Fairlane Fairlane skrev:
Trots att kritiken varit genomgående i hela processen, har Cementas talespersoner vid upprepade tillfällen sagt att bolaget togs helt på sängen av domstolens beslut – och att de dessutom inte fått några indikationer på vad som saknats i MKB:n.
Detta kan ju trots allt vara sant samtidigt som flera myndigheter kritiserat processen. Att Cementa varit trygga i att deras sätt att räkna styrks ju av att MMD gav dem rätt. Att myndigheterna inte på ett tydligt sätt visat på hur de skulle räknat istället är också fullt naturligt, de bör nog inte ens i så komplicerade frågor erbjuda ett facit.

Vidare tycker jag att citaten du visar inte berättar så mycket nytt. Att det fanns olika tolkningar visste vi ju sen innan, annars hade det ju inte funnits skäl för Naturvårdsverket och länsstyrelsen att göra rättssak av det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du har nog rätt i att det är sent. Det verkar så på många plan.
Byggbranschen verkar vara en av de mest korrupta, oligopoliska, fackligt styrda, konkurrensmässigt eftersatta branscherna i Sverige. De är vana att arbeta utan internationell konkurrens och genom att sätta press på beslutsfattare. Så detta är väl egentligen ganska väntat.
Kanske andra europeiska bolag kan lösa detta genom att ta med både billigare material och bättre organisation.
Nu verkar jag inom bygg sen ca 20 år tillbaks. Ingen stor drake så jag tror inte det är mitt byggföretag du syftar på.

Jag läser ganska ofta på detta forum om dyra hantverkare och dyrt material. Generellt höga byggpriser i Sverige helt enkelt.

Men vad beror detta på egentligen? Vi hade för ca 1 år sedan en snickare som drog till Tyskland för att jobba. Lön. 40 Euro/ timma. Det hade han inte här kan jag säga.

Ändå är det enligt statistik billigare att bygga i Tyskland.

En äldre herre förklarade för några år sen varför det är dyrare. Jag säger inte att han har rätt men av erfarenhet vet jag att han har en väldigt stor poäng.

Utomlands i bla. Tyskland projas allt klart till minsta detalj och ändringar är ovanliga. Här har man ofta knappt stämplade bygghandlingar när projekt dras igång. Under bygget blir det ofta många och stora ändringar. DETTA kostar stora pengar. Det är inte byggföretagen som ligger bakom detta.
Det är också vanligt att man i anbudsskedet ser kommande Ätor för att handlingarna är för dåligt gjorda. Då går vissa bolag in med minusmarginal för att dom ser att dom tar igen allt med Ätor.

Att det därför är dyrt att bygga beror ofta inte på fackförbund eller korrupta byggbolag.

Däremot har vi i många fall höga materialpriser i Sverige. Att en FM Mattson blandare är billigare hos i en Polsk näthandel än en Svensk beror bla. På det Svenska skattesystemet.

Sen är det lite som Big Mac index. Ikea i Polen är i många fall ca 50% billigare än här.

organisatoriskt tror jag vi kan slå oss för bröstet inom Sverige. Men tyvärr är tendensen att det krävs fruktansvärt mycket mer organisation idag inom bygg än för bara 10 år sedan. Det är hängslen, livremmar och dokumentation till förbannelse. Alla ska ha ryggarna fria.

Så vad hade nu detta med Cementa att göra?

Det går helt enkelt inte att ta med sig en lastbil cement från Kina och åka hit eller till annat Eu land och bara börja bygga.
Alla produkter ska uppfylla rätt standard och alla papper ska vara i sin ordning.

Här har ni lite exempel på Finjas nya Grovbetong Eco där råvaran förövrigt kommer från Slite…

https://www.finja.se/storage/ma/a26...CBA7F28596A6EC1D77F/Grovbetong ECO_BVD_sv.pdf

https://www.finja.se/storage/ma/c7e...667D2DECED09F5302D0C85/Grovbetong ECO_EPD.pdf

https://www.finja.se/storage/ma/b8a7950972cf4442a7fb738716128070/54e1eb11256f450ca20c5bb7c8db9ec5/pdf/F43D47EBA404410F81615DEE6493A48A7900373F/Grovbetong%20ECO_SDB_sv.pdf


https://www.finja.se/storage/ma/b8a...DEE6493A48A7900373F/Grovbetong ECO_SDB_sv.pdf

Och den klarar då nivån Basta och finns med i deras register.
Produkten finns också med i Sunda hus.

Så när vi nu pratar miljö så kan vi alltså som beställare sätta ett krav på att Finjas grovbetong Eco eller motsvarande skall användas. (Blir alltså svårt med lastbilen med cement från Kina).

Vid en slutbesiktning så lämnas all dokumentation över och man kan spåra varje produkt bakåt till tillverkaren och se så att gällande kravspecifikation har följts.

Under bygget sker ofta oanmälda kontroller där samtliga produkter på arbetsplatsen kontrolleras noga. Oftast finns vite inblandat. Jag har personligen fått stå och förklara oss när en anställd av misstag köpte ut en kartong Casco trälim Vinter istället för vanlig trälim.
(Vinterlim har en sämre klassning i tex. Sunda hus).

Blev ett jäkla liv och vi klarade oss från vite då detta var ganska nytt och rutinerna höll på att arbetas fram.

Så vill man tänka på miljön så måste man försöka tänka hela vägen.
 
  • Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Jag trodde rationaldudes var bortjagade från internet för flera år sedan och att alla "libertarianer"* övergått till fascismen
Jag tror att du blandar ihop dina etiketter med verkligheten. Bara för att sådana som du använde ord som nyliberal som skällsord förr och nu gått över till fascister för allt och alla ni inte gillar till höger betyder det inte att det är samma personer.

Och att klassiska liberaler numera kallar sig libertarianer är ju också bara en etikett. Man slipper helt enkelt bli misstagen för folkpartist på det viset.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Stämmer 75% verkligen när cementa mest säljer till stålindustrin och mycket går utomlands med jag har svårt att se ett bygg stop i november tror det bara är skitsnack

när såg ni en säck cement från slite senast i bygghandeln ?
Nästan alla säckar i bygghandeln kommer från Slite.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vart tar de flesta byggvaruhus sin cement ifrån, och de tillverkarna sin kalk mm?
Den mängd cement som säljs i bygghandeln är nog en extremt pytteliten del av totalen.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu verkar jag inom bygg sen ca 20 år tillbaks. Ingen stor drake så jag tror inte det är mitt byggföretag du syftar på.

Jag läser ganska ofta på detta forum om dyra hantverkare och dyrt material. Generellt höga byggpriser i Sverige helt enkelt.

Men vad beror detta på egentligen? Vi hade för ca 1 år sedan en snickare som drog till Tyskland för att jobba. Lön. 40 Euro/ timma. Det hade han inte här kan jag säga.

Ändå är det enligt statistik billigare att bygga i Tyskland.

En äldre herre förklarade för några år sen varför det är dyrare. Jag säger inte att han har rätt men av erfarenhet vet jag att han har en väldigt stor poäng.

Utomlands i bla. Tyskland projas allt klart till minsta detalj och ändringar är ovanliga. Här har man ofta knappt stämplade bygghandlingar när projekt dras igång. Under bygget blir det ofta många och stora ändringar. DETTA kostar stora pengar. Det är inte byggföretagen som ligger bakom detta.
Det är också vanligt att man i anbudsskedet ser kommande Ätor för att handlingarna är för dåligt gjorda. Då går vissa bolag in med minusmarginal för att dom ser att dom tar igen allt med Ätor.

Att det därför är dyrt att bygga beror ofta inte på fackförbund eller korrupta byggbolag.

Däremot har vi i många fall höga materialpriser i Sverige. Att en FM Mattson blandare är billigare hos i en Polsk näthandel än en Svensk beror bla. På det Svenska skattesystemet.

Sen är det lite som Big Mac index. Ikea i Polen är i många fall ca 50% billigare än här.

organisatoriskt tror jag vi kan slå oss för bröstet inom Sverige. Men tyvärr är tendensen att det krävs fruktansvärt mycket mer organisation idag inom bygg än för bara 10 år sedan. Det är hängslen, livremmar och dokumentation till förbannelse. Alla ska ha ryggarna fria.

Så vad hade nu detta med Cementa att göra?

Det går helt enkelt inte att ta med sig en lastbil cement från Kina och åka hit eller till annat Eu land och bara börja bygga.
Alla produkter ska uppfylla rätt standard och alla papper ska vara i sin ordning.

Här har ni lite exempel på Finjas nya Grovbetong Eco där råvaran förövrigt kommer från Slite…

[länk] ECO_BVD_sv.pdf

[länk] ECO_EPD.pdf

[länk]

[länk] ECO_SDB_sv.pdf

Och den klarar då nivån Basta och finns med i deras register.
Produkten finns också med i Sunda hus.

Så när vi nu pratar miljö så kan vi alltså som beställare sätta ett krav på att Finjas grovbetong Eco eller motsvarande skall användas. (Blir alltså svårt med lastbilen med cement från Kina).

Vid en slutbesiktning så lämnas all dokumentation över och man kan spåra varje produkt bakåt till tillverkaren och se så att gällande kravspecifikation har följts.

Under bygget sker ofta oanmälda kontroller där samtliga produkter på arbetsplatsen kontrolleras noga. Oftast finns vite inblandat. Jag har personligen fått stå och förklara oss när en anställd av misstag köpte ut en kartong Casco trälim Vinter istället för vanlig trälim.
(Vinterlim har en sämre klassning i tex. Sunda hus).

Blev ett jäkla liv och vi klarade oss från vite då detta var ganska nytt och rutinerna höll på att arbetas fram.

Så vill man tänka på miljön så måste man försöka tänka hela vägen.
Många bra observationer. Som arkitekt som verkat utomlands kan jag säga att att en svensk proj är som ett skämt. Det finns heller ingen som tar det totala och genomgripande greppet om bygget. Det jobbet gör oftast arkitekten utomlands.

Byggherrar försöker oftast begränsa antalet ritningar för att få ner priset... allt löses ju på plats. Det sorgliga är att det stämmer . För i relativt genomritade utförandeentrepenader jag jobbat är det ända ingen som följer ritningarna ! Enormt mycket strul och extrajobb som konsekvens.

telefon: x passar inte i y ni har gjort fel hur ska vi lösa detta.
Jag: ser på plats att de monterar a i stället för x och b i stället för y. Entrepenören föredrog a, den andra b.

100-tals gånger per bygge. Så ja bristande projektering och projektledning är ett stort problem. Min lösning är att återinföra arkitektens gamla roll eller i alla fall släppa in på byggmöten. Det är nämligen där det skiljer från övriga Europa. Dock är dagens arkitektkår kanske inte redo för detta eftersom den anpassats till nuvarande system.

Miljöcert är ett helvete. Konkurrerande privata bolag har egna databaser. Vad som finns i databaserna beror då på var tillverkaren registrerat sin produkt inte hur miljövänlig det är.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
Även om samtliga säckar cement i bygghandeln skulle komma från något annat ställe än Slite är det väl en väldigt liten andel av allt cement som säljs i Sverige som säljs den vägen?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nästan alla säckar i bygghandeln kommer från Slite.
Jag har sett en gång säckar med HeidelbergCement resten finja och dom andra stora tillverkarna
 
Maskintok skrev:
Vart tar de flesta byggvaruhus sin cement ifrån, och de tillverkarna sin kalk mm?
Mycket kommer faktiskt från Europa var på rund vandring för några år sen på fabriken i slite och dom menade att dom inte säljer till privat varuhandel
 
M maria01 skrev:
Jag har sett en gång säckar med HeidelbergCement resten finja och dom andra stora tillverkarna
Om du läser mitt tidigare inlägg så lade jag in byggvarudeklarationer från Finja som får sin Cement från….
Slite
 
  • Gilla
krill7 och 1 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
Mycket kommer faktiskt från Europa var på rund vandring för några år sen på fabriken i slite och dom menade att dom inte säljer till privat varuhandel
behöver de inte göra heller men till någon som i sin tur gör just det...
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nästan alla säckar i bygghandeln kommer från Slite.
Två säckar byggcement från Cementa, en med produktinformation och en med logotyp, Skövde 25+1 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle vilja påstå att det mesta torrbruket vid handlarna (gotland) är weber eller finja

Utom cement, den tar vi från Skövde!
 
hsd
Weber står det på säckarna här hos järnhandlarn'
 
M Mickebandsåg skrev:
[bild]
Skulle vilja påstå att det mesta torrbruket vid handlarna (gotland) är weber eller finja

Utom cement, den tar vi från Skövde!
Och varifrån kommer Finjas och Webers Cement (a)?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
A
M Mickebandsåg skrev:
[bild]
Skulle vilja påstå att det mesta torrbruket vid handlarna (gotland) är weber eller finja

Utom cement, den tar vi från Skövde!
från cementa... (y)
 
A
hsd hsd skrev:
Weber står det på säckarna här hos järnhandlarn'
visst är det bra cement från weber.. (cementa)... ;)
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.