Mitt tips (då jag själv har skogstomt och numera även gräsmatta), gör inte hela din nya gräsmatta första året. Börja med en mindre bit. Du får bägge delarna, mindre att sköta om första året och lite tid att fundera eller ändra dig. Lycka till!
 
  • Gilla
Annelie Stämby och 4 till
  • Laddar…
1. När barnen gått och lagt sig; ta ett tomt papper och skriv ner era alla önskemål. Spåna helt fritt, vad vill ni ha trädgården till? Vad vill ni göra där? Tänk inte på den aktuella tomten i denna punkten. Tex altan, pool, studsmatta, hängmatta, parkeringsplats, fina blommor, kryddväxter, gräsmatta till lek, sandlåda i skuggan, gunga, slackline, matplats i skugga, frukosthörn i solen, träningshörna, pergola, grill, utekök, vedförråd, tvättlina...
2. Nu är det prioriteringsdags! Vad är viktigast? Rangordna, stryk osv. Vad har ni råd med? Vad har ni tid med? Vad kan ni göra själva?
3. När ska det göras? I år? Nästa år? När vi vinner pengar på lotto? Gör en plan.
4. Välj design och utför.

Personligen hade jag byggt ovanpå marken istället, gångar, broar, trädäck, trappor. Blottlagt bergshällar. Täckbark funkar fint som gångar också. Blåbärsris, lingonris, ljung och ormbunkar är fantastiska marktäckare, de skulle jag vara väldigt rädd om. Köp en röjsåg och en bra grensax och gå över tomten en gång om året för att ta bort sly.
Kollage av trädgårdsdesign med träaltaner, gångar, pergola och lekplats i en naturlig, skogig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
YuGi och 60 till
  • Laddar…
Säkert fler som skrivit liknande men kände direkt att försöka hitta en bra yta mot vägen där folk ser. Där kanske man kan "städa upp" Och kanske räcker med en jord fräs för att röra om, kratta till och sen kunna tillsätta jord sen rulla gräs? Sen resten får vara lite mer naturtomt.

Annars går det nog fort för en inte allt för stor grävmaskin att åka runt och röja. Gräva bort stubbar osv
 
N Niclas Sjöbeck skrev:
Hej forumet!

Innan sommaren köpte vi ett litet sommarhus i Roslagen. Till huset hör en ca 2100 kvm stor tomt, som till största del har varit skog. Den är ojämn och jävlig, med en massa ogräs och diverse invasiva arter såsom ormbunke och lupin överallt. Med två små barn är vi väldigt intresserade av att göra om den här skogsdungen till en fin och frodig gräsmatta – men hur går vi bäst tillväga? Ska också tillägga att huset är beläget uppe på ett berg vilket gör det lite svårt att köra upp med stora maskiner etc.

Alla tips välkomna bifogar lite bilder också.
Jag skulle kolla om det är möjligt att få dit en minigrävare, en vält och massa med jord. Gräva bort de stenar som går att flytta. De större får vara kvar, kan man använda sig av och plantera smultron och annat gott för barn att få i sig. Jämna till partier med bälten, plantera olika fruktträd.
 
Precis köpt fritidshus och så här ser vår tomt ut och kommer inte göre ett skit förutom att ta bort sly när den växer sig för stor. Varför göra något som är underhållsfritt till ett måste? Fattar inte...
 
  • Tomt vid fritidshus med träd, gräs och utsikt mot en sjö och kullar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dublin och 30 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Värt att fundera på är oxå hur mycket tid ni vill lägga på att sköta om en gräsmatta.
På bilderna ser jag en lättskött naturtomt, vill ni ersätta den med nåt som behöver klippas två gånger i veckan under HELA sommaren...?

/M
Väldigt fin naturtomt för barnen att gå på äventyr i. Och kanske röja lite stubbar, anlägga lite gräs. Naturlig tomt
 
  • Gilla
Niclas Sjöbeck och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte tomten såg riktigt fin ut! Behåll, men ta bort oönskad växtlighet. Om du måste anlägg ngt litet att påta i.
 
  • Gilla
Niclas Sjöbeck
  • Laddar…
Åsa Lund
En gräsklippare som mulchar omvandlar aktuella ytan till fin gräsmatta efter nåt år. Utöka lite i taget, efter behov.
Utrota lupiner och annat skit snarast dock!
 
Grannen gjorde om fin skogstomt till gräsmatta för barnens skull. Inte sjutton är dom på gräsmattan och leker.
 
  • Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 11 till
  • Laddar…
Bygg kojor så länge barnen är små. Jag har ägt 4 hus i Roslagen och vet hur svårt det är med vattenbrist. Just nu har jag ett hus på Väddö och vattnar aldrig. Gräsmatta behöver så mycket engagemang, näring och vatten.
Ni har en härlig skogstomt som är ett Lekland för barnen. Satsa på en plätt framför huset istället.
 
  • Gilla
egk och 5 till
  • Laddar…
S sibbsan skrev:
1. När barnen gått och lagt sig; ta ett tomt papper och skriv ner era alla önskemål. Spåna helt fritt, vad vill ni ha trädgården till? Vad vill ni göra där? Tänk inte på den aktuella tomten i denna punkten. Tex altan, pool, studsmatta, hängmatta, parkeringsplats, fina blommor, kryddväxter, gräsmatta till lek, sandlåda i skuggan, gunga, slackline, matplats i skugga, frukosthörn i solen, träningshörna, pergola, grill, utekök, vedförråd, tvättlina...
2. Nu är det prioriteringsdags! Vad är viktigast? Rangordna, stryk osv. Vad har ni råd med? Vad har ni tid med? Vad kan ni göra själva?
3. När ska det göras? I år? Nästa år? När vi vinner pengar på lotto? Gör en plan.
4. Välj design och utför.

Personligen hade jag byggt ovanpå marken istället, gångar, broar, trädäck, trappor. Blottlagt bergshällar. Täckbark funkar fint som gångar också. Blåbärsris, lingonris, ljung och ormbunkar är fantastiska marktäckare, de skulle jag vara väldigt rädd om. Köp en röjsåg och en bra grensax och gå över tomten en gång om året för att ta bort sly.
[bild]
Så fint!
 
En så fantastisk fin tomt är det synd att förstöra med en gräsmatta. Njut av den och låt barnen utforska.
 
  • Gilla
MariaT75 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D docboy skrev:
Precis köpt fritidshus och så här ser vår tomt ut och kommer inte göre ett skit förutom att ta bort sly när den växer sig för stor. Varför göra något som är underhållsfritt till ett måste? Fattar inte...
En promenad med slyyxan en gång om året så kan du hålla det öppet över tid! (Slyet smyger i kanterna av de vackra kulissen.)
 
D docboy skrev:
Precis köpt fritidshus och så här ser vår tomt ut och kommer inte göre ett skit förutom att ta bort sly när den växer sig för stor. Varför göra något som är underhållsfritt till ett måste? Fattar inte...
Undra om du säger samma sak när vattenutsikten växt igen? För att inte tala om myggen som frodas i snåren. Nej jag gillar naturtomter med träd och buskar, lingonris mm. Men sly, nej tack.

Ursäkta urspårningen.. jag förstår att ni vill ha lite gräs, kanske för att spela fotboll med kidsen, eller lite kubb. Men jag skulle inte satsa på att anlägga hela tomten. När vi byggde hus ville vi behålla en hel del natur. Men huset krävde sprängning, och massorna användes som utfyllnad. Sen behövde kranbilar svängrum och kommunen krävde farbar väg till entrén. Blev inte mycket natur kvar. Istället består framsidan nu av en blandning av fukthållande massor och stenkross, en dröm för ogräset. Och då jag som trebarnsfar lagt min begränsade ledig tid på att bygga ett gästhus och några altaner har vi numera en ogräsåker på framsidan. Istället för blåbärsris och 70åriga tallar. Nej mitt råd, vårda era naturytor, speciellt som det är ett sommarhus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sommartorparn och 9 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Precis köpt fritidshus och så här ser vår tomt ut och kommer inte göre ett skit förutom att ta bort sly när den växer sig för stor. Varför göra något som är underhållsfritt till ett måste? Fattar inte...
Vilken underbar utsikt och vacker tomt!!
 
  • Gilla
Annelie Stämby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.