Jag köpte hus för ca ett år sedan, jag har bara kollat på den "allmänna tomtkarta" hos lantmäteriet och där går tomtgränsen klart och tydligt på södra sidan av den angränsande landsvägen.
Vid fler talet tillfällen så har jag varit ute på jakt efter att hitta tomtpinnarna för att se avgränsningarna till tomten, de södra hörnen har jag hittat men tomtens norra gränser har varit hopplösa. Nu kollade jag lite noggrannare på de dokument som upprättades i samband med avstyckningen (tidigt 1950 tal) och där står det:
"§ 3
Vederbörande sakägare bestämde, att avstyckningen skulle omfatta den del av styckningsfastigheten, vilken är belägen söder om allmänna vägens norra begränsningslinje".

På bifogad karta ser även gränsen ut att vara dragen på andra sidan landsvägen (alltså den norra).
Kan detta ha ändrats i efterhand utan att jag ser noteringarna på mina sidor (hos lantmäteriet) eller har det helt enkelt blivit fel på vägen (No pun intended)?

Då det bara är landsvägen och diken så spelar det väl egentligen ingen större roll... Men hade vart kul att veta vad som hänt här :)
 

Bästa svaret

Nu kom det nog inte med någon bild men:
  • Gränserna i Lantmäteriets digitala karta är ej juridiskt bindande och ligger ofta fel, i synnerhet på landsbygden. Fysiska gränsmarkeringar och avstyckningsakten gäller före.
  • Vägens dragning kanske har ändrat sig lite sen 50 talet.
 
  • Gilla
BOLIBOMPA
  • Laddar…
jaha där ser man, då låter det som att det är så enkelt!
Då har man alltså gått och blivit med landsväg på äldre dar :)
 
Kolla med väghållaren om hur långt ut från vägkanten som är vägområde. Där börjar din disponibla tomt. Din mark inom vägområdet är visserligen din men du har inte någon rätt att disponera den så i praktiken är den bara din på pappret och dina möjligheter att nyttja den är helt obefintliga.
 
Det är trafikverket som ansvarar för vägen så jag tänker att så länge jag fortsätter att hålla mig utanför dikeskanten så går de nog bra :)
Trodde att det alltid fanns typ skrivna servitut som följde fastigheten för sådant här, var inte beredd på överraskningen :)
 
L Lindalolsson skrev:
Det är trafikverket som ansvarar för vägen så jag tänker att så länge jag fortsätter att hålla mig utanför dikeskanten så går de nog bra :)
Trodde att det alltid fanns typ skrivna servitut som följde fastigheten för sådant här, var inte beredd på överraskningen :)
Kolla med Lantmäteriets fastighetsregister, och skilj på olika servitut.
Det bästa är att din fastighet äger ett officialservitut som upprättas i samband med tomtens avstyckning.
 
B BOLIBOMPA skrev:
Kolla med Lantmäteriets fastighetsregister, och skilj på olika servitut.
Det bästa är att din fastighet äger ett officialservitut som upprättas i samband med tomtens avstyckning.
Om det inte upprättades något sådant i samband med avstyckningen, är det något man bör försöka upprätta nu då?
Kan det var så att ett sådan är uppträtt innan avstyckningen men ligger kvar på stamfastigheten?
Har beställt ett utdrag ur fastighetsregistret, får se om det ger något mer :)
 
L Lindalolsson skrev:
Det är trafikverket som ansvarar för vägen så jag tänker att så länge jag fortsätter att hålla mig utanför dikeskanten så går de nog bra :)
Trodde att det alltid fanns typ skrivna servitut som följde fastigheten för sådant här, var inte beredd på överraskningen :)
Ät det en väg som Trafikverket håller så skulle jag nog kolla upp detta extra noga. Ibland blir man förvånad över hur stora ytor de kräver utöver själva diket…

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/trafik-och-infrastruktur/bygga-vid-vag.html
 
  • Gilla
Lindalolsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.