Kommunen säger att vårt avlopp bör lösas med BTD + sluten tank. Men då undrar jag varför man gör så. Om BDT skall lösas med tvåkammarbrunn (eller finns andra sätt?) så kan man väl lika gärna dra till med trekammarbrunn på en gång och slippa den slutna tanken för WC??

Tvåkammarbrunn och trekammarbrunn tar väl lika stor plats, eller har jag fel? Vi har kommunalt vatten så det är ingen risk att någon vattenbrunn förgiftas. Vad är anledningen till detta tro??
 
En trekammare slääper ju ifrån sig mer bakterier bland annat så det kan vara därför kommunen inte vill ha trekammare.

Sen uppstår en linguistisk fråga också. De säger bör, det är inte ska. Ställ därför den riktade frågan om de kommer att godkänna en trkammarbrunn om du vill ha en. Om de säger nej så begär en motivering på varför.

Ibland måste man vara lite besvärlig för att komma framåt :)

två och trekammare brukar vara på samma volym så ja de tar samma plats. Däremot tar infiltrationen till en trekammare oftast mer plats iom att den ska ha en större yta för att få en bättre reningsgrad
 
Hur stor plats tar BDT-infiltrationen ungefär?? typ 1m x 5m - är det för litet?? Vi har inte så stor plats att lägga infiltrationen på då vi har rel liten gräsmatta (det mesta är berg).
Hur stor skillnad blir det, på ett ungefär, om man skulle ha trekammarbrunn istället??

Ska ta och snacka med kommunen snart, men känns bra att ha lite "kött på benen" innan dess.
 
Vet igentligen inte, men jag tror att du behöver mer än 5 kvm för infiltationen. Sedan är ju också frågan hur bra det kan infiltrera om du har mycket berg.

Tror (ned betoning på tror) att det skall finnas ett visst djup ner till berg under infiltrationen. Man vill ju inte riskera att ert avloppsvatten följer berget och kanske kommer fram i dagen igen på någon klippkant på en tomt längre ner.
 
Du behöver betydligt mer yta för infiltration. Dessutom så går det inte att infiltrera om du har berg för nära.
I de fall man har berg för nära så måste man bygga infiltration uppåt och pumpa upp vattnet.
Du kan ju kika på lite bilder så kanske du får lite ideer om hur du ska lösa din infiltration: infiltration - Google Bildsökning

PS
Jag går själv i dessa tankar. Jag har stor tomt men bara 50 cm till berg. Kommunen är stenhård.
 
Räkna med ca 20-25 m2 yta. Från fördelningsbrunnetn ska det gå två infiltrationsrör parallellt med ca 1-2 meter mellan, och en längd av 8-10m.
 
Ska du upp på trekammare var minimikraven här två armar med två meters mellanrum och varje arm ska vara min 15 meter. dvs det går i praktiken någonstans runt 20-25X3 meter för brunn plus infiltration
 
Ja då kan det vara därför trekammarbrunn skall undvikas, det blir helt enkelt svårt att få plats. Men för bara BTD behövs alltså något mindre yta alltså? Hur mycket mindre?

Vet ni något om alternativ med kompaktfilter? Hur mycket plats sparar man då och hur dyrt blir det egenligen?
 
Min ansökan till 3-kammarbrunn vart också en 2:a med förstärkt infiltration ( totalt 50 m2 infiltrationsyta) och en sluten tank till Wc:n med motivationen att en å rinner för nära.
Det komiska är att jag är helt omgiven av åkermark som dynggödslas och avrinningsvägen är i samma å som mitt avlopp skulle förorena!
 
Det finns mindre reningsverk. som tar lika mycket plats som en 3 kammar brunn. Om komunen tillåter dessa????
 
alexaGBG skrev:
Ja då kan det vara därför trekammarbrunn skall undvikas, det blir helt enkelt svårt att få plats. Men för bara BTD behövs alltså något mindre yta alltså? Hur mycket mindre?

Vet ni något om alternativ med kompaktfilter? Hur mycket plats sparar man då och hur dyrt blir det egenligen?
Istället för traditionell infiltration med två spridarledningar och fördelningsbrunn kan man satsa på en lösning med kompaktmoduler eller infiltrationskassetter. Jag har hittat två alternativ på marknaden: Pipelife Family Compact och Indrän. Vi har valt att satsa på Pipelifes lösning, då den kändes mer genomtänkt. Grundkostnaden för en lösning med kompaktmoduler är lite högre, men det sparar du in i minskade schaktningsarbeten + att det går åt mindre mängd grus, sand etc till infiltrationslagren.

Om du har optimala markförhållanden kan infiltrationsbädden bli så liten som 5 x 1 meter.

Vi köpte vår lösning på Rinkaby Rör och betalade 17 900 kronor. Det var avsevärt billigare än vad många andra byggvaruhus och liknande skulle ha för samma lösning.

Om du går in Pipelifes hemsida kan du ladda ner en broschyr om Family Compact.
 
Torpet72 skrev:
Det finns mindre reningsverk. som tar lika mycket plats som en 3 kammar brunn. Om komunen tillåter dessa????
Det är ett alternativ. Många kommuner godkännder dessa (på ca 3 m3) + att man inte alltid behöver nån efterpolering (infiltration eller mindre sandbädd). Men det beror naturligtvis på hur markförhållanden och ev. vatten i närheten.


Angående modulpaket (infiltration) så har även Uponor en variant.
 
Tack frebe893 och Carisma!

Kommunen undrade om vi inte kunde söka servitut och lägga infiltretion ngn annanstans. Visst, det är ju en möjlighet, men knappast en smidigare sådan. Vi skulle få leda vattnet genom en bergig ravin ca 50-60 meter och sedan ut på en åker som vi inte vet beskaffenhet på.
 
HURRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommunen har varit en total Pain-in-the-a** ang vårt enskilda avlopp. Men vi har bara bitit ihop och slutligen fixat fram alla tänkbara papper och underskrifter som finns i hela världen(!) och lämnat in med ett leende - och nu till ALLAS förvåning så fick vi plötslig beröm OCH godkänd ansökan - dvs trekammarbrunn och inte 2k+tank!!

Så skönt!! Det känns som om turen kanske vänder tillslut.

Ville bara säga det, för vi är såååå glada nu.
 
alexaGBG skrev:
HURRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommunen har varit en total Pain-in-the-a** ang vårt enskilda avlopp. Men vi har bara bitit ihop och slutligen fixat fram alla tänkbara papper och underskrifter som finns i hela världen(!) och lämnat in med ett leende - och nu till ALLAS förvåning så fick vi plötslig beröm OCH godkänd ansökan - dvs trekammarbrunn och inte 2k+tank!!

Så skönt!! Det känns som om turen kanske vänder tillslut.

Ville bara säga det, för vi är såååå glada nu.

Det beror väl på hur kommunen har resonerat. (?) Deras jobb är ibland att vara "pain-in-the-a**" för att skydda grundvatten, andra vattentäkter, skyddade områden m.m.
Det är inte alls ovanligt att infiltrationer nekas. Fler och fler kommuner kräver slutna tankar, urinseparering eller reningsverk för att vara säkra på att klara de nya kraven från naturvårdsverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.