N
Nej, använd gärna c bruk då det är billigare.
Varför tror du att du måste ha hydraliskt kalkbruk?
Men rent kalkbruk är inte fel weber 142, lite mjukare än c bruk och klarar rörelser bättre.
Hydraliskt är inte heller fel, men skulle inte vara förstavalet.
 
Redigerat:
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Nej, använd gärna c bruk då det är billigare.
Varför tror du att du måste ha hydraliskt kalkbruk?
Bara för att det var vad jag hört från början. Men ju mer jag frågade verkade som om det inte var nödvändigt.
Men det är lite mer vit än c bruk, vad?
 
  • Gilla
Husbusen
  • Laddar…
N
Du tänkte alltså putsa hela skorstenen utan att måla den?
C bruk med cement är lite gråare, hydraliskt lite gult, vanligt kalkbruk är nog vitast.
Men skillnaderna är små, och man ser dom nästan inte såvida dom inte är bredvid varandra.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Du tänkte alltså putsa hela skorstenen utan att måla den?
Ja

C bruk med cement är lite gråare, hydraliskt lite gult, vanligt kalkbruk är nog vitast.
Men skillnaderna är små, och man ser dom nästan inte såvida dom inte är bredvid varandra.
Då gör jag det enklaste. Tack.
 

Bästa svaret

N
Ok, dra på allt bruk med en filtbräda efter du förvattnat rikligt.
Efteråt så slammar du skorstenen med en stor plafondpensel, för bästa utseende.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Varför och med vad väljer man att måla en putsad skorsten?
 
Claes Sörmland
lllusion lllusion skrev:
Varför och med vad väljer man att måla en putsad skorsten?
Är den putsad med kalkbruk så är den vit och målas inte. Det är ett skäl till att använda hydrauliskt kalkbruk.

Är den putsad med cementinnehållande bruk så är den grå och då målas den vit med kalkning eller silikatfärg. Vad gäller den senare, se upp för akrylatinnehåll i många produkter. Så svaret är, för att få den vit och fejka kalkputs.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Claes Sörmland
lllusion lllusion skrev:
Måste hydraulisk kalkbruk putsas på skorstenen ovanpå taket?

Än så länge jag har använt Puts- & Murbruk C för att laga sprickor och jämna till där delar av tegel fallits bort.
Idag används vanligt bruk på skorstenar. Men ska de vara putsad så se till at den nätas mellan de två putsvarven, det är en mycket utsatt konstruktion och frostsprängningar är legio. Och det är superviktigt med konstruktionen så att den skyddas mot vatten. En krona i plåt eller gjuten betong är en mycket bra idé.

Har man ett äldre hus med byggnadsvårdsvärde så fortsätter man med kalkbruk vid lagningar precis som originallösningen. Ser ju för getto ut annars och att blanda olika bruk och lägga hårdare bruk på mjukare är ingen bra idé utomhus. Det släpper.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är den putsad med cementinnehållande bruk så är den grå och då målas den vit med kalkning eller silikatfärg. Vad gäller den senare, se upp för akrylatinnehåll i många produkter. Så svaret är, för att få den vit och fejka kalkputs.
Jag putsade med cementbruk. Målas kalkning direkt på bruket med en pensel?
 
Claes Sörmland
lllusion lllusion skrev:
Jag putsade med cementbruk. Målas kalkning direkt på bruket med en pensel?
Man stryker kalkfärgen korsvis med kalkkvast. Stänker! Ett antal strykningar behövs för att det ska täcka. Kalkfärg är egentligen bara släckt kalk i vattnensuspension.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man stryker kalkfärgen korsvis med kalkkvast. Stänker! Ett antal strykningar behövs för att det ska täcka. Kalkfärg är egentligen bara släckt kalk i vattnensuspension.
Ska det torkas emellan strykningarna eller behövs flera strykningar på samma gång för att få in kalket i den ojämna utan?

Sitter det fast egentligen? Jag har sett målade kalkfärg som släpper efter några år. Jag skulle hellre behålla den gråa (cement) färgen än att kalkfärgen börja låsna.
 
Claes Sörmland
lllusion lllusion skrev:
Ska det torkas emellan strykningarna eller behövs flera strykningar på samma gång för att få in kalket i den ojämna utan?

Sitter det fast egentligen? Jag har sett målade kalkfärg som släpper efter några år. Jag skulle hellre behålla den gråa (cement) färgen än att kalkfärgen börja låsna.
Det ska torka emellan strykningarna så att luftens koldioxid kommer åt att karbonatisera den släckta kalken. Geggar man på för mycket för snabbt så blir det mer som ett pulver som sitter på ytan och lätt regnar bort.

Gillar du cementutseendet så låt det vara så. Då har du en grå skorsten helt enkelt.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska torka emellan strykningarna så att luftens koldioxid kommer åt att karbonatisera den släckta kalken. Geggar man på för mycket för snabbt så blir det mer som ett pulver som sitter på ytan och lätt regnar bort.
Tack!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gillar du cementutseendet så låt det vara så. Då har du en grå skorsten helt enkelt.
Jag bara undrar om det finns risk för att kalkfärgen släpper sig. Vit är trevligt men inte om det börjar låsna. Gör det?
 
N
lllusion lllusion skrev:
Jag putsade med cementbruk. Målas kalkning direkt på bruket med en pensel?
Putsade du med cementbruk? Vilket cementbruk A, B eller C?
Ska du måla den så använd weber kalkfärg 246. Om bly locket på skorstenen inte läcker så kommer skorstenen hålla sig fräsh.
Om det läcker så kommer det se illa ut efter något år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.