mexitegel mexitegel skrev:
Hm?!

Helt klart skillnad på sågarna, XCn är betydligt mer solid. Anhållet på J-modellen var lite svajigt, kanske inte så det gör någon praktisk skillnad men anhållet på XC var rock solid (y). Vinkelanhållet på J-modellen glappade tom en hel del i spår/skena, bedömde det t.o.m. som för mycket (om det inte var fel på utställningsexet, men det tror jag inte). Kanske får att shimsa upp men känns ju sådär att behöva göra själv på en sådan såg.

XCn är ju större men inte så fasligt, dock är ju stativet smått groteskt stort :surprised:, men det lutar helt klart åt den ändå. Blir lite bängligt som sagt att bära upp och ner den men det är nog värt det. Ska resonera med mig själv en stund till.
En bra grej me XC är att alla tillbehör har förvaringsplatser på sågen. Det röda stativet är skit, kan du lösa det på annat sätt så gör det.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
GTA 6000W, [länk] ?.


Den jag kikade på hade 60W stativet, stabilt men som sagt lätt svulligt :). @FredrikR du som har detta, skulle du vilja mäta bredden mellan hjulen? Går den att dra upp i källartrappan är mycket vunnit:).
Går ut nu! :love:
Jag får ut mitt ekipage genom en vanlig 90? dörr.

73cm ytterkant hjul.
73-74 sågbredd, det som brukar ta i är geranhållet, spetsen på det, så plockas det av ligger du på ~74cm.
Modulmåttet på den dörr jag kör ut och in den genom är 100, och då med geranhållet som sticker ut.
 
Redigerat:
  • Älska
mexitegel
  • Laddar…
Tack! :love:

Då borde det ändå gå ganska smidigt, bara trångt i innerdörren som mäter 66cm...Men det kanske går att kasa den i sidled om den är smalare så. Ytterdörrhål och trappa är c:a 80 brett så där funkar det ju prima.

Blir beställning imorgon :cool::p
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Utan att ha någon egen erfarenhet alls verkar ju Mafell/Festool cirkelsåg på skena vara uppskattade och i många fall kunna ersätta kap/ger. Du kanske behöver en sån också ;) det får inte bli för stor tröskel att plocka fram verktygen för att göra enkla jobb. Men det är nog bättre att köpa en ordentlig såg som är kul att jobba med, även om den är lite tyngre jämfört med något man redan innan köp känner sig missnöjd med.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hm?!

Helt klart skillnad på sågarna, XCn är betydligt mer solid. Anhållet på J-modellen var lite svajigt, kanske inte så det gör någon praktisk skillnad men anhållet på XC var rock solid (y). Vinkelanhållet på J-modellen glappade tom en hel del i spår/skena, bedömde det t.o.m. som för mycket (om det inte var fel på utställningsexet, men det tror jag inte). Kanske får att shimsa upp men känns ju sådär att behöva göra själv på en sådan såg.

XCn är ju större men inte så fasligt, dock är ju stativet smått groteskt stort :surprised:, men det lutar helt klart åt den ändå. Blir lite bängligt som sagt att bära upp och ner den men det är nog värt det. Ska resonera med mig själv en stund till.
Har själv XCn och rekommenderar varmt ett köp av den. Speciellt till det pris du får den nu för. Finns inget att tveka om.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Men det är nog bättre att köpa en ordentlig såg som är kul att jobba med, även om den är lite tyngre jämfört med något man redan innan köp känner sig missnöjd med.
Ja, precis så jag resonerar (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Beställt, känns riktigt bra. Tack för köphjälpen :love:.
 
  • Gilla
  • Älska
trojlee och 2 till
  • Laddar…
Står själv inför liknande val, med backtowork kampanjen så blir det ju 5648 kr vilket kännas som en kanon pris. Det som gör att jag vacklar är alla recensioner om bristande precision. Verkar vara samstämmigt att den är stark men att det inte är millimeter precision. DeWalten verkar vara överlägsen precisionsmässigt men DW7492 ligger ju på 10k och DW7485 känns klen. Ni som redan har den, vad säger ni om precisionen?
 
S Starkis skrev:
Står själv inför liknande val, med backtowork kampanjen så blir det ju 5648 kr vilket kännas som en kanon pris. Det som gör att jag vacklar är alla recensioner om bristande precision. Verkar vara samstämmigt att den är stark men att det inte är millimeter precision. DeWalten verkar vara överlägsen precisionsmässigt men DW7492 ligger ju på 10k och DW7485 känns klen. Ni som redan har den, vad säger ni om precisionen?
Inget att klaga på, ställer in bredden, mäter och verifierar att det stämmer, sågar.
Är det nåt väldigt precist som ska sågas får man provsåga - som med andra sågar tänker jag. ;)(y)

Du kan justera indikeringen för breddinställningen samt justera hur tight anhållet ska vara, det är framsidan som styr och bakkant som låser så man kan få till snitsen rätt fint hur man ska hantera det för att det ska låsa rätvinkligt.

Anhållet är still där du ställer det. :)
Du har dock inte samma garanterade "parallellitet" per automatik som på DeWalten med dubbla kuggstänger.
 
  • Gilla
Starkis och 1 till
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Beställt, känns riktigt bra. Tack för köphjälpen :love:.
Jo, nu ja! men hur länge känns det bra? snart kommer den där ihåliga känslan tillbaka i magen och jakten på nya verktyg och beställningar inleds, det finns ingen ände på problemet :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
En vecka per tusenlapp? :rofl:
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.