Jag ska gersåga salningslister runt ett par trekantiga fönster (egentligen fyrkantiga) och behöver lite beräkningshjälp…är sämst på detta.
Det är de två övre vinklarna som jag tänker på.
När jag grovt uppskattade på den högre sidan fick jag det till kring 49-50 grader vilket jag gjorde genom att provsåga på 47 grader som är max på min såg, och då diffade det lite. Provbitarna gick inte helt ihop. Det är nästa problem…
Finns det sågar som klarar mer än 47? Har läst andra trådar om att såga kilar och lägga i sågen för att vinkla listen men det verkar lite krångligt.
 
  • Schematisk bild av ett trekantigt fönster med måttangivelser för beräkning av vinkel för salningslister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gluecifer skrev:
Jag ska gersåga salningslister runt ett par trekantiga fönster (egentligen fyrkantiga) och behöver lite beräkningshjälp…är sämst på detta.
Det är de två övre vinklarna som jag tänker på.
När jag grovt uppskattade på den högre sidan fick jag det till kring 49-50 grader vilket jag gjorde genom att provsåga på 47 grader som är max på min såg, och då diffade det lite. Provbitarna gick inte helt ihop. Det är nästa problem…
Finns det sågar som klarar mer än 47? Har läst andra trådar om att såga kilar och lägga i sågen för att vinkla listen men det verkar lite krångligt.
arctan( (595-150)/1980 ) = 12,7 grader ger dig den spetsiga vinkeln. Den andra vinkeln blir då 90-12,7 = 77,3 grader. På sågen räknas vinkelinställningen som 0 grader vid ett vinkelrätt snitt. För att gera rätt ska du ställa sågen på 90 - halva vinkeln (ex. 90-77,3/2 = 51,4 grader).

När sågen inte räcker till har jag en triangel av en bit MDF jag lägger mellan virke och anhåll. Ex. 30 grader är lätt genom att göra en rätsidig triangel där en katet är dubbelt så lång som den andra. På så sätt får du 30 grader extra till sågens normala maxutslag.
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Tack Bernieberg! 51,4 kan ju stämma väldigt bra då.
Men den korta sidans vinkel, med provbitar och ögonmått verkar det ligga kring 40grader.
Är det då 77,3/2 = 38,65 som sågen ska ställas på?

Och kan jag nu med hjälp av de uträknade graderna beräkna hur vinkeln på två kilar (som mellanlägg) borde vara?
 
Vinkeln uppe till vänster i din figur är 77,3 grader och då ska sågen ställas på 51,4 grader enligt tidigare beräkning.

Vinkeln uppe till höger är 90+12,7 = 102,7 grader. Då ska sågen ställas på 90-102,7/2 = 38,7 grader.

Om 47 grader är max på din såg kan du exempelvis göra en 30 graders triangel enligt tidigare och då ställer du sågen på 21,4 grader för att summan ska bli rätt. Du kan göra den där triangel med godtycklig vinkel, bara du känner till vad vinkeln är så du kan räkna fram återstående del som sågen ska justeras.
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Tack än en gång! Jag gav upp i eftermiddags men nu ser jag fram emot morgondagen. Hittade också ett bra exempel på tuben om just det där med att tillverka ett mothåll där man justerar efter känd vinkel.
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.