Hej alla kunniga

Har bestämt mig för att köpa en ordentlig bordsåg. Då jag kollar mycket på nätet så har suget varit stort efter en ”cabinetsaw”, min plan länge var att hitta en gammal Wadkin och komplettera med Incras system. Tyvärr har jag köpt ett par sågar (auktion) bara sedda från kort och det har sannats klykniv osv så det har aldrig blivit av något. Har också haft ett par Bosch sågar och så men nu vill jag ha en riktigt såg.

Har hållit utkik på blocket ett tag men hittar inget passande.
Har sneglat på Axcminsters Harvey(ser ut så) såg, är det någon som kör med den?
alla billigare HBM, Duab, Holzmann, Bernardo osv är dessa något att ha?

Sågen måste gå att ta in i min källare så den måste gå igenom ytterdörren. Mitt hobbyrum är ganska litet så det kan inte vara modell större. Annars är jag öppen för förslag!!
 
Ingen som har förslag på nya eller begagnade sågar?
Ser att Burbage har en äldre Stenberg inne för 11k. Den har klyvkniv och bladet är tiltbart. Någon som vet om det är något för mig? Är det inte Stenberg som sålde Wadkin sågar under delat namn?
 
Har du avyttrat alla dina wadkins nu?
 
Har en i delar men den var utan klyvkniv så vet inte om jag vågar plocka ihop den. Vill nog hellre hitta en som jag kan använda direkt.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Har en i delar men den var utan klyvkniv så vet inte om jag vågar plocka ihop den. Vill nog hellre hitta en som jag kan använda direkt.
Ok. Funderade på om det kunde vara priseffektivt att hyra in @Ola C på timbasis.
Hört att han älskar att renovera maskiner.
 
Redigerat:
Jag pensionerade min "byggsåg" för ett par månader sedan och ersatte den med Axminster Craft 216, och är nöjd hittills.
Den är lite mindre, och har en tunnare klinga men det har inte varit någon nackdel.
Dom stora plussen är gjutjärnsbordet, remdriften och mjukstarten. Nu överröstar spånsugen sågen, inte tvärtom.
Mjukstarten gör att sågen inte hoppar jämfota vid uppstart och järnbordet ger bättre precision i allmänhet
Standardstaketet är inte perfekt på långa vägar, men det går att uppgradera den dag man tycker att det är värt pengarna. Intill dess kan man lätt ta sig ner inom tiondels millimeter, (på andra försöket, mellanjustering med klockan)
Visst hade jag gärna valt en större version, men för min användning gick det varken att motivera prisskillnaden eller det ökade kravet på utrymme.
Jag vet att Du tittar efter lite större maskiner, men efter att ha kört ett tag med min 216 så har jag inga problem att rekommendera en ny Axminster istf något begat från nätet, det tycks ju bli ungefär samma priser
 
Frustrator Frustrator skrev:
Funderade på om det kunde vara priseffektivt att hyra in @Ola C på timbasis.
...min klyvknivsmekanism tog nog sisådär 50 timmar att fixa till. Även om jag skulle fixa det betydligt snabbare nu när jag har facit är nog inte priseffektivt riktigt rätt ord här:D
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
...min klyvsågsmekanism tog nog sisådär 50 timmar att fixa till. Även om jag skulle fixa det betydligt snabbare nu när jag har facit är nog inte priseffektivt riktigt rätt ord här:D
Beror väl på din timlön? :)
 
Bra idé men timlönen måste nog vara väldigt låg för att det ska gå ihop:).
Är det någon som sett sågen hos Burbage? Har skickat mejl med lite frågor. Dock känns det överkant att ge +15.000 inkl moms o frakt för den.

Är det någon som vet någon butik i Europa som säljer Harvey sågar? Förutom Axminsters egen märkta.
 
P
En Moreten/Logosol/Woodmizer(ms300) PS315 bordsåg då?
Den får du in igenom en 90s dörr när man tagit av breddningsborden och justerbordet går att låsa så den blir som en usa såg!
Mycket fin såg som går att få tag på till bra peng idag! :)
 
P pleqtiz skrev:
En Moreten/Logosol/Woodmizer(ms300) PS315 bordsåg då?
Den får du in igenom en 90s dörr när man tagit av breddningsborden och justerbordet går att låsa så den blir som en usa såg!
Mycket fin såg som går att få tag på till bra peng idag! :)
Min förhoppning var att landa någonstans runt 20-25k. Har kollat lite på dessa, verkar dock som Logosol slutat med dessa? När du säger billig peng vad menar du? Vad jag vill minnas är det ändå uppemot 40k?
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag pensionerade min "byggsåg" för ett par månader sedan och ersatte den med Axminster Craft 216, och är nöjd hittills.
Den är lite mindre, och har en tunnare klinga men det har inte varit någon nackdel.
Dom stora plussen är gjutjärnsbordet, remdriften och mjukstarten. Nu överröstar spånsugen sågen, inte tvärtom.
Mjukstarten gör att sågen inte hoppar jämfota vid uppstart och järnbordet ger bättre precision i allmänhet
Standardstaketet är inte perfekt på långa vägar, men det går att uppgradera den dag man tycker att det är värt pengarna. Intill dess kan man lätt ta sig ner inom tiondels millimeter, (på andra försöket, mellanjustering med klockan)
Visst hade jag gärna valt en större version, men för min användning gick det varken att motivera prisskillnaden eller det ökade kravet på utrymme.
Jag vet att Du tittar efter lite större maskiner, men efter att ha kört ett tag med min 216 så har jag inga problem att rekommendera en ny Axminster istf något begat från nätet, det tycks ju bli ungefär samma priser
Har för mig att Craft varianten även finns i 254 klinga. Dock tycker jag den ser lite väl liten ut för mig, som en byggsåg. Hade xc10 som är bra men vill ha något större.
Av Axminster är det dom två gjutjärns modellerna som lockar mest, främst Harvey sågen(ser ut som en sådan).
 
Inte en enda bordsåg på Blocket senaste veckorna(min semester). inget svar från Burbage.
:(
 
Jag har förstått att min såg inte spelar i samma liga som Du söker efter, den är helt enkelt för liten.
Det såg jag redan när jag skrev, men min tanke med inlägget var att man kanske inte ska tro för mycket på begagnade sågar, även nya kan vara både bra och prisvärda.
Det finns flera varianter, större än min, hos både Axminster och Holtzmann som ligger bättre till i Din kravlista och i Din budgetklass.
Efter att ha läst olika trådar i olika forum får hag ett samlat intryck att många hellre betalar mer för en gammal inkomplett maskin än vad en lika stor fabriksny skulle kosta, och sedan ännu mer pengar för att få den att fungera.
Så, för de pengar som diskuteras ovan har Du ett bra urval av fabriksnya maskiner med allt vad detta innebär i fråga om säkerhet, garantier och sådant. Kostar inget att titta!
 
Håller med om det mesta du säger. Lite därför jag startade tråden var att få intryck av fabriksnya sågar av andra märken som jag inte har alls koll på som Holzmann. Har aldrig sett någon som använder en sådan, priserna är ju bra men hur bra är sågarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.