Tjena!

Har länge velat ta bort ett litet förråd i mitt sovrum där jag har alla mina kläder, och istället ta in en vanlig garderob för att få mer plats. Förrådet sitter ihop med de vanliga väggarna.





Jag är helt ny till att riva väggar och så, men jag tror inte det är en bärande vägg. Har inte sett att det står någonstans i ritningarna iallafall. Däremot undrar jag vad dessa sex plattor gör inuti förrådet. Det verkar vara någon ventilation av något slag, men jag är osäker. I ritningarna gick det en pil in till förrådet där det stog "TILLUFT samt ÖVERLUFT". Sedan gick det en pil mot dessa plattor där det stog "FRÅNLUFT".



Taket och golvet fortsätter in till förrådet som vanligt, kanske är värt och nämna. Som sagt, jag är nybörjare till renovering och allt. Men tror ni att jag kan riva detta förråd eller är det bäst att bara låta det vara? (Ingen aning om Bygglov var rätt forum, säg gärna till annars)

Tacksam för svar :)
 
  • Ett litet förråd i ett sovrum med kläder hängandes på en dörr, omgivet av mörka väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet förråd fullt med kläder och plattor på väggen som kan vara en del av ventilationssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrumsförråd med sex vita ventilationsplattor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Troligtvis går kanalerna för till/frånluft, till övervåningen, i väggen i klädkammaren. Så det kommer finnas kvar minst två grova spirorör.
Du kan ju börja med att skruva bort skivan på insidan och se om så är fallet, det ser ut att va synliga skruvskallar på bilden vilket gör att det blir ganska lätt att kontrollera om min tes är rätt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom det är snedtak skulle man ju kunna tänka sig att det är en takstol i väggen.

Varför inte inreda klädkammaren/förrådet som garderob med klädstång, hyllor och lådor?
Hänga om dörren kanske om det är mer praktiskt om den öppnas åt andra hållet.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Troligtvis går kanalerna för till/frånluft, till övervåningen, i väggen i klädkammaren. Så det kommer finnas kvar minst två grova spirorör.
Du kan ju börja med att skruva bort skivan på insidan och se om så är fallet, det ser ut att va synliga skruvskallar på bilden vilket gör att det blir ganska lätt att kontrollera om min tes är rätt.
Korrekt, det sitter två skruvar i samma platta som de olika kanalerna sitter i. Kanske ska prova det och kolla. Det sitter också skruvar längst hela den vita väggen, och på den motsatta sidan där dörren är installerad.

Vet inte om detta var en så bra ide dock. Har knackat några gånger nu på samma vägg där dörren står och jag kan höra två balkar, och jag tror inte det kommer gå bra om jag skulle ta bort dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är snedtak skulle man ju kunna tänka sig att det är en takstol i väggen.

Varför inte inreda klädkammaren/förrådet som garderob med klädstång, hyllor och lådor?
Hänga om dörren kanske om det är mer praktiskt om den öppnas åt andra hållet.
Joo, det kan vara så att det är en takstol i väggen. Jag kan utgöra två balkar på varsin sida av dörren när jag knackar på väggen. Kanske inte går att riva ner allt då, låter inte så stabilt iallafall.

Just nu har jag faktiskt en klädstång och hyllor i kammaren (svårt att se på bilden då jag har så väldigt mycket kläder som knappt får plats). Mitt rum har en väldigt konstig planlösning vilket gör det väldigt svårt att möblera om. Det var egentligen därför jag ville riva ner kammaren så att jag skulle få en mer plan yta.
 
BirgitS
Jag förstår. Har du någon ritning med mått över rummet så kanske fler ögon kan komma på någon förbättring när det verkar tveksamt att ta bort klädkammaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.