Vi har äntligen bestämt hus! Efter mycket vridande och fixande med olika hus och dess planlösningar så blev det: Modulent/Viken.
Kika in på denna sida Hus, små hus, villa, villor och tomter från Modulenthus och titta på planlösningen kök/v.rum.
Hur hade ni löst det? Själv vill vi helst ha en fönsterdörr i köket för att man redan i entrén kan avnjuta trädgården...så det minimerar ju placeringsmöjligheterna något med köksinredningen men det går ju att behålla det som bara ett fönster också förstås.

Jag har provat att skissa fram ich tillbaka i Ikea?s homeplanner men jag har kört fast och just nu känner jag bara uppgivenhet och tänker Nä det får vara som det är. Men jag vet att jag lätt kommer att ångra det längre fram. Så vässa cellerna nu och hjälp mig med en tänkbar och praktiskt/funktionell men samtidigt vacker planlösning på kök med köksö.
Vi är mycket hemma med familj och vänner och bjuder gärna på större middagar vilket kräver sin plats i köket med avställningsytor som plusfaktor.
Känner spontant att jag helst vill hålla köksön UTAN spis & en stor fläkt mitt i blickfånget och utan vask...köksön skall helt enkelt fungera som bardisk/avställningsyta/arbetsyta

Mvh
Den ic´nte så fullt nakna kocken

Tacksam för tips & ideer.
 
Jag skulle i sådana fall bygga ön ut från ytterväggen till höger om fönstret/dörren. Vidare ta bort väggen mot vardagsrummet som sluter mot ytterväggen, då får man en härlig matplats i anslutning till vardagsrummet.
 
Du vill ju inte ha spis,vask och fläkt och kommer mest att använda ön som avlastningsyta. Kan inte en mer eller mindre mobil lösning fungera då? Då kan du ju ta bort bänken den dag du tröttnar på den. (Utan att behöva ta till slägga och läggning av nytt golv etc...
 
Jimnor: Menar du att köksön så att säga ska sitta fast i väggen och utgå från ytterväggen eller att den ska stå typ en meter därifrån?

Jo du Bigsnucke, det kanske inte är sådan dum idé. men en sådan kan man inte köpa från Ballingslöv ´va? Specialbeställa?
Och tänker om man glömmer spärra hjulen så rullar maten själv ut i v.rummet...skämtåsido. Jag har dock ännu inte sett någon sådan jag riktigt gillar, jag vill ju ha en hyffsat stor ö. Iaf 160 cm lång och 80 cm bred.

Mvh
 
A
Har själv kollat lite på det huset och tänkt att jag skulle vilja ta bort väggen och bygga köksö mot ytterväggen, som en ovanstående nämde. Tror starkt på den idéen
 
Mikael_L
Ärligt talat så blev det här inte så bra, jag tror lite mer måste ändras, kanske flytta runt på köksskåp och kyl/frys lite...

Nåja, det är iaf en liten ide, som baseras på tanken att de som sitter vid bardisken/köksön ska ha lite uppsikt över entren, det är alltid roligt att direkt se när nästa omgång gäster kommer.

Så min tanke är att öppna upp en "fönsteröppning" i hjärtväggen, som medger detta siktstråk, denna öppning ökar dessutom genomsynen och ljuset i huset.

Sen lägger jag som synes köksön mot hjärtväggen istället.

Men nackdelen som förslaget ligger nu, är väl främst att det blir nog för lite plats för ett matbord, och lite väl (omotiverat) rymligt utan matbord.
 
  • viken_planlosning.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag borde kanske också fråga om infrastrukturen som avlopp, ventilation (imkanal) etc är möjligt att flytta? Eller blir det för stora ingrepp?
 
hej
jag såg en gång en lösning där man vinklat ut spisen 45gr ut från bänkskivan och sedan fyllt på litet extra bänkskiva runt omkring, som en slags minihalvö. Eller så kan man göra som grannen, sätta två köksskåp på hjul med en bänkskiva ovanpå och sedan förvara detta under den vanliga bänkskivan och skjuta fram detta när man behöver extra utrymme. modulenthus är ju krypgrund så det borde vara möjligt att flytta va även om det innebär ett hål i fuktspärren ... medans däremot ventilationen beror ju på hur ovanvåningen ser ut. Funderar du på spis, vattenho i köksön?

Men om du struntar i köksbord i köket, så kanske en läckert rund köksö mitt i rummet kunde vara nåt?? (med rund bänkskiva)
mvh fialotta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.