hsd
När jag tog körkortet var soppapriset just under kronan
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
När jag tog körkortet var soppapriset just under kronan
Fanns det bilar då?...
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
optimum
optimum optimum skrev:
Forna dagars "återvinning" på sjön

[media]
Detta inlägg har fått många att gilla eller på annat sätt reagera. Bra!
Fantastiskt att vi utvecklats till att inse att det inte går att dränka problem.

Vi har kommit långt när det gäller återvinning och ändå är vi bara i början.

Haven och insjöarna är vår framtid och de måste vi värna om.
 
K knipo skrev:
O hade man en personbil har jag för mig att det var någon mojäng som var plomberad i motorrummet. Eller?
Ja, personbilar hade en plomberad låda som höll rätt på hur lång sträcka man körde då det var kilometerskatt på dieselbilar.

En kompis hade en Peugeot 404 där lådan satt under förarstolen. Räknaren drevs av en vajer mot växellådan har jag för mig

Men med en snillrikt placerad plåtbit kunde han hejda den där räknaren och kunde då minska skattetrycket :D

Minns att det var ett jävla fipplande med att snabbt dra ur plåtbiten när LTG:arna hade kontroll, vilket var ganska ofta. (LTG = Polisens Länstrafikgrupp)
 
A AndersS skrev:
Det som kallades Mellanöl och man köpte i livsmedelsaffär. Fick inte säljas på kvällar eller söndagar då det täcktes över.
"Mellanöl – Wikipedia" [länk]
Som du själv länkar så finns den, men heter 4,2-4,5 istället. Folkölen har ju blivit 3,5 och jag kallar 2,8 för eu-öl. Men visst, du hittar den inte i mataffären ..
 
J Jotsat skrev:
Ganska sentida, men misstänker att inte många minns WAP.
Ungefär lika mycket värdelös övergångsteknik som minidisc?
 
elpaco elpaco skrev:
Ungefär lika mycket värdelös övergångsteknik som minidisc?
Har kvar min Minidisc spelare, de skivor jag spelade in cirka 1999 funkar lika bra fortfarande. Det är mycket säkert som inspelningsmedia, dock långsam skriv hastighet.

Har även en Laser disc spelare med "Auto-reverse" , men va hjälpte det när vissa filmer ändå hade 2 skivor:mad:

Har dock inga sådana skivor alls, man hyrde Laserdisc filmer borta i Asien när man jobbade där åt Ericsson, annars hade jag aldrig köpt nån spelare. Tuggar även Video CD med urkass upplösning, samt vanliga musik CD.

Båda enheterna samlar damm i förrådet...

En äldre Sony Minidisc-spelare ovanpå en Sony Video CD/LaserDisc-system med damm, återspeglar inlägg om äldre mediateknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Capricia Caprine skrev:
Dagens barn skulle nog inte vilja ägna en sekund åt Anita och Televinken.
Jag var som femåring(?) hemligt kär i Anita.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Minidisc hade väl en kort återkomst på 00-talet, men då kunde man köra MP3 på dem, dock förlorade de väl kampen mot iRiver och JoS?
Sony Minidisc-spelare med hörlurar från tidigt 00-tal, visar display och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det varit julen 03 jag fick en sån här? Då pratade farbror om att han kört minidisc på amatörradio på 80-talet typ.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, personbilar hade en plomberad låda som höll rätt på hur lång sträcka man körde då det var kilometerskatt på dieselbilar.)
Och jag ärvde en Passat Diesel på 80-talet och fick montera ett räkneverk i navet på ett framhjul. Vid varje gränspassage till utlandet kunde man stämpla ett kort i detta räkneverk för att få Dieselskatten att stanna. Då fanns fortfarande tullstationer.
 
  • Wow
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Har kvar min Minidisc spelare, de skivor jag spelade in cirka 1999 funkar lika bra fortfarande. Det är mycket säkert som inspelningsmedia, dock långsam skriv hastighet.

Har även en Laser disc spelare med "Auto-reverse" , men va hjälpte det när vissa filmer ändå hade 2 skivor:mad:

Har dock inga sådana skivor alls, man hyrde Laserdisc filmer borta i Asien när man jobbade där åt Ericsson, annar hade jag aldrig köpt nån spelare. Tuggar även Video CD med urkass upplösning, samt vanliga musik CD.

Båda enheterna samlar damm i förrådet...

[bild]
Jag hade Aliens extended cut och T2 More than meets the eye extended cut. Båda på två skivor :) De flesta andra var nog bara dubbelsidiga vad jag mins
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Minidisc hade väl en kort återkomst på 00-talet, men då kunde man köra MP3 på dem, dock förlorade de väl kampen mot iRiver och JoS?
[bild]
Kan det varit julen 03 jag fick en sån här? Då pratade farbror om att han kört minidisc på amatörradio på 80-talet typ.
Var inte det en av de mest onödiga prylarna? Det var några klasskompisar som hade de, men de försvann väldigt snabbt.
 
Jonas Persson
elpaco elpaco skrev:
Ungefär lika mycket värdelös övergångsteknik som minidisc?
WAP var kul tills du fick den första räkningen. Datatrafik var svindyrt, några kB krävde ett banklån.
 
Jonas Persson
Kommer ni ihåg världen innan internet och mobiltelefonerna? Då var det svårt att nå varandra och information spreds mycket långsammare.

Du skulle träffa polarn, men porten där han bodde var låst och portkod fanns inte, ropa eller kasta sten var nödlösningen om ingen kom ut från huset.

I slutet av 80-talet var min chef ofta ute med bilen på stan. Ibland hände det att vi akut behövde få tag på honom. Vad gör man då han inte är i bilen där NMT450 mobiltelefonen fanns? Man ringer runt till olika fik, lunchrestauranger eller företag där han kan tänkas vara. Just de offentliga platserna var kul när man förklarade sitt ärende och gav ett signalement.

Min far arbetade på ett litet familjeföretag under 70-talet. Automatic alarm monterade tjuvlarm i hus och deras montörer hade komunikationsradio i bilarna. En egen kanal i Stocholm som de kunde prata med varandra över. Varför montörer inte använda en vanlig telefon vet jag inte. Det kändes lyxigt då det så vitt jag vet detta inte var vanligt. Det kan ju inte ha funnits så många kanaler.

Berättelsen i många deckare och thrillers höll uppe spänningen då de nya livsviktiga informationen inte kom fram, polisradion i bilen eller telefonen i huset var obemannad. Ofta var hela berättelsen mycket enklare då information inte spreds lika fort.

Då inget samband fanns var man tvungen att bestämma på förhand var man skulle träffas. Svampen eller entrén vid Åhléns i Stockholm var klassiska om man inte bestämt att mötas direkt vid en restaurang eller biograf. Det fungerade utom när någon inte dök upp, skulle man vänta eller gå? Gick man blev det svårt att sluta upp senare. Än värre var det om en tid måste hållas; bion börjar nu och vi har hans biljett.

Nyheter spreds via tryckta kvälls- eller morgontidningar. Bortsett från förstasidan var nyheterna många timmar gamla då det tog tid att sätta en tidning. Förstasidan (ettan), tror jag sattes minst en timme innan tidningen gick i tryck, även känt som stoppa pressarna! Därefter skulle tidningen ut över Sverige och du köpa den. Timmarna gick...

Radio och TV var självklart snabbare. Radions nyheter från TT var snabbast, TV var normalt bara på kvällen, men hade förhoppningsvis bilder eller film. Ofta var det dock bara någon utlandskorrespondent som rapporterade utländska nyheter via en dålig telefonlinje.

Av en slump hade en tidigare ägare gömt detta nummer på vinden. Expressen 11 juli 1962, dagen efter den första satelitsändningen från USA till Europa. Telstar låg inte fast över Atlanten, utan for förbi så att det bara gick att sända i cirka 30 minuter.

Läs gärna nyheten om flickan som dog vid tjuvjakten längst ner, det är inte vad ni tror. Språket har förändrats.
Första sidan av en gammal Expressen-tidning från 11 juli 1962 med rubriker om satellitsändning och boxning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu kan ni fundera på hur samhället fungerade innan radio, telegraf och telefon fanns...
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ungefär lika mycket värdelös övergångsteknik som minidisc?
Minidisc var suveränt, till skillnad från DCC...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.