Hej,
En fundering.
Har en kallvind och skulle vilja dra dit fas/nolla/skyddsjord till en ny utanpåliggande kopplingsdosa.

Kan komma åt en flexslang som ligger i en innervägg där det går fas/nolla/skyddsjord.

Tänker mig att jag kapar flexslangen och går in bakifrån i dosan med fk ledarna.
Den andra delen av flexslangen kommer då vara för kort så tänker mig att man drar ur fk ledarna och lägger i nya och drar in och ansluter i den nya kopplingsdosan. Kanske kommer flexslangen vara lite kort så man får skarva den (tejpa?).

Flexslangen går mellan två infällda uttag i anslutande rum. Ca 2 m mellan dessa.
Kommer behöva gå igenom fuktspärr (plast) med flexrören.

Skulle ovanståendo fungera eller ska man tänka om?
 
Det går att dra FK i slang/rör på kallvind men jag skulle säga att det inte är rekommenderat... Du måste täta röret mot kondens som kan uppstå och det kan vara knepigt att få det helt tätt.

Den enklaste "mellanvägen" kanske är att lägga en dosa i taket under isoleringen och gå vidare med en EKK (EXK) från den i kallvinden.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Om du skarvar gör du det med muff. När du går med slang mellan varma och kalla utrymmen bör man tänka till vad gäller luftflöden och kondens. Det är mer än en som har fått vatten rinnande ur dosor.
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.