Jag har träpanel - vindduk - tunn isolering och gipsskiva i min vägg.

Jag tänkte plocka ner träpanelen, isolera och sedan spika på träpanelen igen. Frågan är bara hur jag - på bästa sätt - ska bygga upp väggen?
 
Du har ju reglar också. Du borde också någonstans ha diffusionsplast. Hur tjocka reglar har du?
 
Robert_Maria skrev:
Du har ju reglar också. Du borde också någonstans ha diffusionsplast. Hur tjocka reglar har du?
Nej, jag har ingen fuktspärr - endast vindduk. Isoleringen sitter förstås i ett regelverk men ett tunt sådant, kan tänka mig att det är 70 eller 95 mm.

Jag måste alltså bygga på med ett nytt regelverk och har då tänkt mig 95 eller 120 mm.

Angående isoleringen så hade jag nog tänkt mig glas- eller stenull. Såvida det inte är bättre med cellplast förstås.
Diffspärren - OM jag ska ha en sådan - hamnar väl då antingen på vindduken eller efter isoleringen... Använder man cellplast kanske inte diffspärren behövs...

Ja som ni märker har jag aldrig tilläggsisolerat tidigare :surprised:
 
Har du ingen diffusionsspärr idag bakom gipset?
Den skall vara på varma (in) sidan av en vägg.
 
Jesca_j skrev:
Har du ingen diffusionsspärr idag bakom gipset?
Den skall vara på varma (in) sidan av en vägg.
Nej, ingen diffspärr.
 
Hemmakatten
Ett tips är ju att ta kontakt med en byggnadsingenjör för genomgång hur väggen lämpligast byggs upp.
 
Spiderman skrev:
Nej, ingen diffspärr.

???
Är huset nubyggt?
 
el_richard skrev:
???
Är huset nubyggt?
Nej inte precis nybyggt. Det har några år på nacken. Det är 5 år gammalt. Det är ett egenbyggt sommarhus som vi vill kunna nyttja året runt.

Vi vill inte bli av med boyta - genom att isolera invändigt...

Kanhända måste man offra träfasaden? och fortsätta bygga utanpå den?

Det är förresten inte alls så ovanligt med att diffspärr saknas i nybyggda hus. Min KA berättade att många självbyggare sätter diffspärr, får sedan huset besiktat och tar sedan bort diffspärren.
Det finns väl delade meningar om för- och nackdelar med diffspärr. Den som byggde detta huset var helt klart "mot" diffspärr.
 
Jag skulle gissa att speciellt på sommarhus så saknas plasten. I hus som inte är uppvärmda på vintern är det ju inte alls så självklart att man ska ha plast.

Är du föresten säker på att det går att få loss träpanelen i sådant skick att den går att sätta tillbaka igen? Att brädorna inte spricker alltså? Annars kan du ju alltid göra en tilläggsisolering på samma vis som man gör på gamla hus utanpå den gamla fasaden och sätta ny fasad sedan. Kolla på Västkustskivan t.ex.
 
pinebar skrev:
Är du föresten säker på att det går att få loss träpanelen i sådant skick att den går att sätta tillbaka igen? Att brädorna inte spricker alltså? Annars kan du ju alltid göra en tilläggsisolering på samma vis som man gör på gamla hus utanpå den gamla fasaden och sätta ny fasad sedan. Kolla på Västkustskivan t.ex.
Brädorna är väldigt tjocka så jag tror att det ska gå att få loss dem - hela.

Tack för tipset. Jag ska titta in hos västkustskivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.