Hej till forumet.
Jag har en liten fråga som jag hoppas någon smart människa kan svara på då jag inte har koll. Vi ska byta ut vår kyl och frys men ser att våra nuvarande som är Elektrolux/Husqvarna har höjden 180 cm. Detta är ju inte direkt standardhöjd så de går inte att få tag i i så många olika varianter. Jag ser dock att vi har ett "galler" ovanför båda som säkert finns för att kyl och frys behöver luft. Kan man ta bort dessa och köpa 185 cm höga kylskåp som precis passar in då? Tacksam för svar.
 
  • Två rostfria kyl- och frysskåp från Elektrolux/Husqvarna under ett vit ventileringsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Då måste du ordna ventilation på något annat sätt, t.ex. genom att göra hål i bakkanten av överskåpets botten, eventuella hyllplan och toppskivan så att varmluften kan komma ut ovanför överskåpen. Om du har en takanslutning ovanpå överskåpen bör det sitta galler i takanslutningen också.

Det bör stå i specifikationerna för kyl och frys hur stor ventilationsöppningen ska vara.
 
C ChristianAx skrev:
Hej till forumet.
Jag har en liten fråga som jag hoppas någon smart människa kan svara på då jag inte har koll. Vi ska byta ut vår kyl och frys men ser att våra nuvarande som är Elektrolux/Husqvarna har höjden 180 cm. Detta är ju inte direkt standardhöjd så de går inte att få tag i i så många olika varianter. Jag ser dock att vi har ett "galler" ovanför båda som säkert finns för att kyl och frys behöver luft. Kan man ta bort dessa och köpa 185 cm höga kylskåp som precis passar in då? Tacksam för svar.
Ja - Om skåpet ovan har indragen rygg och luften kan ventileras ovan träskåpet. Och givetvis om det finns 185cm under träskåpen. Ta i beaktande dock att ett flertal är 186cm
 
Går det inte att höja skåpen?
 
När jag slog på Prisjakt så har dom hyfsat gott om att välja på 1800 mm.
Trist att klämma in något som inte blir bra;)
 
A
C ChristianAx skrev:
Hej till forumet.
Jag har en liten fråga som jag hoppas någon smart människa kan svara på då jag inte har koll. Vi ska byta ut vår kyl och frys men ser att våra nuvarande som är Elektrolux/Husqvarna har höjden 180 cm. Detta är ju inte direkt standardhöjd så de går inte att få tag i i så många olika varianter. Jag ser dock att vi har ett "galler" ovanför båda som säkert finns för att kyl och frys behöver luft. Kan man ta bort dessa och köpa 185 cm höga kylskåp som precis passar in då? Tacksam för svar.
Kolla för just dina skåp, många har värmeavgivningen på sidorna numers
 
Tack för svaren. Fick bli en beställning på skåp på 180 cm trots allt. Litet utbud men minst jobb för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.