N Nilsson i Boda skrev:
Några kommentarer och funderingar på vad som skrivits. Tack för kommenterer och goda idéer.

- De rör som finns enligt Lantmäteriet, två stycken, har jag hittat.

- Tomten är kvadratisk så det saknas två punkter. Som finns på kartan från Lantmäteriet.

- Det enda raka är att skaffa korrekt underlag från Lantmäteriet var de två punkterna som saknar rör är baserade. Och sätta dit rör. Att använda personligen använda GPS, måttband och måtta ger bara en uppskattning. Det är en fastighetsreglering som ska göras.

- När jag har torrt på fötterna om hur det egentligen står till kan jag prata med grannen. Innan dess kan jag bara säga att jag tror att gränsen är fel, men GPS kan visa fel etc.

- Jag tror att grannen har ärlig uppsåt. Svårt att veta var gränsen går när det inte finns rör.

- När jag köpte tomten så uppmärksammade jag inte felet. Jag visste att tomten gick där borta i buskaget, men litade på Lantmäteriet.

- Lantmäteriet mätte upp och kartsatte tomten för ca 15 år sedan, så det är inget gammal historik.

Jag har funderat på att bygga så det är därför detta har auktualiserats. Det är då viktigt att veta var tomtgränsen går. Om den nu går 5 meter innanför grannens staket så borde jag kunna bygga direkt intill staketet. Om jag býgger så tillför jag värde till tomten då tycker jag att gränserna är viktiga.

Det jag är rädd för är att om grannen kan hävda någon typ av användningsrätt, dvs de har haft denna tomt så länge de kan minnas och ingen sagt något. Men borde inte grannen dessutom varit kritisk till tomtens storlek när de köpte tomten (efter Lantmäteriets styckning 15 år sedan)?
Men om du har 2 rör mät med måttband innan du gör någonting. Om du inte klarar av det så
1 ring en vän
2 fråga grannen
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
S sebbu skrev:
Då är det bara viktigt att man tar in felmarginalen som KAN uppstå. Förklarar kanske inte dina marginaler men ändå.

Jag skulle anlita en lantmätare för att kolla upp.
När man laddar ned programvaran så står det att felaktigheter kan uppstå, och att informationen inte kan användas juridiskt.

Men det är inte ett problem nu. Jag skrev tidigare "...Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt."...
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
N Nps skrev:
Men om du har 2 rör mät med måttband innan du gör någonting. Om du inte klarar av det så
1 ring en vän
2 fråga grannen
Se svaret till HEM2121 ovan.
 
  • Gilla
Nps
  • Laddar…
Med två kända hörnmarkeringar så räcker det för att ta fram de andra punkterna med millimeter noggrannhet. Allt man behöver är en totalstation och en sådan har väl alla liggandes...
Om man inte har en totalstation, så räcker det med en gradskiva och ett bra måttband. Omvandla allt till trianglar, sedan kan man enkelt ta fram alla andra punkter. Om det är så att grannen har punkter som är måttsatta i samma koordinatsystem så blir det ännu enklare. Vanligen så ligger en "virtuell" punkt mitt emellan en av grannens och dina "rör i mark" eller "rör i berg". Då är det bara att dra måttbandet emellan och där den virtuella punkten är där skall gränsen gå. Sedan gör man på samma sätt för de andra okända punkterna. Ett 50/100 meters måttband med vettig klassning kommer man långt med (även om det då kan finnas osäkerheter på uppåt 100mm som värst.
Se till att ha/skaffa ett måttband som är längre än den längsta sträckan som skall mätas annars så krånglar det lätt till sig med risk för rejäla mätfel.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Jag letade gratis cadprogram när jag skulle bygga till. Hittade inget bra. Det slutade med att jag ritade i gratisprogrammet Libre Office, den delen som heter Draw om jag minns rätt. Där kan man dra ett streck på skärmen och gå in i en tabell och se hur långt det blev, ev ändra längden i tabellen. Även vinklar, ner till bråkdelar av en grad, kan ritas och bestämmas i tabell.
Bygglovsritningarna blev godkända :)

N Nilsson i Boda skrev:
Bra idé. De har koordinater i med ett värde för X och ett för Y. Jag vet inte var origo är, men ska kontakta Lamtmäteriet. Det finns också avstånd i meter. Känner du till gratisprogramvara för lämplig CAD?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vad har grannen på sin sida staketet?
Är det bara gräsmatta så justerar han enkelt.
Jag utgår att du vet att staketet sitter fel.
Det vill man ju vara säker på,
Grannen kan ju rimligtvis inte klaga på att du vill ha tillgång till din egendom?
Grannsämjan är inte aktuell här anser jag.
Det är säkert byggt i god tro.
5meter är ju massor!!!!!
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
Gränsutsättning har nog de flesta kommuner om det inte är i ”obygden”. Här i Göteborg har jag för mig det kommunala lantmäteriet tar typ 600kr för den tjänsten. Sprayar med rödfärg i gränsen gör dom då.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera att det beror på om kommunen utför sådana tjänster. Min kommun gör det inte man får köpa tjänsten på de privata marknaden. Och du vet hur det är med sådana tjänster, de behöver troligen fakturera 10 000-15 000 kr per dag för att det ska gå ihop. Så enklast är att du mäter ut gränsmarkeringarna själv med ett långt måttband från avstyckningshandlingarna.

När du vet var gränsen går får du väl ta ställning till om grannens staket står på din fastighet. Gör den det och du inte vill ha den där så ber du grannen flytta på staketet. Rimligen ger du honom en viss tid, t ex tre månader. Sen får du följa upp. Om grannen är en normal person så försvinner staketet med en mer eller mindre irriterad granne. Annars har du ett problem. Du har inte rätt att fysiskt ge dig på grannens staket, det är hans lösa egendom även om den står på din fastighet. Den formella vägen om grannen är en dåre är kronofogdens handräckning.
 
När jag köpt min tomt fanns ett gammalt stålstaket kvar i ett hörn, och alla bara antog att det var den faktiska tomtgränsen. Vi köpte sedan in en tillandning och lantmätaren ritade in det som var nya linjen förland och vatten. När han satte sin satellitpinne där i hörnet blev det ganska som enligt web-kartan.

Men så frågade jag vad det var förgammalt rör som jag sett sticka upp några meter bort i ett sly. Han fick se pinnen, blev helt eld och lågor, sprang till sin bil och hämtade några gamla xerox-kopior på gulnande original från typ 17-1800-tal. Där stod det i snirklig skrift att det skulle stå A1 eller något liknande inhugget i berget.

Han grävde och krafsade, och mycket riktigt så var det inhugget A1 vid röret.

Det visade sig att det inte var ovanligt att det ibland blev någon hundradels grad fel när man scannade in originalen, vilket ger systematiska fel i det som visas upp på webben mm. Särskilt vid väldigt långa skiften.

Det finns tydligen ställen i närheten där webkartorna kan skilja 40 meter och mer från de fysiska punkterna. Med detta fynd kunde de tydligen skruva till webvisningarna för hela regionen.

Jag fick nästan 14 meter längre strandlinje, och nästan 1000 m2 extra yta, dvs jämfört med det som kunde mätas på lantmäteriets webkarta. I verkligheten var det ju inget som ändrats eftersom ingen levande faktiskt visste var röset faktiskt låg. Nu vet man igen.

Fysiska rågränser gäller alltid. Mäklarbilder och annat som är hämtat från webkartor är bara indikativa visualiseringar. Ibland blir det bättre eller sämre än man tror, men verkligheten slår fiktionen i alla lägen :)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
Varför kan inte folk läsa tråden? Det finns ju rör. Det är bara att leta reda på dem.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Hur fungerar det när man styckar av en tomt till två mindre?

Antag att originaltomten är 100 x 100 meter med gränsrör i de fyra hörnen och hörnen är 90 grader. Den styckas av till två tomter 100 x 50 meter.

Krävs det då två nya gränsrör gränsrör i den nya tomtgränsen eller räcker det med måttband?
 
S sirfairfax skrev:
Vad har grannen på sin sida staketet?
Är det bara gräsmatta så justerar han enkelt.
Jag utgår att du vet att staketet sitter fel.
Det vill man ju vara säker på,
Grannen kan ju rimligtvis inte klaga på att du vill ha tillgång till din egendom?
Grannsämjan är inte aktuell här anser jag.
Det är säkert byggt i god tro.
5meter är ju massor!!!!!
Det är en gräsmatta. Det är viktigt att veta var gränsen går med tanke på ev. framtida byggnation. Hur när kan jag bygga, då gäller gränsen inte staketet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bockstensmannen skrev:
Gränsutsättning har nog de flesta kommuner om det inte är i ”obygden”. Här i Göteborg har jag för mig det kommunala lantmäteriet tar typ 600kr för den tjänsten. Sprayar med rödfärg i gränsen gör dom då.
Det finns 290 kommuner i Sverige så 290 möjliga varianter. I min kommun finns som sagt inte möjligheten för privatperson. Men det spelar ingen roll, det är TS kommun som är intressant i sammanhanget.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Du har alltså bott där i 10 år och varit nöjd med placeringen av staketet mellan dig och grannen?
Hade jag varit du hade jag nog sovit på saken. Den upplevda känslan av en nyfunnen oförrätt är en stark, men också destruktiv, kraft. Är det verkligen värt en kraftigt försämrad relation med grannen som behöver riva och bygga upp sitt staket, en granne som med ganska stor säkerhet inte har gjort något av illvilja.

Du sa att du ville få allt uppmätt så att du eventuellt kunde bygga något 6 meter från tomtgräns. Även om du håller dig på det avståndet finns det ju inget som säger att en nyligen upprörd granne inte skulle kunna skicka in skrivelser och överklaganden på ditt bygglov.

I all välmening.
 
  • Arg
saiter
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alti Alti skrev:
Hur fungerar det när man styckar av en tomt till två mindre?

Antag att originaltomten är 100 x 100 meter med gränsrör i de fyra hörnen och hörnen är 90 grader. Den styckas av till två tomter 100 x 50 meter.

Krävs det då två nya gränsrör gränsrör i den nya tomtgränsen eller räcker det med måttband?
Vanligen sätts två nya gräsrör ut. Numera så mäts ju också gränserna in digitalt med stor exakthet som extra info.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.