Hej på er
Har ett hus 1,5 plan med källare från 1954 som inte är dränerat. Vi har inga planer att ha några sovrum i källaren eller så.

Vi håller just nu på att planera en tillbyggnad på baksidan av huset och funderar då på om vi måste dränera den sidan innan. Huset ligger på berg och har ett berg på baksidan som sluttar mot huset.

Vi gjorde en besiktning innan vi köpte i år och det finns noll problem m fukt förutom en liten fuktblomma på cirka tre centimeter längst ner på ena väggen i källaren. Det finns en nedgrävd stupränna precis där så troligt att betongen har brustit och behöver bytas ut.

Nu till frågan: hade ni dränerat? Skulle ju vara katastrof om vi investerade i en utbyggnad som man sedan måste riva pga fuktproblem. Dock har det ju aldrig varit problem med fukt i källaren och den där fläcken var inte ny utan funnits länge.

Tacksam för input och tankar
hälsar
Emma
 
Hej.
Skall tillbyggnaden gå ner till samma nivå som övriga huset står på?
 
Hej!
Nej (om jag fattat dig rätt). Det ska alltså byggas till ett sovrum på markplan.
Med vänlig hälsning, Emma

T T.Gustafsson skrev:
Hej.
Skall tillbyggnaden gå ner till samma nivå som övriga huset står på?
 
Okej, då bör ni verkligen dränera kortsidan efter konstens alla regler, och även några meter in på långsidorna om tillbyggnaden skall ha samma bredd som huset i övrigt. Det kommer inte gå att blottlägga långsidan ända fram till befintligt hörn utan att underminera tillbyggnaden, om tillbyggnaden har samma bredd som huset i övrigt, då schaktväggarna vid en eventuell urgrävning lutar.
Detta är min åsikt alltså.
Jag hade verkligen, och det har ni kanske redan, räknat på konstruktionen med en förlängning av befintlig betongplatta och mura nya källarväggar att ställa sovrummet på. Ni kanske t.o.m. kan mura nya väggar direkt på berget, som du nämner, och strunta i betongplattan?
 
Tack så mycket för ditt svar :)

T T.Gustafsson skrev:
Okej, då bör ni verkligen dränera kortsidan efter konstens alla regler, och även några meter in på långsidorna om tillbyggnaden skall ha samma bredd som huset i övrigt. Det kommer inte gå att blottlägga långsidan ända fram till befintligt hörn utan att underminera tillbyggnaden, om tillbyggnaden har samma bredd som huset i övrigt, då schaktväggarna vid en eventuell urgrävning lutar.
Detta är min åsikt alltså.
Jag hade verkligen, och det har ni kanske redan, räknat på konstruktionen med en förlängning av befintlig betongplatta och mura nya källarväggar att ställa sovrummet på. Ni kanske t.o.m. kan mura nya väggar direkt på berget, som du nämner, och strunta i betongplattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.