Konstigt nog verkar växtligheten dämpa en hel del direkt till angränsade väg, helt tyst blir det ju såklart inte men bättrre , en väg längre bort påverkas inte alls men vill man ha träd,buskar ändå så blir det ju inte sämre. Att plantera endast för ljuddämping så finns det säkert bättre val. Ljud är ju lite konstigt, vi kan höra folk tydligt när dom pratar i en motorbåt eller på en snöskoter några hundra meter bort men motorn hörs inte alls så sjön och snön kan svälja en 2-taktsmotor men inte människoljud, vi kan även sitta på altanen och spela bilbingo eftersom utroparen hörs flera kilometer bort på fredagskvällarna.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gick genom en snårskog med mängder av träd och växtlighet, ljud från väg, kanske 50-100 m bort hördes tydligt.
Mycket tveksam till att träd etc kan utgör någon effektivt ljuddämpare.
Nä det är nog mer som komplement till annat som kanske kan bidra litegrann. Om jag tolkat forskningen rätt så måste växtligheten isf vara uppställd på ett specifikt sätt i korridorer där varje sida av nytt block av träd som vetter mot vägen måste vara väldigt tät och sedan tunnare på sidan mot mottagaren. Sen håller ju träd av slytyp massiva mängder mygg.
 
V Ville_Vessla skrev:
Konstigt nog verkar växtligheten dämpa en hel del direkt till angränsade väg, helt tyst blir det ju såklart inte men bättrre , en väg längre bort påverkas inte alls men vill man ha träd,buskar ändå så blir det ju inte sämre. Att plantera endast för ljuddämping så finns det säkert bättre val. Ljud är ju lite konstigt, vi kan höra folk tydligt när dom pratar i en motorbåt eller på en snöskoter några hundra meter bort men motorn hörs inte alls så sjön och snön kan svälja en 2-taktsmotor men inte människoljud, vi kan även sitta på altanen och spela bilbingo eftersom utroparen hörs flera kilometer bort på fredagskvällarna.
Mmm ska undersöka saken under dagen , det kan absolut vara så att den effekt som ev finns kräver att det står nära ljudkällan.

Exakt , innan jag i desperation börja forska på ljud så hade jag ingen aning om att det var så extremt komplext med längd på ljudvågor och ljudets förmåga att böja sig runt saker.
 
E etompau skrev:
Gick genom en snårskog med mängder av träd och växtlighet, ljud från väg, kanske 50-100 m bort hördes tydligt.
Mycket tveksam till att träd etc kan utgör någon effektivt ljuddämpare.
Men jämfört med tex en kulle så är ju effekten väldigt begränsad. Jag kan ju i byn gå 1 kilometer från vägen där det bara är plant och skog och fortfarande tydligt höra vägen, går jag till andra sidan byn där det är en kam av massa mellan husen och vägen så hörs den i princip inget alls. Dvs där jag skulle ha köpt hus med facit i hand....
 
För att få maximal effekt tror jag att du bör satsa på plank eller vall. Annars riskerar du att stå med en igenväxt åker som inte ger den effekt du hade hoppats på. Dessutom behåller du både ljuset och den förmodligen rätt trevliga utsikten – lite "vidd" i synfältet ska inte underskattas ... Det finns ju också bullerskärmar som är genomsiktliga, kolla t.ex. på Soundstop från gop.
 
Som skrivits tidigare, häckar/växter/träd bullerdämpar inte ett dyft. Anledningen till att vissa tycker att det fungerar är psykologiska, det du inte ser, "försvinner"....

Du måste ha ett solitt material emellan dig och källan för att stoppa ljudvågorna. Välbeprövat är ett tätt dubbelplank med utomhusgips emellan. Det fungerar om det är tillräckligt högt.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
M Modig skrev:
För att få maximal effekt tror jag att du bör satsa på plank eller vall. Annars riskerar du att stå med en igenväxt åker som inte ger den effekt du hade hoppats på. Dessutom behåller du både ljuset och den förmodligen rätt trevliga utsikten – lite "vidd" i synfältet ska inte underskattas ... Det finns ju också bullerskärmar som är genomsiktliga, kolla t.ex. på Soundstop från gop.
Jo det är det jag landade i i mina efterforskningar innan jag postade. Effekten verkar dock bero en del på hur stora ljudvågorna är. Stora ljudvågor kryper mycket lättare förbi avskärmningar. Därav min fråga om frekvens på ljudet från bilar i 80-90 km i timmen?

I mitt fall, givet att man får tillstånd, skulle ju en vall helt klart vara väldigt mycket billigare än ett plank och också passa in bra i miljön givet att man sår lämpliga växter på vallen.
 
Mina minst sagt ovetenskapliga refeklektioner är att däck är nästan värst, sommardäck på blöt asfalt eller dubbdäck på torr, en vanlig bilmotor på rimligt varv dämpas av ett lakan typ. En högvarvig trimmad 2-taktare hörs hur långt som helst medan en mer normal hörs knappt, Scanias V8 låter mer än en Volvo 6:a på långt håll och däcktjut låter långt. Tågets signaler beror mycket på vädret vilket även stenkrossar och höfläktar gör.
 
V Ville_Vessla skrev:
Mina minst sagt ovetenskapliga refeklektioner är att däck är nästan värst, sommardäck på blöt asfalt eller dubbdäck på torr, en vanlig bilmotor på rimligt varv dämpas av ett lakan typ. En högvarvig trimmad 2-taktare hörs hur långt som helst medan en mer normal hörs knappt, Scanias V8 låter mer än en Volvo 6:a på långt håll och däcktjut låter långt. Tågets signaler beror mycket på vädret vilket även stenkrossar och höfläktar gör.
100%. Jag hör knappt ett dyft av själva motorljuden. Det är bara ljud från däcken som hörs. Tydligen är det så över typ 50km/h. Traktorljuden hörs ju flera kilometer bort men är grannen ute och slår åkrarna så tycker jag mer det kan vara ett trevligt inslag i ljudbilden då och då, men det ljudet är ju inte alls lika obehagligt som vasst visslande ljud från nån fylleraggare som bränner förbi i 120.
 
Snart är det dags för skörden här, då kör enorma skördetröskor dygnet runt för kornet och vetet och dessa låter men det är ju bara ett par nätter, ser ut som nåt från Terminator när man kollar ut på åkern från sovrumsfönstret, men som du skriver är det ju trevligt att se att sådant fortfarande odlas även i norrland och inte allt är import.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Snart är det dags för skörden här, då kör enorma skördetröskor dygnet runt för kornet och vetet och dessa låter men det är ju bara ett par nätter, ser ut som nåt från Terminator när man kollar ut på åkern från sovrumsfönstret, men som du skriver är det ju trevligt att se att sådant fortfarande odlas även i norrland och inte allt är import.
Precis och det ingår ju även i förväntningarna. Några enstaka ungar på trimmade mopeder, traktor och skördetröskor hör ju till ljudbilden.
 
Lånar tråden lite, har problem med "EPA-raggare" etc. Bor drygt 20 m. från vägen och har bara några gamla tvåglasfönster samt en tunn rullgardin... Förstår att ungdomarna måste få ha sitt nöje men är ganska ljudkänslig.

Funderar på att investera i tjocka gardiner och sätta upp, fönstret är 120 Högt och 165 brett så jag tänkte köpa 300 cm. gardiner och sy dem dubbelt. Hur mycket skulle det dämpa? Det går ju även att sy in något filtliknande i gardinerna för ännu mer effekt.

Kan tillägga att jag bor i hyresrätt så har inte fri tillgång till renoveringar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.