Jag har en bastutunna där en bräda börjat murkna och behöver bytas ut. Har lite svårt att hitta ny bräda eftersom jag inte vet vad typen kallas för. Någon som vet? Närbild på en murken träbräda på en bastutunna med måttangivelser 9 cm och 3,5 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja! Jag vet faktiskt inte exakt vad den där sorten heter. Men jag har själv letat efter sånna brädor för att göra en egen bastutunna men det enda jag hittade var sånna brädor fast till badtunna så dom var typ 1,5m eller nått sånt. Det finns ju frässtål som man kan sponta sånna brädor själv men dom kostar en hel del. Kanske kan höra av dig till tillverkaren och se om dom har så du kan köpa lösa brädor? Men är det den brädan du fotat som är murken? Ja tycker inte den ser så dålig ut på den bilden iaf.
 
Tack för svar. Jo det är den brädan fast det murkna partiet är lite längre in. Ja jag får se om jag kan hitta igen tillverkaren, det är ju minst 10 år sedan jag köpte den.
 
Okej för den sidan som du tagit bild på tyckte jag såg helt ok ut men tråkigt om den börjat ruttna. Kan ju va värt att kolla de iaf annars kanske nån annan tillverkar har en bräda med samma dimension. Tror de kan bli svårt att hitta annars. Frässtålsatserna ja kollade på kostade mellan 2500-3000 vilket känns väldigt dyrt för att byta en bräda.
 
  • Gilla
lottabj
  • Laddar…
Jag hade tagit kontakt med någon som tillverkar bastu- eller badtunne-kit, alternativt tillverkaren av din bastu.
Tänker att de har redan fräs-stålen som behövs för att fräsa U-Spont

Med så pass udda dimensioner, så lär du behöva beställa de antal bräder efter de dimensionerna och längderna du behöver.

Mvh Jon
 
  • Gilla
lottabj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.