Hej,
Har ett pumprum som ligger nergrävd i anslutning till vår pool. 1*2 m stor.
Inga vattenkänsligt egentligen men det är ju bra med en tät lucka som är snygg och tål att gå på.
Har stenläggning runt poolen och hade först tänkt bryta av med en lucka i trallvirke.
Sen har jag lurat på durkplåt - hållfasthet på det? Lätt att lacka?
Formplyfa är ju vattentåligt och stabilt med ack så fult.

Btw: hade tänkt lucka i luckan för daglig kontroll.


Känner mig inte helt nöjd med varken trall eller durkplåt. Någon som har förslag på annat material?

Släpp loss kreativiteten och hjälp mig få till det.
Med vänlig hälsning/
Bjarven
 
Nyfiken, hur blev det?
Jag vill göra en vattentät och ljudisolerad lucka i trallen till mitt poolrum, så jag tar också gärna inspiration. :)
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Jag vill också veta! :rofl: Ta gärna lite bilder också
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
Det slutade så här för mig.

Luckan är ljudisolerad med frigolit och vattentät med hjälp av överbliven liner. :)

Eftersom det är trall överst blev det rätt tungt men det löste jag med gasfjädrar från Jula resp Biltema. (Jag har 2 luckor, pumprum och jetswim.)

P pappaM skrev:
Nyfiken, hur blev det?
Jag vill göra en vattentät och ljudisolerad lucka i trallen till mitt poolrum, så jag tar också gärna inspiration. :)
 
  • Trallbelagd lucka med gasfjädrar och synliga handtag för enkel öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppen trallucka avslöjar ljudisolerad och vattentät frigolit med liner, monterad i en trädäckskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljudisolerad lucka med frigolit och liner, tung men öppnas med gasfjädrar, visar pumpar och filtreringssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gman och 7 till
  • Laddar…
Hur gjorde du vet gångjärnen för att trallen inte skulle ta i varandra när du öppnar luckan? ‍♂️

P pappaM skrev:
Det slutade så här för mig.

Luckan är ljudisolerad med frigolit och vattentät med hjälp av överbliven liner. :)

Eftersom det är trall överst blev det rätt tungt men det löste jag med gasfjädrar från Jula resp Biltema. (Jag har 2 luckor, pumprum och jetswim.)
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
A Andre_ skrev:
Hur gjorde du vet gångjärnen för att trallen inte skulle ta i varandra när du öppnar luckan? ‍♂️
Jag gjorde två luckor. Den ena slutar ute i kanten och då är det lätt.

Den andra har jag gjort om och den nya lösningen blev pianogångjärn som sitter hela vägen efter luckan. Det blev toppen!

Ska passa på med en varning också!
Om luckan sitter nära poolen, som maskinrummet för jetswim föe mig, sätt gångjärnen så du inte har handtag in mot poolen... Det var ena anledningen till att jag gjorde om... den andra var att jag valde för klena gångjärnen i lösning 1...

Jag har också hyvlar av lite, lite i framkanten för att klara av att luckan sväller lite grann. (Snedhyvlat, så överkanten ser intakt ut. )
 
P pappaM skrev:
Jag gjorde två luckor. Den ena slutar ute i kanten och då är det lätt.

Den andra har jag gjort om och den nya lösningen blev pianogångjärn som sitter hela vägen efter luckan. Det blev toppen!

Ska passa på med en varning också!
Om luckan sitter nära poolen, som maskinrummet för jetswim föe mig, sätt gångjärnen så du inte har handtag in mot poolen... Det var ena anledningen till att jag gjorde om... den andra var att jag valde för klena gångjärnen i lösning 1...

Jag har också hyvlar av lite, lite i framkanten för att klara av att luckan sväller lite grann. (Snedhyvlat, så överkanten ser intakt ut. )
Så gjorde jag... vet hur det blir med trallen dock...
 
  • Montering av dörrgångjärn på trädäck med synliga träskruvar och urtagningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas Johansson 1981 och 1 till
  • Laddar…
A Andre_ skrev:
Så gjorde jag... vet hur det blir med trallen dock...
Men trallen kommer ju att ta när den öppnas...?
 
A Andre_ skrev:
Men trallen kommer ju att ta när den öppnas...?
Dels har du väl en liten glipa? Sen hyvlar du av lite på undersidan på sista brädan om det behövs.
 
P pappaM skrev:
Dels har du väl en liten glipa? Sen hyvlar du av lite på undersidan på sista brädan om det behövs.
Glipan blir ju ca 3cm...?
 
A Andre_ skrev:
Glipan blir ju ca 3cm...?
Aha!! Nu ser jag!

Jag satte gångjärnen i trallen!! Nu förstår jag ditt problem!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.