Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Med tanke på höjden på den där måste bilarna ha haft otroligt låg markfrigång på den tiden…
När de var så låga stod de ofta på ett skåp eller något. Annars var de ju såklart med längre stolpe. Självklart försökte man alltid sikta in sig på en stolpe där någon nyligen lämnat så man slapp betala.
 
K Kirre2 skrev:
Men kan ingen berätta vad det är???!!!
Det är en vackert inredd låda för handverktyg. Till höger ligger/står två handhyvlar, egentligen väl en putshyvel och en rubank. Finns en avbitartång, en klubba, en sickel, en vinkelhake. Hammaren hänger snyggt på sidan (vilket väl tyder på att det är mer ett litet skåp som står på höjden).

Idag är ju de flesta verktyg elektriska. Utom kanske hammaren då.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Det är en vackert inredd låda för handverktyg. Till höger ligger/står två handhyvlar, egentligen väl en putshyvel och en rubank. Finns en avbitartång, en klubba, en sickel, en vinkelhake. Hammaren hänger snyggt på sidan (vilket väl tyder på att det är mer ett litet skåp som står på höjden).

Idag är ju de flesta verktyg elektriska. Utom kanske hammaren då.
Tack! Nu ser jag ju! Jag tänkte att det var nån slags maskin...
 
K Kirre2 skrev:
Tack! Nu ser jag ju! Jag tänkte att det var nån slags maskin...
Sådana där skåp hade vi i träslöjden i realskolan, Östra Real i Göteborg.
Ett skåp till varje hyvelbänk, och när lektionen började fick man nyckeln, och sedan inspekterade slöjdläraren innehållet innan man fick låsa och lämna tillbaka nyckeln.
Detta var i slutet på 1950-talet.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Minns ni bankboken. Ibland gick man som barn till banken och de tag fram ditt saldo och förde in i boken.

Gammal bild av en öppnad bankbok med transaktionshistorik och saldobehållning från Sparbanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns ni bankboken. Ibland gick man som barn till banken och de tag fram ditt saldo och förde in i boken.

[bild]
Postbanksboken.

Då hade vi inte bara Postkontor, varje postkontor var också ett bankkontor.

När man satte in pengar fick man inklistrat något som såg ut som frimärken.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Du hade en modern bank, tror faktiskt dom skrev för hand in på 80-talet för mig, sen var det också nån form av frimärke med olika valörer som klistrades in för att ge det en seriös stämpel. Har faktiskt undrat om det det var som Bitcoin att slarvar du bort beviset är stålarna borta, ingen databas eller centralt register som har koll. Minns även att jag fick typ en 10 kronorssedel när jag fyllde år eller nåt helt ovikt och ny och satte in den på sparkontot och sedan blev ledsen över att när modern förklarade att det var inte samma sedel man fick tillbaka vid uttag vilket jag utgått ifrån.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
'Pling'
-När du hör det ljudet är det dags att vända blad.
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
V Ville_Vessla skrev:
Du hade en modern bank, tror faktiskt dom skrev för hand in på 80-talet för mig, sen var det också nån form av frimärke med olika valörer som klistrades in för att ge det en seriös stämpel. Har faktiskt undrat om det det var som Bitcoin att slarvar du bort beviset är stålarna borta, ingen databas eller centralt register som har koll. Minns även att jag fick typ en 10 kronorssedel när jag fyllde år eller nåt helt ovikt och ny och satte in den på sparkontot och sedan blev ledsen över att när modern förklarade att det var inte samma sedel man fick tillbaka vid uttag vilket jag utgått ifrån.
Kanske så här?
Öppen sida av ett gammalt stämplat bankbok med svenska frimärken och noteringar från 1944.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Tänk när man kunde handla bensin nattetid med kontanter och fick mer än en halv liter för en tia.
Svartvit bild av en gammal 10-kronorssedel och en vintage AUTOTANK självbetjäningsbensinstation från Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast vi klagade även då på att bensinen var dyr. När jag tog körkort fick man bara två liter 98 oktan blyad bensin för tio kronor. Men det fanns vägar förbi det också om man hittade "rätt" sedelautomat. En sån här:
Gammal bensinmack med sedelautomat, bensinpump och röd kanna, i ett öde gatumiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De gick att mata med en sedel med en plastskiva runt. Då lästes sedeln men sedelmataren svalde den inte utan registrerades ändå och så kunde man få full tank gratis. Om man var kriminell, vill säga.
 
  • Wow
  • Älska
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tänk när man kunde handla bensin nattetid med kontanter och fick mer än en halv liter för en tia.
[bild]
Fast vi klagade även då på att bensinen var dyr. När jag tog körkort fick man bara två liter 98 oktan blyad bensin för tio kronor. Men det fanns vägar förbi det också om man hittade "rätt" sedelautomat. En sån här:
[bild]
De gick att mata med en sedel med en plastskiva runt. Då lästes sedeln men sedelmataren svalde den inte utan registrerades ändå och så kunde man få full tank gratis. Om man var kriminell, vill säga.
Då fick man leta efter dieselpumpen, om den ens fanns. Det var väl mest lastbilar som tankade diesel väl.
O hade man en personbil har jag för mig att det var någon mojäng som var plomberad i motorrummet. Eller?
 
hsd
Gamla Peugeot och Mercedes bolmade svart dieselrök
 
En sån här suktade man efter som tonåring:
Retro Telefunken HiFi-stereoanläggning med radio, kassettbandspelare och VU-mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man äntligen hade råd att köpa en var de för länge sedan utgångna.. :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
Tänk när man kunde handla bensin nattetid med kontanter och fick mer än en halv liter för en tia...
När jag tog (svenskt) körkort så kostade en liter soppa 4,28 kr/l enligt den enklaste Googlesökningen, det var 33 år sedan och skulle enligt Prisomräknaren (SCB) motsvara 8,75 kr, men det är ju det dubbla nu - senast jag tankade (måndag 2 juli) så kostade bensin 16,52 kr/l vilket är (enligt mig) helt befängt.

Jag var nyligen tvungen att skaffa en ny bil snabbt så hade ingen betänketid gällande el/hybrid eftersom det, i vissa fall, krävs "bygglov" för laddstolpe, och det i alla fall krävs att en vet vilken typ av el-bil en vill ha innan en köper för att de flesta laddstolpar är olika (rätta mig om jag har fel) - men hur som helst, ett mycket större beslut än något än tar på två veckor.
 
På tal om gamla dieslar. Kilometerskatt och stämpelkort under motorhuven. Och ett K på vindrutan vid backspegeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.