Hejduk..tig skrev:
Okej, bra att veta. Så vatten och avlopp befinner sig ungefär som du ritat ut vasken i ditt första förslag?

Är köksdörren inåtgående eller kanske bara en dörröppning? Vart leder den dörren?

Ja, precis, vatten och avlopp befinner sig i dagsläget ganska exakt där det befinner sig på skissen...

Dörren är bara en öppning och den leder ut i hallen. Det skulle gå att göra den öppningen större åt "köksbänkshållet". Åt ung/micro-hållet går det inte, eftersom man då kommer in i vardagsrummet...
 
Jag har skummat igenom lite fort, så jag har kanske inte helt koll...

Jag tänker så här, skippa skafferiet. Är det ett platsbyggt gammalt skafferi, ta fram släggan. Jag vet att många tycker att det är helgerån och att gamla skafferier är sååå bra. Men allvarligt, det finns ju faktiskt kylskåp. Nå väl, med skafferiet borta så får du mer bänkyta där kaffebryggaren kan stå. Då kan du i ta bort den lilla bänken bredvid ugn/mikro och flytta bordet till vägg C. Om du despererat behöver skåputrymme kan en möjlighet vara att "fortsätta" med överskåp till kyl/frys från ugn/mikroskåpet längs vägg C, dvs ovanför bordets nya placering!?

Edit: Med skafferiet blir det även lite ljusare och trevligare att arbeta vid bänken.
 
wedin skrev:
Jag har skummat igenom lite fort, så jag har kanske inte helt koll...

Jag tänker så här, skippa skafferiet. Är det ett platsbyggt gammalt skafferi, ta fram släggan. Jag vet att många tycker att det är helgerån och att gamla skafferier är sååå bra. Men allvarligt, det finns ju faktiskt kylskåp. Nå väl, med skafferiet borta så får du mer bänkyta där kaffebryggaren kan stå. Då kan du i ta bort den lilla bänken bredvid ugn/mikro och flytta bordet till vägg C. Om du despererat behöver skåputrymme kan en möjlighet vara att "fortsätta" med överskåp till kyl/frys från ugn/mikroskåpet längs vägg C, dvs ovanför bordets nya placering!?

Edit: Med skafferiet blir det även lite ljusare och trevligare att arbeta vid bänken.
hmm... Inte så dumt kanske... Köket är består just nu enbart av kala betongväggar, så skafferiet finns bara i planeringsstadiet så att säga. Tänker bara att det trots allt är ganska mycket man vill ha in i ett skafferi... men det kanske får plats i andra skåp istället.

En annan grej jag tänkte på däremot är var diskstället skall stå... Visserligen ska jag ju ha diskmaskin, men det skulle nog vara skönt att ha en diskställ ändå. Med skafferiet så skulle det ju falla sig naturligt att placera stället mot skafferiet...
 
Jag hade nog haft kvar skafferiet men nöjt mig med ett 40 cm brett. Sen hade jag skippat den lilla bänksnutten som blir på den sidan och istället ställt in någon annan möbel, en snygg gammal byrå eller liknande, som då är smalare än bänkskivan. Anledningen till det är att den lilla avställningsyta som blir av bänksnutten nog kan kännas väldigt mycket just som en snutt. Sätter du istället in en helt annan möbel så blir det istället nåt som bryter av och som ger en ltie mer personlig touch till köket. Sen hade jag satt en hylla ovanför där du kan ha teburkar etc.
 
Cockaby skrev:
Jag hade nog haft kvar skafferiet men nöjt mig med ett 40 cm brett. Sen hade jag skippat den lilla bänksnutten som blir på den sidan och istället ställt in någon annan möbel, en snygg gammal byrå eller liknande, som då är smalare än bänkskivan. Anledningen till det är att den lilla avställningsyta som blir av bänksnutten nog kan kännas väldigt mycket just som en snutt. Sätter du istället in en helt annan möbel så blir det istället nåt som bryter av och som ger en ltie mer personlig touch till köket. Sen hade jag satt en hylla ovanför där du kan ha teburkar etc.
Också en smart idé som jag inte tänkt på alls! Måste kolla in lite olika alternativ på vad som skulle kunna ställas där!

Har också tänkt lite mer på förslaget ovan, att helt ta bort skafferiet... Det skulle bli riktigt skönt att slippa ha något bredvid ugn/micro och kunna vrida på bordet så att änden är mot vägg C. Men e fortfarande lite kluven till att vara utan skafferi...
 
Ritade lite utifrån skippat skafferi...
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det blev bättre! Ett alternativ e ju att bra ha hyllor ovanför matplats, men å andra sidan e det alltid skönt att ha luckor att dölja med. Vad ska ni ha för luckor? Jag antar att man kan ta med ritningen till IKEA å rådfråga med dom också, innan man shoppar loss. Ibland kan det ju va nått smart som man själv inte har tänkt på. Kan inte påstå att jag har köpt så många kök i mina dar men...
 
wedin skrev:
Ritade lite utifrån skippat skafferi...
Tack så hemskt mycket!!! Det där ser faktiskt bra mycket roligare ut... Har bestämt mig för att köra utan skafferi nu faktiskt. Men jag kör nog utan skåpen över matplatsen, blir lite luftigare då...

Tack så hemskt mycket för inspirationen!!!
Mvh.
/Danne

ps. anna_robban, det blir abstrakt vit luckor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.