Jag har lagt avlopp till Badrum. Inser att jag nog inte valt rätt böj på avslutningen. Jag hargjort anslutningen med 2 st 45 böjar, och Muff uppåt. Nu blir jag tveksam på om jag kommer få ihop det med flytspackel och tätskikt på rätt sätt. När jag Spacklar upp så kommer jag ha ca 40mm kvar, vilket är enl rekommendation. mend et borde ju varit slätenda. Jag har muff. Kan detta bli ett problem? Jag kan få ur den övre 45 böjen, så tänkte, inget problem, skaffa en med två slät ändar istället. Men jag lyckas inte hitta något.

Ni som kan detta, kommer detta fungera? Om jag behåller denna ärd et då ok att stosen sticker upp såpass, eller kommer inte WC anslutningen gå över då??

Vet ni om det finns 45 böjar med dubbla slät ändar, gärna en förlängd, men std räcker nog.

Jag skall bygga tätskikt med Kiilto kerasafe manchetter.

På Bilden har jag lagt en 22m spånskiva, det motsvarar spackeltjockleken relativt exakt vid röret.

GetAttachmentThumbnail
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns speciella WC-stosar som man brukar använda, tex,
[länk]
Lite sent påtänkt bara. Golvet ligger redan, det är en 45+45 böj, Så jag kan inte enkelt ersätta den med en sådan. Det jag kan göra relativt enkelt är att ta ur sista 45 böjen, och ersätta med en ned dubbla slät ändar, om jag hittar en sådan.
Riva golvet, sänka avloppen, förlänga ft r att få en 90 grader på samma ställe känns övermäktigt:(

Frågan är om jag behåller det som det är., Om jag då sätter i en WC anslutning typ WC-anslutning, centrisk Falu-Vulk | 2316848 | VVSochBAD.se
Dock får den max sticka upp 10mm ovan golv. När jag ahr klinkers så kommer et sticka upp mer, ca 25-30mm över färdigt golv..
Frågan är då om jag kan skära av "muffen". Hänger på att det finns djup kvar för att få i stosen....
 
Det ska vara en wc stos upp genom golvet.
Du kan nu i nödfall sätta en multifix som passar i 110rör/muffen
Röret ska sticka upp 40mm ovanför flytspackel
 
J Johan92 skrev:
Det ska vara en wc stos upp genom golvet.
Du kan nu i nödfall sätta en multifix som passar i 110rör/muffen
Röret ska sticka upp 40mm ovanför flytspackel
Den kommer sticka upp 40mm ovanför flytspacklet. Det är ju dock ett mått som är avsatt för att säkra uppvik. Sen skall den kapas ner. De jag titta på tillåter maximalt 10 till 12mm uppstick över färdigt golv. Kapar jag ner min till detta mått, så kommer muffen försvinna.
Frågan är då dock om jag har tillräckligt djup kvar innan den böjer av, så stoden kommer i ordentligt.
Tror jag får köpa hem en WC anslutning och testa lite.
 
EddieHansson
Men wc-stosen från jafo kräver inget uppstick och du sätter tätskikt mot stosen.
Illustration av JAFO-golvanslutningsstosar för anslutning av WC-stol på klinker- eller plastmattagolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mojjen skrev:
Kapar jag ner min till detta mått, så kommer muffen försvinna.
Muffen är mer än den lilla bit där tätningsringen sitter.
Muffen böjar redan under golvspånskivan hos dig.

Edit, Stosen börjar nog lite högre än vad jag skriver ovan, själva stosen är ca sju cm hög, så troligen börjar stosen i överkant av golvspånskivan.
I höjd med underkant av golvspånskivan börjar den nog att vika av.
 
Redigerat:
EddieHansson
Demmpa Demmpa skrev:
Muffen är mer än den lilla bit där tätningsringen sitter.
Muffen böjar redan under golvspånskivan hos dig.
Då borde Gas wc-7 stor passa?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Då borde Gas wc-7 stor passa?
Det lan funka. Det jag måste kolla är att inte wc-7 sticker ner för mycket, i och med att det ör en 45 som viker av ganska direkt under golvet. Så man inte börjar täppa till flöde. I så fall har jag ju inget val utan måste öppna golvet igen..

arr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.