Hej

Vad händer egentligen om huset står fel i förhållande till bygglovet om huset ligger på landet utanför planlagt område?

Skärmdump av Boverkets webbsida om när utstakning av byggprojekt behöver göras enligt plan- och bygglagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad händer om huset står 1m fel, vad händer om det står 2m fel?

Jag hörde siffror om att 80cm inte är några problem men mer än så blir det "problem".

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/byggprocessen/utstakning-och-lageskontroll/

Det känns ju inte rimligt att riva ett huset även om det står 2m fel i någon riktning (om det är på landet utanför planlagt område).

Ser diverse hot om att man kan få sanktionsavgift men inga konkreta exempel på där det hänt. Är det någon som känner till sådan fall?
 
Redigerat:
Jag vet ärenden där sanktionsavgift dömts ut, däremot inte rivning av byggnad utanför detaljplanelagt område.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Hur höga kan sådana sanktionsavgifter bli?
 
Men i den där mallen framgår det inte vad som händer om huset står fel i förhållande till bygglovet. Eller räknas det som att man då bygger utan bygglov eftersom man inte bygger på den area där man hade tillstånd att bygga på?

Det spelar så att säga inte någon roll om huset flyttas 2m åt något håll. Där finns ingen granne eller liknande i någon riktning.
 
J josa100 skrev:
Men i den där mallen framgår det inte vad som händer om huset står fel i förhållande till bygglovet. Eller räknas det som att man då bygger utan bygglov eftersom man inte bygger på den area där man hade tillstånd att bygga på?

Det spelar så att säga inte någon roll om huset flyttas 2m åt något håll. Där finns ingen granne eller liknande i någon riktning.
Det räknas som om du bygger utan giltigt bygglov, du har m a o byggt något olovligt. Det brukar gå att söka bygglov i efterhand, ändring av tidigare beviljat bygglov eller så anser kommunen att det räcker med korrekta relationshandlingar. Är det en stor byggnad? Är den färdigbyggd? Har den fått slutbesked?
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det räknas som om du bygger utan giltigt bygglov, du har m a o byggt något olovligt. Det brukar gå att söka bygglov i efterhand, ändring av tidigare beviljat bygglov eller så anser kommunen att det räcker med korrekta relationshandlingar. Är det en stor byggnad? Är den färdigbyggd? Har den fått slutbesked?
Den är inte färdigbyggd. Tomten är schaktad.

Kommunen säger nu att om vi skickar in en ny situationsplan så skickar de ut den till grannarna för att de ska ha chans att uttala sig (2 veckor) sedan så kan man lägga huset där vi vill (om det inte framkommer något som säger att man inte kan flytta huset).

Det går inte bara att flytta huset. Jag håller nog med om att det blir som man byggt utan bygglov om man bygger på fel ställe. I varje fall 10% av husets area.
 
J josa100 skrev:
Den är inte färdigbyggd. Tomten är schaktad.

Kommunen säger nu att om vi skickar in en ny situationsplan så skickar de ut den till grannarna för att de ska ha chans att uttala sig (2 veckor) sedan så kan man lägga huset där vi vill (om det inte framkommer något som säger att man inte kan flytta huset). Totalt tar det 4 veckor.

Det går inte bara att flytta huset. Jag håller nog med om att det blir som man byggt utan bygglov om man bygger på fel ställe. I varje fall 10% av husets area.
 
J josa100 skrev:
Den är inte färdigbyggd. Tomten är schaktad.

Kommunen säger nu att om vi skickar in en ny situationsplan så skickar de ut den till grannarna för att de ska ha chans att uttala sig (2 veckor) sedan så kan man lägga huset där vi vill (om det inte framkommer något som säger att man inte kan flytta huset).

Det går inte bara att flytta huset. Jag håller nog med om att det blir som man byggt utan bygglov om man bygger på fel ställe. I varje fall 10% av husets area.
Det är lämpligt att skicka in de uppdaterade handlingar de kräver. Inget konstigt då bygglov kan behöva förändras under resans gång. Grundregeln är lov först och bygga sen.

Man får göra rätt mycket schaktning utanför planlagt område utan lov, en vanlig grundläggning lär inte bli ett problem. Det är när man börjar fylla ut oproportionerligt mycket man kan hamna i riktiga trångmål då det kan klassas som en deponi.
 
J josa100 skrev:
Den är inte färdigbyggd. Tomten är schaktad.

Kommunen säger nu att om vi skickar in en ny situationsplan så skickar de ut den till grannarna för att de ska ha chans att uttala sig (2 veckor) sedan så kan man lägga huset där vi vill (om det inte framkommer något som säger att man inte kan flytta huset).

Det går inte bara att flytta huset. Jag håller nog med om att det blir som man byggt utan bygglov om man bygger på fel ställe. I varje fall 10% av husets area.
Då låter det som ni har en plan framåt. :)

Eftersom ni inte påbörjat själva byggnaden på ”fel ställe” (enligt nuvarande bygglov) blir inte sanktionsavgift aktuell. Det kommunen gör nu kan ses som ändring av beviljat bygglov.

Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
För att svara på min egen fråga.

Bygger man 2 m vid sidan om där situationsplanen anvisar kan man i värsta fall få riva eller betala ~150ksek i sanktionsavgift. Bygger man 0.5- 1 m fel (på landet) så kan det nog gå under radarn. Anmäler någon en för det så måste kommunen följa lagen och då åker man på sanktionsavgift (eller rivning).
 
J josa100 skrev:
För att svara på min egen fråga.

Bygger man 2 m vid sidan om där situationsplanen anvisar kan man i värsta fall få riva eller betala ~150ksek i sanktionsavgift. Bygger man 0.5- 1 m fel (på landet) så kan det nog gå under radarn. Anmäler någon en för det så måste kommunen följa lagen och då åker man på sanktionsavgift (eller rivning).
Rivning kommer inte vara på bordet om det går att bevilja lov. Har mycket svårt att se det skulle kunna ske för att ett hus har blivit uppfört några meter fel utanför för plan om det inte är några riktigt speciella omständigheter. Sanktioner kan det det dock bli.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
O
M MetteKson skrev:
Det räknas som om du bygger utan giltigt bygglov, du har m a o byggt något olovligt. Det brukar gå att söka bygglov i efterhand, ändring av tidigare beviljat bygglov eller så anser kommunen att det räcker med korrekta relationshandlingar. Är det en stor byggnad? Är den färdigbyggd? Har den fått slutbesked?
Blir det verkligen aktuellt med sanktioner i ett sådant fall då det finns ett utfärdat bygglov men inget slutbesked? Om de under processen skickar in en ny ansökan med korrigerad placering som kan godkännas så bör ju det vara OK, tänker jag?
 
O
Matte001 Matte001 skrev:
Det är lämpligt att skicka in de uppdaterade handlingar de kräver. Inget konstigt då bygglov kan behöva förändras under resans gång. Grundregeln är lov först och bygga sen.

Man får göra rätt mycket schaktning utanför planlagt område utan lov, en vanlig grundläggning lär inte bli ett problem. Det är när man börjar fylla ut oproportionerligt mycket man kan hamna i riktiga trångmål då det kan klassas som en deponi.
Ja, det är nog en bra idé att dubbelkolla med kommunen ifråga vad som kan göras utan startbesked för att inte hamna i en tråkig sits.
 
O oxöga skrev:
Blir det verkligen aktuellt med sanktioner i ett sådant fall då det finns ett utfärdat bygglov men inget slutbesked? Om de under processen skickar in en ny ansökan med korrigerad placering som kan godkännas så bör ju det vara OK, tänker jag?
Mitt svar i inlägg #6 byggde på att huset redan var klart, och stod på fel plats. Jag fick den uppfattningen av TS första inlägg. Då kan det bli fråga om sanktionsavgift. Något är byggt utan giltigt bygglov. Nu visade det sig längre fram i tråden att TS endast börjat schakta. Hen har även pratat med kommunen som verkar behandla det som en ändring av tidigare bygglov så när TS börjar med huset har hen förhoppningsvis ett giltigt lov (och behöver inte betala sanktionsavgift).
 
Redigerat:
  • Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.