Jag behöver kapa några grenar riktigt högt upp i några gamla träd på tomten.

Jag vill göra det själv och ej ta in någon arborist.

Någon som tips på teknik och utrustning? Borde väl inte vara så svårt? Var köper man duglig utrustning billigast och vilken typ av utrustning behövs?
 
Beror på var de grenarna sitter, foto på det är bra för att få en uppfattning vad som behövs.
 
Totte_S
Klätterutrustning. Skall du ha acceptabel säkerhet kostar utrustningen i närheten av kostnaden för att köpa tjänsten. En firma som hantera besvärliga träd kan vara billigare än en arborist.
 
Skogma.se har riktiga arborist prylar. Men du kan klättra med endast vanlig Klättersele och ett rep med lite knopar.
Sök efter tre climbing på youtube så finns det mängder med genomgångar av olika tekniker med olika prylar.
Klättra i träd är för övrigt skitskoj! Jag har köpt på mig lite blandade prylar som även är bra till att rigga linbana till barnen som åker med sina klätterselar.

Jag tog dock in en arborist förra året för att ta ner en tall som inte gick att fälla vid roten och jag var inte sugen på att motorsåga där uppe. Billigare än att köpa utrustningen men prylar är alltid skoj att ha.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Jag behöver kapa några grenar riktigt högt upp i några gamla träd på tomten.

Jag vill göra det själv och ej ta in någon arborist.

Någon som tips på teknik och utrustning? Borde väl inte vara så svårt? Var köper man duglig utrustning billigast och vilken typ av utrustning behövs?
Relativt svårt är det om du är ovan och saknar utbildning och utrustning.
Möjligt är det nog med handsåg oavsett klätterutrustning eller ej, vågar du klättra och inte är rädd för fysiskt arbete och är rimligt försiktig får du nog ner grenarna.
 
Tänk på att det är viktigt att ha någon som kan hjälpa till eller skaffa hjälp om du ramlar ner och blir sittande i selen. Tar inte lång tid innan man tuppar av.
 
T tgr_se skrev:
Skogma.se har riktiga arborist prylar. Men du kan klättra med endast vanlig Klättersele och ett rep med lite knopar.
Sök efter tre climbing på youtube så finns det mängder med genomgångar av olika tekniker med olika prylar.
Klättra i träd är för övrigt skitskoj! Jag har köpt på mig lite blandade prylar som även är bra till att rigga linbana till barnen som åker med sina klätterselar.

Jag tog dock in en arborist förra året för att ta ner en tall som inte gick att fälla vid roten och jag var inte sugen på att motorsåga där uppe. Billigare än att köpa utrustningen men prylar är alltid skoj att ha.
Tack försvaret och alla andra i tråden!

Har nu kollat youtube och precis som du säger verkar det funka bra med en vanlig klättersele utan speciella träd-grejer.

Jag hade ändå för avsikt att börja med klättring framöver så det blir bara skoj att köpa lite grejer.

Man verkar behöva en sele, rep, "throw-ball", "cambium saver" och ett par karbinhakar.

Ska kika lite på amazon kanske.


Kommer att använda en vanlig grensåg - ej motorsåg.

Detta ska bli skoj :)
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.