Hej! Jag är ifärd med att projektera en skånelänga 1,5plan på totalt 120kvm boyta. Min tanke är att värma upp kåken med vattenburet golvvärmesystem på nedervåningen och sannolikt vattenburna radiatorer på övervåningen.
en vattenmantlad kamin är tänkt att hålla acctanken varm när inte solpanelerna orkar med detta ( vilket iofs blir några månader om året:rolleyes: )
Alternativet är en värmeump- luft/vatten och sen en vanlig omantlad kamin för trivsel....

Men ventilationen..... jag blir då inte klok på hur jag skall göra....
Det enklaste vore ju ett självdragsystem plus ett primitivt mekaniskt frånluftsystem iform av pax fläkt i badrum och wc samt köksfläkt..... billigt att bygga och nästan underhållsfritt. visst kostar det en del energiförluster men hur mycket egentligen??
Kallras vid tillufts ventiler blir det väl, men man behöver ju inte placera dessa precis där soffan eller köksbordet ska stå......klädkammare, skafferi, entren är kanske bättre....

Ett ftx kostar ju kanske 60-70 tusen i installation, el till aggregatet hela året, samt säkert en del servicekostnader också.......
En frånluftsvärmepump är kanske ett annat alternativ....??
men det känns som det tar en livstid eller två att tjäna in investeringen....

hur hade ni gjort?? tacksam för alla ideer och synpunkter
 
Har själv funderat på FTX men har bara hamnat på förplaneringsstadium, det finns flera sådana alternativ och kan man göra det mesta själv så hamnar notan kanske på runt 20-30 tusen. Fördelen är ju såklart att man slipper kallras och får säkerligen en bättre miljö inne än annars, men hur mycket man tjänar in på anläggningen i minskad uppvärmningskostnad och reda pengar kan man ju fundera extra på, och hur värderar man boendemiljön egentligen?
Det jag går och tänker mest på nu, åtminstonde vad avser vinden som jag är igång och inreder, är om små rumsbaserade värmeväxlare kan vara något att fundera på. Åtminstonde när man renoverar en bef. byggnad känns det som ett ganska bra alternativ, man slipper rördragning och kan göra det rums- eller planvis.
 
Om jag inte minns helt fel så måste man i dag när man bygger nytt använda ventelation med någon form av återvinning.

Dvs självdrag är bara att glömma..
 
Hej.
Vill bara tipsa dig om att inte blanda värmegolv och radiatorer. Värmegolvet behöver runt 30 grader och radiatorerna ligger runt 45 grader. Du måste då ha en dyrbar reglering (shuntgrupp) som tar ner temperaturen för värmegolvet. Om du dessutom sätter in värmepump så förlorar du pengar på att värme upp till 45 grader då det egentligen skulle räcka med 30 grader (om du hade värmegolv överallt).
Angående FTX så kostar den ca 16-17000 extra. De pengar du talar om gäller rördragning och annat som du ändå behöver om du ska ha mekanisk ventilation.
Kolla med bygglovsavdelningen vilka regler som gäller.
Jag håller på med fritidshus och där godkänns "självdrag" eftersom det endast är sommarhus.
 
Du behöver klara ett ventilationsflöde på 0,35 l/s per m² detta går ej att uppnå med självdrag.
Med ett frånluftssystem utan återvinning klarar du kravet på luftflöde men får antagligen problem att klara energikraven i BBR 2006 som träder i kraft 1 Juli.
Nya BBR ställer krav på maximal energiförbrukning per m².
För södra sverige blir kravet 110kWh/m² / år.

Du måste göra en energibalansberäkning som redovisas vid bygganmälan.
Enligt nya BBR skall energiberäkningen verifieras med märtning under en 12 månaders period innom 24 mån efter färdigställandet.

Mitt förslag är att du gör som du tänkt med kaminen och solvärmen och satsar på FTX sedan måste huset beräknas med någon form av klimat och energisimuleringsprogram för att bestämma hur mycket isolering som krävs och u-värden för fönster OD.

För att klara energikraven och ge FTX ventilationen möjlighet att återvinna energin i luften så är det extra viktigt att huset är tätt för att minimera ofrivillig ventilation.
Plastfolien skall vara noggrant skarvad och tätad kring alla genomföringar för att ge tillräcklig täthet, detta är en av de absolut viktigaste sakerna ur energisparsynpunkt.
Är inte huset tätt spelar det ingen roll hur mycket man isolerar och hur bra verkningsgrad man har på värmeväxlaren i FTX-systemet

/Patrik
 
Pasta!
Hade inte kunnat säga det bättre själv. Möjligtvis komplettera med att systemet måste vara inställt för ett litet undertryck för att bli optimalt.

Tartan
 
Vi bor i nytt hus, södra Sverige, 192kvm, med fjärrvärme. Vi har enkelt F-system.
Vi ser ut att få en årsförbrukning värme/vatten på 13000-14000kWh.
Tillkommer el ca 6000-7000kWh.
Så visst går det att klara nya energikraven även med ett F-system!

Intressant att man i BBR2006 talar om behovsstyrd ventilation. När ingen vistas i huset kan flödet minskas till 0,10 l/s m2!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.