Hej!

Ytterligare en tråd om att laga golv, men jag hittade inte riktigt rätt i de äldre trådarna.

Har ett hus från 1938 där det legat heltäckningsmatta fastspikat på masonitskivor, under det fanns ett relativt fint brädgolv som vi vill snygga till. Problemet är att det finns rester av gamla väggar och andra skador på golvet. Brädorna är valsade i varandra.

Tar tacksamt emot tips på funktionella lagningar av dessa skador, det behöver inte bli perfekt, särskilt inte i kanterna. Vi kommer dessutom (förmodligen) måla golven vita efter slipning.

Orenoverat trägolv med skador och nyare reparationer synliga, verktyg och instrument för golvrenovering på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparationsarbete på äldre brädgolv med nytt trä insatt där vägg tidigare varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt trägolv med spår och remsor efter tidigare vägg, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brädgolv med synliga skador och en utskuren rektangel, spikhål och fot i sandal i nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tagit bort samtliga lagningsbrädor. Sågat rak avslutning i det gamla golvet med en sänksåg och styrbräda. Skaffat nya brädor med så lik tjocklek och bredd som möjligt och skruvat ner dem osynligt (skrå).
 
  • Gilla
nocken1
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Går det bra att använda råspont? Det är den typ av virke som har samma tjocklek och bredd. Behöver jag behandla den på något särskilt sätt innan den övriga behandlingen jag tänkt göra med golvet (slipa och måla).
 
Råspont blir bra. Ingen behandling. När du fått dom nya brädorna på plats så slipar du hela golvet både nytt och gammalt
 
  • Gilla
nocken1
  • Laddar…
I det här fallet hade jag lagt in ett nytt golv istället. Det är en hel del jobb med att slipa det där och snyggt kommer det knappt bli heller trots lagningar.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
I det här fallet hade jag lagt in ett nytt golv istället. Det är en hel del jobb med att slipa det där och snyggt kommer det knappt bli heller trots lagningar.
Varför tror du inte det blir fint? Har lagat, och det blev bra. Inte slipat än dock.
 
Stora generalskarvar är inte snygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.