Hej,Undrar om nån vet nåt om kablarna bakom min dimmer.Det går 2 svarta och 1 grå till själva dimmern.Sen ligger 1 blå,brun,vit och en gul/grön.Alltså 7 kablar.Min dimmer har slutat fungera så måste nog byta den.Ska jag
Dra kablarna som på bilden på den nya dimmern??och varför är det 2 svarta kablar kopplade till nuvarande dimmer. Öppen väggströmbrytare med sju kablar: 2 svarta, 1 grå, 1 blå, 1 brun, 1 vit, 1 gul/grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske trappkopplad. Kan du tända/släcka från fler platser?
 
E etompau skrev:
Kanske trappkopplad. Kan du tända/släcka från fler platser?
Nej denna är till 2 lampor över köksbordet.
 
OK.
 
Dimmern är trappkopplad, så antingen finns det en strömbrytare som är gömd eller så hänger en tråd lös någonstans i installationen.

Den enkla vägen är att köpa en likadan dimmer och koppla in den likadant. Då kommer det att fungera som tidigare.

Det beror på vad du vet om din anläggning, om du misstänker oegentligheter, om det finns anledning att gräva djupare i varför den är trappkopplad.

Se bara till att göra ett bättre jobb än vad bilden visar. Det ska inte synas så mycket bar koppar på ledarna. Klipp till lagom längd.
 
MultiMan
Ser jag fel eller finns det en oisolerad, avklippt vit ledare i ovankant av dosan? Inte bra alls isf och måste undersökas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dimmern är trappkopplad, så antingen finns det en strömbrytare som är gömd eller så hänger en tråd lös någonstans i installationen.

Den enkla vägen är att köpa en likadan dimmer och koppla in den likadant. Då kommer det att fungera som tidigare.

Det beror på vad du vet om din anläggning, om du misstänker oegentligheter, om det finns anledning att gräva djupare i varför den är trappkopplad.



Se bara till att göra ett bättre jobb än vad bilden visar. Det ska inte synas så mycket bar koppar på ledarna. Klipp till lagom längd.
Jo ska fixa en ny dimmer.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ser jag fel eller finns det en oisolerad, avklippt vit ledare i ovankant av dosan? Inte bra alls isf och måste undersökas.
Ja det är en avklippt vit och tror den bruna också är avklippt så får ta hit nån kunnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.