J
Är denna skott på min nyplanterade vinranka ett sidoskott eller ett toppskott? Försöker lista ut inför beskärning.
 
  • Nyplanterad vinranka bunden till pålar med ett ungt skott växande ut från stammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
J jhgd skrev:
Är denna skott på min nyplanterade vinranka ett sidoskott eller ett toppskott? Försöker lista ut inför beskärning.
 
Det ser väl snarare ut som en ymp, med allt vax och grejer på? Du får väl räkna det som toppskott antar jag.
 
J
Ok intressant. Men du tycker jag kan "behandla" den som om det vore ett toppskott? Dvs beskära så att det är ca 50 cm kvar och binda den uppåt?
 
Det beror väl på hur du vill att plantan ska bli.
 
Jag är ingen expert på att beskära vinrankor men jag vet att man måste vara försiktig eftersom de blöder. Man kapar inte i ved på sommaren, bara årsskotten som fortfarande är mjuka och oförvedade. Om det redan är förvedat 50cm från stammen måste du vänta. Sedan beror det som sagt på hur man vill att plantan skall bli, klassiska vinstockar från vingårdarna nere i Europa kanske inte fungerar lika bra här uppe i Sverige där vi helst vill odla mot en vägg för att få tillräckligt med värme.
 
J
Hade inte tänkt göra det nu men försöker lista ut hur jag ska göra med god framförhållning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.