Hej! Förlåt för en generaliserande titel - lite om mig och titelns bakgrund jag är 35 och rätt nyinflyttad i villa, jag har hjälpt familj och vänner med hus och renovering lite innan men kan inte mycket mer än så egentligen.

Vi har sista åren tagit in hantverkare för att fixa saker som ny el, lägga om golv, tak på garage, lägga ledningar för dagvatten och stenkista och sist men inte minst lägga plattor på gården och uppfarten.

Det jag undrar är
1. Varför svarar ni inte på mail? Jag gör rätt grundlig research och mäter allt som behövs innan, kan uttrycka mig i skrift och tal och skriver det här till 10 olika entreprenörer;

Hej,

Jag skulle vilja lägga plattor på min gård (ca 40 m²) samt uppfart (ca 14 m²). På gården ligger gamla betongplattor som behöver tas bort och på uppfarten är det grus.
De här plattorna skulle jag vilja ha på gården [länk] och de här till uppfarten [länk]. Har ni möjlighet att ta er an det och vad skulle offerten landa på ungefär?

Mvh, Oscar

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag tycker det borde vara tillräckligt för att starta en konversation.

Av 10 entreprenörer är det 2 som svarat efter två veckor.

Hej,
Ja, vi kan göra det, det kostar 2000 kvm men kan göra billigare med andra plattor.

Mvh, X

Är väl inte väldigt intresserad av andra plattor och tycker priset är i överkant frågar ändå i brist på andra svar;

Hej,
Ja, okej, vad ingår i de 2000 per m²? Är ställavgifter, bortforsling mm inkluderat? Vilka plattor tänker du på då?

Mvh, Oscar


Inget svar - har fått ett par andra på kroken men efter lite prat fram och tillbaka är det likadant, de slutat svara på mail - jag ringer, de lovar att skicka över en offert ikväll eller imorgon - en vecka går - inget - påminner igen - samma löften, ytterligare två veckor går osv.

Jag känner att jag inte är en svår kund som ber om offert eller frågar vad som ingår, jag har själv personalansvar på mitt jobb och har stor benägenhet att lita på och förlåta folk, men det känns orimligt att jag behöver jaga vuxna män som inte kan stå för det de säger.


2. Varför håller ni inte det ni lovar muntligt? Med dagvattengrävningen samt stenkista som var det jag gjorde senast så hade jag fått tag på en entreprenör som gav ett proffsigt intryck. Vi gick igenom arbetet ett par månader innan och bestämde oss för en offert vi skulle köra på.

En månad innan arbetet är planerat att sätta igång ringer arbetsledaren och säger att de har fått ett avbokat jobb och kan sätta igång med mitt jobb idag. Jag är på semester och vill gärna vara där när de sätter igång. Säger att jag kan komma hem om två dagar.

- Jaha, vad ska mina mannar göra under tiden då?
- ...ja? Jag vet inte. Jag vill vara där när vi börjar iallafall. Jag kommer på fredag.

Så jag avbryter min semester för att åka hem och se till att de kan komma igång.

- *Suck* Jaja, jag hittar på något annat de kan göra då tills dess.

Jag kommer hem på fredag och det är två polska arbetare där, de har ingen aning om vad de ska göra. Dagvatten förklarar jag och pekar. En av dem ringer arbetsledaren jag pratat med som kommer ut efter en timme.

- Jaha, vad ska vi göra här då?
- Ehh, vi hade sagt att ni skulle gräva ner en stenkista i gräsmattan här och koppla ihop de här stuprören till kistan.
- Vilket djup vill du ha rören på, hur mycket vill du vi ska gräva upp? Kan vi hyra maskiner i närheten?
- Ja, jag tog ju in er för att ni är proffs jag tänker ni vet bäst själv vilken lutning rören ska ha och Vilket djup som behövs. Maskiner har jag ingen aning om.

De åker och hämtar en mini-gräv nånstans, parkerar den och tar ledigt resten av dagen och den står där oanvänd över helgen. Skriver till arbetsledaren att jag inte betalar hyra för en maskin som inte används. Inget svar.

Jobbet utförs snabbt över ett par dagar, jag åker och hämtar min sambo på flygplatsen sista dagen, när jag kommer tillbaka har de installerat en stor brunn med svart plaströr mitt i gräsmattan som sticker upp ca 35 cm istället för att låta den vara vid plattorna intill huset och lämnat.
En annan brunn de installerat sticker upp 20 cm över befintliga plattor vid andra gaveln på huset.
Ja, okej, tänker jag, är den i nivå med gräsmattan är det väl okej, samma med den andra.
Börjar skriva med arbetsledaren igen som lovar att det ska fixas imorgon eller övermorgon, det har pågått i två månader nu, jag skriver eller ringer honom en - två gånger i veckan utan. Varje gång låter han trevlig och artig och ska skicka nån som kan fixa det utan att det görs.

Får samma vibbar som från plattläggarna som inte hör av sig eller elektrikerna jag haft här.

Jag väljer bara företag med bra betyg (över 4.3), som funnits länge och har flera recensioner. Jag läser på mycket om folks erfarenhetet från de jag kontaktar, försöker alltid vara en bra kund, bjuder på kaffe, saft, bullar och tillgång till toalett osv, men känner att varje gång jag haft en hantverkare här så blir jag lurad eller utnyttjad på något vis. Av 10 hantverkare de sista två åren har jag haft 1 bra erfarenhet.

Ber jag att få något skriftligt, svarar de oftast inte.

Mvh,
Oscar






 
  • Gilla
  • Ledsen
Danne12345 och 6 till
  • Laddar…
Tja, det här är ju ett konsumentforum, så merparten här är ju inte hantverkare (även om det finns guldkorn till undantag (ingen nämnd, ingen glömd)) så du kommer nog inte få överdrivet mycket svar från dem...

Något jag reflekterade över är att du säger att du har personalansvar, vilket borde betyda att du anställer någon då och då... Det borde innebära att du vet hur svårt det är att hitta kvalificerad personal inom egentligen alla områden på dagens specialiserade arbetsmarknad. Jag tror att det är en del av "hantverkarnas problem", de ska inte bara vara experter på sitt område, utan även skriva långa romaner på mail, svara i telefon 24/7, kunna anställa rätt folk och alltihopa under prispress...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det här är ju ett konsumentforum, så merparten här är ju inte hantverkare (även om det finns guldkorn till undantag (ingen nämnd, ingen glömd)) så du kommer nog inte få överdrivet mycket svar från dem...

Något jag reflekterade över är att du säger att du har personalansvar, vilket borde betyda att du anställer någon då och då... Det borde innebära att du vet hur svårt det är att hitta kvalificerad personal inom egentligen alla områden på dagens specialiserade arbetsmarknad. Jag tror att det är en del av "hantverkarnas problem", de ska inte bara vara experter på sitt område, utan även skriva långa romaner på mail, svara i telefon 24/7, kunna anställa rätt folk och alltihopa under prispress...
Hej, tack för svar! Tänker att det kanske hänger lite branschfolk här med - ja, såklart, det är ju ett stort problem att hitta kvalificerad personal i alla fält av arbetslivet men jag tycker inte det ursäktar något.

Har man förpliktat sig att göra något så gör man det väl, att svara på ett mail - hej, nä vi kan inte ta oss an fler uppdrag. borde inte ta så lång tid, alternativt att man har någon vars jobb det är att sköta mail, el ett autosvar. Hur som helst tycker jag det daltas lite väl mycket med byggare.

Varför accepterar vi att arbeten blir lite sådär utförda när det rör sig om prisklasser på ett par 100 000 när vi skulle tycka det vara helt oacceptabelt om man skulle behöva anställa en andra pizzabagare för att den första inte vill slutföra pizzan eller för den delen, ens bemödar sig kontakt med kunder om man ringer.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Enkla svaret är väl som redan nämnts: de kan välja och vraka bland alla jobb som trillar in och kan helt enkelt strunta i att besvara mejl/samtal som är ointressanta. Det är helt enkelt hantverkarnas marknad
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det beror på att det ofta är ganska små företag det handlar om, där den som utför arbetet - eller åtminstone leder det - också sköter all administration, bokföring, skatt, personalärenden etcetera (och sannolikt även har en familj att ta hand om). Min erfarenhet är att problemen du beskriver är mindre framträdande i firmor som blivit så pass stora att ägaren kan fokusera på införsäljning och kunddialog.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Ja detta är anledningen till att jag helt utan erfarenhet bestämt mig för och håller på att bygga hus själv förutom det jag inte får göra (el). Jag har helt enkelt inte någon bra erfarenhet av hantverkares varken bemötande, utförande eller priser.

Det hjälper ju inte att skattesystemet gör bytet mellan min och deras arbetstid så otroligt ofördelaktig åt mitt håll.
 
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
T
Kan inte annat än hålla med TS i hans erfarenheter, lider av samma problem. Speciellt kommunikationen brister oftast fatalt.

Hantverkare är för många gånger ett jävla pack!
 
  • Gilla
  • Arg
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
A
T Thomas' skrev:
Kan inte annat än hålla med TS i hans erfarenheter, lider av samma problem. Speciellt kommunikationen brister oftast fatalt.

Hantverkare är för många gånger ett jävla pack!
Skulle föreslå ett bra botemedel och det är att fortsätta att vara noga med att ge korrekta omdömen om dem på olika sidor, som Reco tex. Som när de inte återkommer som lovat. Skulle förmoda att det är inget vidare att få ett dåligt omdöme. För på internet finns infon kvar för alltid.

Jag har haft "nya" hantverkare rätt sällan för många bekanta och vänner är det. Det är väl om de inte har tid on det är bråttom eller om det är något special som de inte kan. JAg har märkt nån gång att de hantverkare som jag har haft och varit nöjd med har andra ratat och tvärtom. Hur en hantverkare är kan upplevas olika för olika husägare. Själv brukar jag släppa dem på arbetet och säga att jag skall inte störa dem och låta vara ifred och fråga om de vill ha en termos kaffe.
 
Redigerat:
  • Gilla
OscarSj
  • Laddar…
T
Magnus Filip skrev:
Skulle föreslå ett bra botemedel och det är att fortsätta att vara noga med att ge korrekta omdömen om dem på olika sidor, som Reco tex. Som när de inte återkommer som lovat. Skulle förmoda att det är inget vidare att få ett dåligt omdöme. För på internet finns infon kvar för alltid.

Håller med dig fullständigt!

Bara att skita i att svara mail/telefon är så sjukt oseriöst, precis som TS skriver.

Eller som när man efterfrågat en tjänst, hantverkaren har inte svarat/ignorerat förfrågan. För att sedan komma med mössan i hand när jobben tryter. Vad tror dom, att man ska stå med öppna armar då???

Vissa hantverkare lär sig aldrig, värre än barnen...
 
  • Gilla
OscarSj
  • Laddar…
A
T Thomas' skrev:
Håller med dig fullständigt!

Bara att skita i att svara mail/telefon är så sjukt oseriöst, precis som TS skriver.

Eller som när man efterfrågat en tjänst, hantverkaren har inte svarat/ignorerat förfrågan. För att sedan komma med mössan i hand när jobben tryter. Vad tror dom, att man ska stå med öppna armar då???

Vissa hantverkare lär sig aldrig, värre än barnen...
En gång lade jag om taket själv på en bod med tjärpapp. Skulle ha bandtäckningsplåt ovanpå. Ringde en plåtslagare som kom och tittade på tjärpappen och skulle höra av sig strax. Inget hände på några veckor så jag fick tag på en annan som gjorde jobbet.

Sedan efter 3 månader ringde den förste plåtslagaren tillbaka och frågade om han kunde komma rätt omgående och lägga plåten? Frågade honom om han skämtade med mig?
 
  • Gilla
  • Haha
OscarSj och 2 till
  • Laddar…
Kan bara instämma.

Även om jag i min bransch i regel har fullt upp året om, så svarar jag åtminstone mina nuvarande och nya kunder när de kontaktar mig.
 
Svaret på fråga 1 är nog så enkelt att dom inte vill ha dig som kund. Då är det ju enklare att inte svara än att hitta på något att man har mycket att göra eller liknande . Det är ju ingen rättighet att få svar från alla du mailar.

Svaret på fråga 2 är ju märkligt , ville du inte avbryta din semester så var det ju bara att be dom återkomma på den bestämda tiden en månad senare , sen att du fått en påse nötter som gjort jobbet är ju bara beklagligt .

Du måste ha jätteotur när du väljer hantverkare.

Hoppas det löser sig för dig och tacksam om du inte drar alla hantverkare över kant
Mvh
Plåtslagare med kundkänsla
 
  • Gilla
OscarSj
  • Laddar…
Det är väl det gamla vanliga, bra hantverkare kan man hitta via sidor på nätet eller betyg, men det är en chansning.
Det ska nämnas, att av alla betyg ett företag har utgörs många av dessa av hantverkarens vänner och familj och det drar upp snittet. Det bästa är att ta någon som vänner eller familj varit nöjd med.

Idag byggs det också väldigt mycket, dels i offentlig sektor men också privata fastighetsägare. Många företagare är därför inte intresserade av privatpersoner av främst två skäl:
- relationen med de byggare, fastighetsägare etc. De har är viktigare. För att behålla dem måste man ställa upp när de ringer trots att planeringen skiter sig.
- privatkunder är mycket struligare på alla sätt. Mer klagomål, risk att inte få betalt. Massa diskussioner om hur saker ska göras mm. Företag vet vad de beställer.

Jag har för det mesta bra erfarenheter av hantverkare och har själv varit det. Svarade alltid på mail och offertförfrågan och höll överenskomna priser. Det finns många fler som är sådana.
 
  • Gilla
OscarSj och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Alla dessa hantverkartrådar kan summeras på samma sätt. -Hade det rått jämnvikt mellan tillgång och efterfrågan, hade diskutionen aldrig uppstått.

Staffans
 
  • Gilla
OscarSj och 3 till
  • Laddar…
Håller med om att det stör mig också så inåt helvete när företag inte klarar av att svara på mail.

Jobbar själv natt och tycker det är smidigare att kasta iväg ett mail än att sitta vaken på morgon och vänta på att dom ska öppna
Men på 10 mail har man tur om man får 1 svar


Sen tror jag inte alls att över lag företag vet precis vad dom beställer utan snarare att dom som beställer in jobb inte gör det med sina egna pengar och är betydligt mindre benägna att orka ifrågasätta fakturor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.