Jag har en sak jag gått och grunnat på och om ni kanske kan ge mig ett svar på hur det kan vara.

Jag undrar hur det är då typ förra ägaren till grannfastigheten (nu avliden) och ny ägare tagit över har givit sitt medgivande till förre ägaren till min fastighet att få bygga kompost som går över tomtgränsen en bit på grannfastigheten där förreägaren till min fastighet även gjorde så att grannen fick en kompost, alltså en sammanbyggd kompost över tomtgränsen.

Nu drygt två år efter att det blev nya ägare till grannfastigheten då denne avled, så har de nya ägarna kommit och klagat hos mig om att komposten ligger en bit (ca 2 dm) över på deras sida och att jag har en annan kompost som ligger nästan på gränsen.

Är inte det medgivande som de två forna och nu avlidna fastighetsägarna slöt giltigt ännu? Trots att de avlidit.

Jag bodde på min fastighet i ett flertal år och min dåvarande granne hade inget att säga om detta med gränsen, utan det kom upp drygt 2 år efter att de nya ägarna tillträtt. Tycker ju att de skulle ha tagit upp detta med tomtgränserna med mäklaren och med de som ärvde och sålde grannfastigheten.


Med vänlig hälsning.
 
Claes Sörmland
En sådan överenskommelse gäller mellan de som har slutit den och följer inte med fastigheten vid ägarbyte. Så formellt har du ingen rätt att ha en kompost på din grannes fastighet.

Vill man göra en överenskommelse där komposten blir ett servitut så kan man upprätta en sådan handling skriftligt. Sen gäller det att informera köparna om att servitutet finns före försäljningen för att det ska fortsätta gälla vid ägarbyten. Ett sätt att göra det är att skriva in servitutet via Lantmäteriet i fastighetsregistret. Varje köpare av en fastighet förväntas veta allt som står inskrivet i fastighetsregistret vid köpet.

Du får ha komposter alldeles vid fastighetsgränsen. Sen kan det ju vara klokt att hålla sina grannar glada och inte lägga en kompost så att den stör dem. Inte så kul att ha en nära uteplatsen t ex.
 
  • Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En sådan överenskommelse gäller mellan de som har slutit den och följer inte med fastigheten vid ägarbyte. Så formellt har du ingen rätt att ha en kompost på din grannes fastighet.
Det hade kanske varit klokare att bygga komposten med ungefär halva på respektive tomt. Då hade det varit klarare att det är en gemensam kompost och de nya grannarna hade sett det tydligt innan de köpte sin tomt.

Men som läget är kan knappast TS göra annat än att dra in sin kompost de två decimetrarna den inkräktar på grannens tomt, om inte grannen kan övertalas om att vara med och bruka den.
Du får ha komposter alldeles vid fastighetsgränsen. Sen kan det ju vara klokt att hålla sina grannar glada och inte lägga en kompost så att den stör dem. Inte så kul att ha en nära uteplatsen t ex.
Viss hänsyn bör man givetvis visa sina grannar, men en granne kan knappast kräva att man flyttar en kompost för att den vill bygga en uteplats i närheten. Man anlägger förstås inte en ny kompost precis bredvid en uteplats hos grannen som redan finns där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.