Bullper Bullper skrev:
Jodå vi har helt tyst här med jämna mellanrum mellan att bilarna passerar.

Rönn och björk, tätt planterat? Är det precis längs vägen då ni har planterat ?
Vi har väl 40-50m tomt mot vägen, och dom står precis mot vägen. Det är 5 björkar som är stora träd men det växer lite småbjörk mellan också, rönnarna var ordentligt stora, 5 st även dom, men vi kapade ner dom härom året och från stubbarna har det vuxit upp buskar som nu är jättefina runda saker på runt 2m höjd. Upplever att det dämpar bra mycket mer nu nu än då dom var träd med stora stammar...
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tänk på att lövträd tappar del av sin dämpning när löven faller, medan granskog inte gör det.

Hos oss är det stor skillnad vinter och sommar när man lyssnar efter bakgrunsbruset från motorvägen.
Vinterdäck låter ju även mer än sommardäck...
Yes, vintertid så dämpar ju dock snön en hel del för oss. Och vill man är det ju bara att ploga upp en stor jävla vall på vintern . Sen vet jag inte om det är skillnad på att dämpa ett konstant ljud från motorväg jämfört med ett ljud från enstaka bilar rent tekniskt ? Tänker att ljudvågorna kanske beter sig annorlunda. Har ju läst på en del och verkar ju skilja extremt mellan hur folk upplever effekten av växtligheten, allt från att folk säger att det i princip är verkningslöst till dom som säger att det är rätt effektivt .
 
När jag bodde i Dalarna kunde jag "höra" yttertemperaturen vintertid innan jag ens steg upp. Om det var riktigt kallt bar luften ljudet mycket bättre från riksvägen.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
Vi bor på en blåsig plats och vinden kommer nästan alltid från samma håll, att sitta på altanen och höra ljudet i i de stora björkarna från 50-talet som ,förmodligen planterades där för att bryta vinden, är alltid trevligt, man hör vinden och 5-10s senare känner man den.
 
Unikt namn
Bullper Bullper skrev:
Yes, vintertid så dämpar ju dock snön en hel del för oss. Och vill man är det ju bara att ploga upp en stor jävla vall på vintern . Sen vet jag inte om det är skillnad på att dämpa ett konstant ljud från motorväg jämfört med ett ljud från enstaka bilar rent tekniskt ? Tänker att ljudvågorna kanske beter sig annorlunda. Har ju läst på en del och verkar ju skilja extremt mellan hur folk upplever effekten av växtligheten, allt från att folk säger att det i princip är verkningslöst till dom som säger att det är rätt effektivt .
Ljudvågor kan nog framförallt upplevas väldigt olika. Det finns säkert nyckelfaktorer i hur man bör plantera för att det ska ge så effektivt skydd som möjligt. Men hur har jag ingen koll på :)
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Vi bor på en blåsig plats och vinden kommer nästan alltid från samma håll, att sitta på altanen och höra ljudet i i de stora björkarna från 50-talet som ,förmodligen planterades där för att bryta vinden, är alltid trevligt, man hör vinden och 5-10s senare känner man den.
Jo jag har funderat lite på att plantera lövträd runt fikaplatsen för att få lite sus , men då får man å andra sidan en armada av mygg på sig. Aldrig får man vara nöjd haha. Nu har vi iof en mosquito magnet. Undrar om lövsuset kan konkurrera ut ljudvågorna från bilarna.
 
Redigerat:
Min fru bara ruskade på huvudet åt växtlighetsidén. Det måste vara en sjukt djup rad för att få en mätbar effekt. Däremot sa hon att det kan ha en "maskeringseffekt". Att ljudet från det sus och eventuellt fågelkvitter som växtligheten för med sig "maskerar" bullret, så det upplevs mindre störande.

Ska du ha en "Quick fix" så är det nog att skärma av en begränsad yta som gäller.
 
B bakterie skrev:
Min fru bara ruskade på huvudet åt växtlighetsidén. Det måste vara en sjukt djup rad för att få en mätbar effekt. Däremot sa hon att det kan ha en "maskeringseffekt". Att ljudet från det sus och eventuellt fågelkvitter som växtligheten för med sig "maskerar" bullret, så det upplevs mindre störande.

Ska du ha en "Quick fix" så är det nog att skärma av en begränsad yta som gäller.

Hälsa och tacka din fru ! Jo den forskning jag hittat dömer ju ut växtlighet annat än som komplement till annan dämpning, iaf när det gäller konstant trafikbuller. Borde vara samma med ljud från enskilda bilar. Sen kanske maskeringseffekten inte ska underskattas.
 
B bakterie skrev:
Min fru bara ruskade på huvudet åt växtlighetsidén. Det måste vara en sjukt djup rad för att få en mätbar effekt. Däremot sa hon att det kan ha en "maskeringseffekt". Att ljudet från det sus och eventuellt fågelkvitter som växtligheten för med sig "maskerar" bullret, så det upplevs mindre störande.

Ska du ha en "Quick fix" så är det nog att skärma av en begränsad yta som gäller.
Att bara ha en häck (även om den är hög 2-3m ) ger inte så mycket tror jag också på.
Lika så om du har bara en - två rader med gran. Visserligen dämpar det lite, men frågan är om det blir tillräckligt.
Som jag ser det måste man få till både bredden (15-20m) och höjden (på 8-10m eller mer) för att få bra effekt.

Så har du en tät "häck" som är 15-20m bred (med granskog)(vilket är ca 7 rader eller mer) som är 10-15m hög då ger det en hel del.
Dock som jag sa, det tar ju minst 10 år efter att man planterat granarna innan de ger effekt så de är ju inte någon snabb lösning.

Även om man skulle plantera en 2m tjuahäck så tar det ju några år innan den växer tillsig och blir tillräckligt hög för att hjälpa. Så det är inte heller nån snabbfix egentligen som kostar otroligt mycket mer än att plantera och ta hand om en gran variant
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Lite växtlighet har väldigt lite inverkan på buller.
Enklast att studera det är genom att bege sig till någon vältrafikerad väg, hitta ett granparti och bege sig in i skogen. Kommer tyvärr märka att trafikbullret går långt in i skogen.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Lite växtlighet har väldigt lite inverkan på buller.
Enklast att studera det är genom att bege sig till någon vältrafikerad väg, hitta ett granparti och bege sig in i skogen. Kommer tyvärr märka att trafikbullret går långt in i skogen.
Oavsett vad man gör kommer man aldrig att bli av med ljud från trafik helt och hållet utomhus vid en uteplats vid huset.
Även om du skulle bygga ett 15m högt ljudisolerat plank/vägg kommer du ju att höra trafiken

Man kan däremot få bort ljudet helt och hållet innomhus (till vilken kostnad vet jag dock ej)
Så frågan är vad man kan göra för att dämpa ljudet tillräckligt för att inte upplevas som störande längre och vilken peng och tidsram man har för detta.

Sen är det ju även frågan om bygglov (för vall / mur & plank) , tillstånd att planera skog på ev åkermark .
Så även om man föredrar en viss lösning så är det inte säkert att den kan användas.
 
M MrDizzy skrev:
Oavsett vad man gör kommer man aldrig att bli av med ljud från trafik helt och hållet utomhus vid en uteplats vid huset.
Även om du skulle bygga ett 15m högt ljudisolerat plank/vägg kommer du ju att höra trafiken

Man kan däremot få bort ljudet helt och hållet innomhus (till vilken kostnad vet jag dock ej)
Så frågan är vad man kan göra för att dämpa ljudet tillräckligt för att inte upplevas som störande längre och vilken peng och tidsram man har för detta.

Sen är det ju även frågan om bygglov (för vall / mur & plank) , tillstånd att planera skog på ev åkermark .
Så även om man föredrar en viss lösning så är det inte säkert att den kan användas.
Nä det är förstås helt omöjligt att få bort ljudet. Tanken var mer att minska kontrasten mellan den totala tystanden och max-ljudet från passerande bil. Det enda delen av ljudet som verkligen stör mig är när mitt öra är i linje med bilen och det blir en tydlig peak i ljudet. I dagsläget finns som sagt inget mellan däcket och örat, inte ens gräsmatta med markdämpning (då åkern är lägre än vägbanan.)

Jo om jag fattar rätt så är det tillstånd så fort du gör något inom vägområdet plus säkerhetszon. Utanför vägområdet har jag egentligen inte kunnat hitta så mkt som skulle kräva tillstånd då vi är utanför detaljplan men jag kan ju ha missat något i byråkratin. Plantera på åker kan man göra rakt av så länge man planterar träd som går att "odla" etc . Vall närmare huset har jag också funderat på men inte kunnat lura ut helt om det krävs tillstånd för att ta emot t.ex. jord givet att den är fri från skadliga ämnen.
 
  • Gilla
mackee
  • Laddar…
Växtlighet dämpar vissa frekvenser bättre än andra. Vill man inte ta dit proffs direkt och har mark så börja där men lämna plats för andra åtgärder.
Salix och hybridasp är det som snabbast når skaplig höjd. Salix ger så många stammar per hektar att det inte tappar lika mycket effekt som andra lövträd/buskar på vintern.
För att växtlighet ska få bäst effekt på sikt så är flerskiktad växtlighet det som verkar dämpa bäst och över bredast spektrum. Om inte annat slipper man se vägen och får något mer varierat än en granskog att titta på.
 
Z z_bumbi skrev:
Växtlighet dämpar vissa frekvenser bättre än andra. Vill man inte ta dit proffs direkt och har mark så börja där men lämna plats för andra åtgärder.
Salix och hybridasp är det som snabbast når skaplig höjd. Salix ger så många stammar per hektar att det inte tappar lika mycket effekt som andra lövträd/buskar på vintern.
För att växtlighet ska få bäst effekt på sikt så är flerskiktad växtlighet det som verkar dämpa bäst och över bredast spektrum. Om inte annat slipper man se vägen och får något mer varierat än en granskog att titta på.
Salix har jag aldrig hört talas om, ska kolla!
 
Gick genom en snårskog med mängder av träd och växtlighet, ljud från väg, kanske 50-100 m bort hördes tydligt.
Mycket tveksam till att träd etc kan utgör någon effektivt ljuddämpare.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.