Holzmann har jag hört det är ren skit. Det värsta med att köpa en sån sak är ju att man inte får tillbaka pengarna den dagen den ska säljas.

Jag har en Rapid PK-100, beggade brukar man hitta och den är gedigen. Alla har klyvkniv, tysk design, den är i den klassiska bordssågsstilen som en cabinet saw.

Om budget inte är ett problem kanske en hammer K3 Basic?
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Holzmann har jag hört det är ren skit. Det värsta med att köpa en sån sak är ju att man inte får tillbaka pengarna den dagen den ska säljas.

Jag har en Rapid PK-100, beggade brukar man hitta och den är gedigen. Alla har klyvkniv, tysk design.

Om budget inte är ett problem kanske en hammer K3 Basic?
Har skickad mejl på samma Rapid fast den är i Tyskland. Får se vad den kostar med frakt.

Budget, vill helst hålla mig under 25k. Helst billigare såklart men kommer det ett bra alternativ kan jag även gå lite dyrare.
 
OK jag gav ca 12k i kronor för min rapid och då ingick frakt från sverige till finland, det bör enkelt gå att klara sig under 25k tycker jag.
 
DennisCA DennisCA skrev:
OK jag gav ca 12k i kronor för min rapid och då ingick frakt från sverige till finland, det bör enkelt gå att klara sig under 25k tycker jag.
Problemet är att hitta en. Har letat ett bra tag utan att hitta något intressant men letandet fortsätter.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Är typ nånting i denna stil för stor och tung?

[länk]
Japp!
Det här är sågen jag frågar om i inläggen tidigare. Jag har mejlat dem utan svar.
Vad tror du om den? Eventuellt slänga på ett Incra anhåll?
 
  • Gilla
KÅMH
  • Laddar…
P
SamiHus SamiHus skrev:
Min förhoppning var att landa någonstans runt 20-25k. Har kollat lite på dessa, verkar dock som Logosol slutat med dessa? När du säger billig peng vad menar du? Vad jag vill minnas är det ändå uppemot 40k?
Ja nu är det Woodmizer som säljer dom då de köpte upp Moretens, som i sin tur tillverkade Logosols variant!
Jag tänkte mer på begagnat där, vet att den ja bytte in såldes för 16000:- och jag har sett nån för 13 ink moms med
 
SamiHus SamiHus skrev:
Japp!
Det här är sågen jag frågar om i inläggen tidigare. Jag har mejlat dem utan svar.
Vad tror du om den? Eventuellt slänga på ett Incra anhåll?
Jag vet ingenting om Incra så det kan jag inte uttala mig om men det ser väl ut som en gedigen såg. Skulle prova pruta på priset dock. Öppen på sidan för motorn, oklart hur effektivt spånsamlingen funkar på den.
 
Är det någon som använt eller hört något om Axminster trader AT254LTS? Visst är det en ombrandad Harvey såg? Den ser precis ut som dem i alla fall.
Lutar åt en sådan
Förresten vad betalar man för en ny Hammer K3? Utan massa lull lull.
 
Det ser ut som att Du får åka till Swedendro i Växjö och titta på Axminstern....
 
Hittade ett nytt märke som också säljer Harvey märket fast nybrandad.
Plusset är att det finns bättre alternativ så som 3 fas, större borde, 5,5 häst och lite tillbehör.

Då får jag handla från Holland vilket gör det krångligt ifall problem skulle uppstå.
Jeeez nu vet jag inte vad jag tycker längre.
Märket är ItaMac och finns bland annat här:
https://tendotools.com/en/product/promopack-table-saw-itamac-panthera-s7-30-760mm/

Vad tror ni om det? Hur ofta har man problem med sågar? Är det någon som hört något illa om Harvey? Jag har bara hört/läst bra recensioner.
 
Hur stor skillnad är det på trefas vs enfas?

alternativen jag har att välja på:

5.5 hästar 400V (finns även i 3 och 4 hästar, 230V eller 400V)

2200kw 230V vilket är ca 3 hästar om jag inte räknat fel

Hur stor är skillnaden i verkligheten, är det något som man som hobbyist märker av?
 
SamiHus SamiHus skrev:
Hur stor skillnad är det på trefas vs enfas?

alternativen jag har att välja på:

5.5 hästar 400V (finns även i 3 och 4 hästar, 230V eller 400V)

2200kw 230V vilket är ca 3 hästar om jag inte räknat fel

Hur stor är skillnaden i verkligheten, är det något som man som hobbyist märker av?

En trefas motor är effektivare än en enfas motor. Beroende på klass förstås men du kan nog räkna med 10 procentenheter lägre verkningsgrad för enfas motorn och en bra trefas ligger väl på runt 80% att börja med. 5,5 hästar blir 4,4 hästar ut i tankeexemplet. 3 hästar in blir därmed ca 2,1 hästar ut. Dvs även om skillnade i märkeffekt är 1,83 är den faktiska skillnaden 2,1.
Trefas är i regel tystare och även om de inte är tystare har de ett behagligare ljud. Skillnaden märks på alla sätt och vis och har man möjlighet att ha 3-fas så är det det man ska ha.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
@Huzzbutt på mina 3-fas motorer är det dessutom effekt ut som anges, 4kw motorn till sågen har en märkström på 8,7A samtidigt som en nyare 4kw motor har 7,5A :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.