Har ett inbyggt fungerande kylskåp från 40-50 talet som jag skulle vilja bevara. Undrar om det finns företag som gör renoveringar, byta ut elektronik, lägga ny kylkompressor o fräschar upp inredning mm?
 
  • Gammalt inbyggt kylskåp från 40-50-talet i ett kök med tapeter och rutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet märkesemblem på en gammal kylskåpsdörr med texten "Hökansson".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt kylskåp från 40-50 talet inbyggt i ett mörkt utrymme, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Otroligt fint! Jag hoppas verkligen att du hittar en bra lösning på detta. Ska bli spännande att följa.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
A
det skåpet går inte att bevara så som du vill
ingen elektronik
ingen kompressor
inga reservdelar
värst av allt den handmålade dörren som är ohjälpligt förstörd

skall jag få den i nyskick så kostar det dig ca 75.000.-
 
Redigerat av moderator:
  • Wow
claym och 1 till
  • Laddar…
Antar att det inte går att sätta ett annat kylskåp innanför och ha dörren framför?

Annars kanske ett skafferi med den fina dörren?
 
A
Jiji Jiji skrev:
Antar att det inte går att sätta ett annat kylskåp innanför och ha dörren framför?

Annars kanske ett skafferi med den fina dörren?
Dörren är nog den delen som är mest sunkig.
 
  • Wow
Jiji
  • Laddar…
Kompisen renoverade ett gammalt kylskåp, då lackerades allt av en billackerare...
En kylfirma fixade resten.
Ingen aning om vad det gick totalt..
Men det är väl bara att fråga runt på firmor...
 
electroluxaren skrev:
det skåpet går inte att bevara så som du vill
ingen elektronik
ingen kompressor
inga reservdelar
värst av allt den handmålade dörren som är ohjälpligt förstörd

skall jag få den i nyskick så kostar det dig ca 75.000.-
Hej där, håller med om att målningen inte är bra. Det blev i alla fall bättre än innan. Det jag tänker mig att lackera om dörren och sedan byta ut all elektronik mm till nya komponenter och ny inredning. Skulle det landa i en annan kostnad? Alternativet är att köpa ett nytt kylskåp som vara inbyggd och med samma mått samt med retro stil?
 
Köp ett nyare skåp och flytta över allt
Be en kylfirma tömma och fylla.
 
A
J jens_plambeck skrev:
Hej där, håller med om att målningen inte är bra. Det blev i alla fall bättre än innan. Det jag tänker mig att lackera om dörren och sedan byta ut all elektronik mm till nya komponenter och ny inredning. Skulle det landa i en annan kostnad? Alternativet är att köpa ett nytt kylskåp som vara inbyggd och med samma mått samt med retro stil?
Låter som om du skall behålla dörren och slänga det andra som fungerar.
Detta är ett absorbtions skåp och har inget gemensamt med nya kompressor skåp och kan därmed inte uppgraderas.
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Köp ett nyare skåp och flytta över allt
Be en kylfirma tömma och fylla.
Om man köper ett nytt och flyttar över allt så kan man lika gärna spara in på överflytten.
Och vad skall en kyl firma göra?
Tömma? Varför? Det är väl ingen som tömmer/fyller ammoniak?
 
electroluxaren skrev:
Om man köper ett nytt och flyttar över allt så kan man lika gärna spara in på överflytten.
Och vad skall en kyl firma göra?
Tömma? Varför? Det är väl ingen som tömmer/fyller ammoniak?
Vad är alternativet om man vill behålla ett äldre skåp?
Man får väl köpa ett skåp med en gas som går att tömma fylla.
Min kompis jobbar med service av Bosch och Siemens. Han byter då och då kompressorer på dyrare skåp. Rören kläms ihop.
Så visst borde det gå om man lyckas flytta över förångare, kondensor, kompressor etc
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är alternativet om man vill behålla ett äldre skåp?
Man får väl köpa ett skåp med en gas som går att tömma fylla.
Min kompis jobbar med service av Bosch och Siemens. Han byter då och då kompressorer på dyrare skåp. Rören kläms ihop.
Så visst borde det gå om man lyckas flytta över förångare, kondensor, kompressor etc
Nä!
 
Båtfolket köper komponenter (kompressor, förångare mm) löst och bygger egna kylskåp i båten där standardmått inte passar (Bygga kylbox/skåp i Stuvfack - Sailboats - Maringuiden).
Detta borde gå även i TS gamla kylskåp. Och dörren kan behandlas som föreslagtits av en proffslackerare.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Men hur åldras igentligen ett absorbtionssystem?
Jag vet inte riktigt själv men den erfarenhet jag har säger i alla fall att det kan ta ett bra tag (mellan 1-2dygn) innan systemet ger full kyla.
Så frågan är om skåpet faktiskt fungerar och kan användas om man står ut med den lägre verkningsgraden.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Båtfolket köper komponenter (kompressor, förångare mm) löst och bygger egna kylskåp i båten där standardmått inte passar (Bygga kylbox/skåp i Stuvfack - Sailboats - Maringuiden).
Detta borde gå även i TS gamla kylskåp. Och dörren kan behandlas som föreslagtits av en proffslackerare.
Jo självklart för då kan man använda många olika stuvutrymmen. Här lär du inte få plats med en condensing unit, inte ens 12volts utförande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.