Bygger bastu på övervåningen. Vi har mekanisk ventilation i huset och jag undrar hur jag kan göra med ventilationen av bastun. Tänkte ta tilluften under bastudörren men enda möjligheten med frånluften är att ta ut den till vänster om bastudörren, rakt ovanför bastuaggregatet.

Knappast optimalt väl men funkar det? För om jag öppnar upp ventilation i motsatt hörn så blir det ej mekaniskt utsug och då kommer den ventilen väl funka som inluftsventil?

MvH
 
Bygg en kanal under taket eller sätt en ventil under övre laven med en kanal från de inre delarna av bastun. Vet ju inte hur det ser ut men det är alltid bra att ta utluften från en punkt långt från inluften. Detta för att få bättre syresättning i bastun.
Lycka till!
 
Jag byggde ned vår bastu till 2,20 cm takhöjd, vilket gav en kanal på 20 cm där jag drog ett spirorör för ventilationen.
 
Men om man ska ha frånluften nere vid golvet, hur gör man då med röret? Det ryms inte i väggen. Kanske man bygger ett shakt ner till golvet i panelvirke?
 
Om du är riktigt ettrig så lagar du en kanal i rostfritt som är bred och platt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.