellan upplagen, så borde du köra med ett c-c mått som är ~70% av vad du skulle gjort om vinkeln var 0, ty 1/sqrt(2)=0,707… för att få samma längd mellan upplagen :)
Alltså på ren bonnsvanska, JA
 
  • Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
richardtenggren
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Alltså på ren bonnsvanska, JA
Det är väl ändå typ mellanstadiematte, kanske högstadiematte för vissa, men lika fullt obligatoriskt ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl ändå typ mellanstadiematte, kanske högstadiematte för vissa, men lika fullt obligatoriskt ;)
Ingen kritik mot ditt inlägg, jag förstod varenda ord.........
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja de må vara mellanstadiematte men ibland låser det sig. Återigen ett stort tack för snabba svar
 
  • Gilla
ÅkeSun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.